Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Przekazanie kart rabatowych klientom firmy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przekazanie kart rabatowych klientom firmy

Poradnik VAT nr 14 (326) z dnia 20.07.2012

Czy firma przekazująca nieodpłatnie swoim klientom karty rabatowe (uprawniające do skorzystania ze zniżek na określone usługi lub towary) powinna opodatkować takie przekazanie podatkiem VAT? Jeżeli tak, to jaka wartość stanowi podstawę opodatkowania - cena zakupu (wyprodukowania) kart czy wartość rynkowa (cena, za jaką można niezależnie nabyć taką kartę)?

W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie Czytelnika należy ustalić, czy wydanie kart rabatowych przez podatnika VAT mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dostawa towarów i świadczenie usług, to dwie podstawowe czynności objęte zakresem podatku VAT. W treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT ustawodawca przewidział, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT zrównano z dostawą towarów nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, zaś w art. 8 ust. 2 tej ustawy postanowiono o opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług przy spełnieniu przesłanek tamże wymienionych. Ustawodawca szerzej definiuje dostawę towarów, natomiast w przypadku świadczenia usług ogranicza się jedynie do stwierdzenia, że jest ono każdym świadczeniem, które nie jest dostawą towarów.

W pierwszej kolejności konieczne jest zatem ustalenie, czy przekazanie na rzecz klientów kart rabatowych stanowi dostawę towarów, czyli jest przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Aby tego dokonać trzeba sięgnąć do definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, gdyż tylko czynności mające za przedmiot towar podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W myśl tego przepisu przez towary rozumie się rzeczy, jak również wszelkie postacie energii. Jeżeli dana czynność nie spełnia definicji dostawy towaru, to następnie konieczne jest ustalenie, czy nie stanowi ona świadczenia usługi.

Otrzymanie karty rabatowej uprawnia klienta do zakupu w przyszłości określonych towarów lub usług oferowanych przez Czytelnika po obniżonej cenie. Korzystając z karty rabatowej klient ma możliwość nabycia w promocyjnych cenach towarów i usług, z tym że w chwili jej otrzymania nie nabywa on żadnego towaru/usługi. Może się więc zdarzyć taka sytuacja, że podmiot, który otrzymał kartę rabatową, nigdy nie skorzysta z tych promocyjnych warunków zaproponowanych przez sprzedawcę. Przedsiębiorca zaś, przekazując kartę rabatową, chce zachęcić w ten sposób do korzystania ze swoich towarów/usług. Tym samym wydanie (w tym przypadku nieodpłatne przekazanie) klientowi karty rabatowej jest jedynie ze strony podatnika przyrzeczeniem udzielenia w przyszłości rabatu na określone towary/usługi.

W świetle powyższego trudno uznać kartę rabatową za towar (jest ona jedynie "kwitem" uprawniającym do nabycia towarów/usług po obniżonej cenie), a jeśli nie mamy do czynienia z towarem, to nie ma miejsca dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydania kart rabatowych nie można też utożsamiać ze świadczeniem usług, ponieważ karty te same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb. W chwili ich otrzymania klient nie uzyskuje żadnej korzyści majątkowej, taką korzyść wprawdzie odniesie, ale dopiero w chwili zapłaty za zakupione towary/usługi z wykorzystaniem rabatu wynikającego z karty. Przekazanie klientom kart uprawniających do rabatu nie łączy się z jakimkolwiek świadczeniem na ich rzecz. Dopiero w zamian za okazanie karty rabatowej klient może otrzymać od podatnika określone towary lub usługi po promocyjnej cenie. Karta daje zatem jedynie możliwość nabycia towarów i usług, co wymaga posłużenia się nią przez klienta w chwili dokonywania zapłaty za nabyty towar/usługę. Wobec tego wydanie/przekazanie kart rabatowych nie stanowi autonomicznego świadczenia, bez którego nie można mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Dopiero skorzystanie z karty rabatowej przez klienta, czyli sprzedaż przez podatnika towaru/usługi po obniżonej cenie, zagwarantowanej tą kartą, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w ocenie redakcji nieodpłatne przekazanie kart rabatowych klientom firmy nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Warto w tym miejscu wskazać na interpretację indywidualną wydaną w podobnym stanie faktycznym (odnoszącym się do karty podarunkowej) przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 28 maja 2012 r., nr IPPP1/443-246/12-2/AP. W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że podatnik nie jest zobowiązany do opodatkowania kwoty należności wpłaconej przez klienta w chwili nabycia przez niego karty podarunkowej. Dopiero realizacja karty, czyli fizyczne wydanie zakupionego towaru klientowi regulującemu zapłatę za towar ww. kartą, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednakże nie sposób w rozważaniach tych pominąć interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2011 r., nr IPPP1-443-24/11-2/IGo dotyczącej sprzedaży kart przedpłaconych, dających jednocześnie ich posiadaczom prawo zniżki na dane towary i usługi w określonych punktach sprzedaży. W tym przypadku organ podatkowy stwierdził, że sprzedaż kart przedpłaconych wraz z dodatkowym programem lojalnościowym, czyli będących jednocześnie kartami rabatowymi stanowi sprzedaż prawa do rabatu, w związku z czym jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem ich sprzedaż stanowi świadczenie usług i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego zdaniem redakcji warto rozważyć możliwość zwrócenia się przez Czytelnika do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.