Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Czy zakup nowego środka trwałego może być rozliczany ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czy zakup nowego środka trwałego może być rozliczany jako koszt remontu?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 35 (1078) z dnia 10.12.2020

W związku z awarią specjalistycznej maszyny, konieczny był zakup nowego urządzenia tej samej marki o dokładnie tych samych parametrach (skalkulowane koszty remontu starej maszyny przekraczały bowiem cenę zakupu). W naszej ocenie, taka wymiana nie posiada charakteru inwestycyjnego, lecz jedynie odtworzeniowy. Czy istnieje możliwość rozliczenia poniesionego wydatku na zasadach dotyczących remontów?

Nie. Wydatek na zakup nowego środka trwałego "w miejsce" środka trwałego, który ze względu na awarię nie nadawał się do dalszej eksploatacji, nie może zostać rozliczony jako remont. W tym przypadku dojdzie do zakupu nowego środka trwałego, a wydatki na taki zakup będą zaliczane do kosztów podatkowych za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, o sposobie rozliczenia wydatków na nabycie środka trwałego nie decyduje przyczyna dokonania zakupu. Będzie tak niezależnie od tego, czy "nowy" środek trwały został nabyty w celu zastąpienia dotychczas używanego składnika (i posiada/bądź nie posiada takie same parametry), czy też decyzja w tym zakresie została podjęta w związku z realizacją planów inwestycyjnych.

Niezależnie od powyższego, w każdym przypadku dla uznania nabytego składnika za środek trwały, decydującym będzie spełnienie warunków określonych w art. 22a ust. 1 ustawy o PDOF (odpowiednio art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP). Zgodnie z tą regulacją, amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu - zwane środkami trwałymi.

Zatem generalnie nabyty składnik majątku będzie podlegał amortyzacji podatkowej, o ile posiada ww. cechy. Należy dodatkowo pamiętać, że uznanie nabytego składnika za środek trwały nie wyłącza możliwości jego jednorazowego rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów. Otóż będzie to możliwe, w przypadku gdy jego wartość początkowa nie przekroczy 10.000 zł. Wówczas podatnik (zamiast "zwykłej" amortyzacji z wykorzystaniem stawek z Wykazu) ma możliwość:

  • nie zaliczać takiego składnika majątku do środków trwałych i odnieść wydatki poniesione na jego nabycie jednorazowo do kosztów uzyskanie przychodów, w miesiącu oddania go do używania, albo
     
  • zaliczyć do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania do używania lub miesiącu następnym.

W przypadku wyższych wartości początkowych podatnik - po spełnieniu określonych warunków - może dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych ograniczonych rocznym limitem:

  • 50.000 euro (w 2020 r. jest to kwota 219.000 zł) przewidzianym dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, a dotyczącym środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych) - por. art. 22k ust. 7-13 ustawy o PDOF oraz art. 16k ust. 7-13 ustawy o PDOP,
     
  • 100.000 zł, a dotyczącym nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 KŚT - por. art. 22k ust. 14-21 ustawy o PDOF oraz art. 16k ust. 14-21 ustawy o PDOP.

Odnośnie przywołanych w pytaniu prac remontowych należy przypomnieć, że w praktyce zastosowanie znajduje definicja remontu zawarta w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którą przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Tak więc istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji, niezwiększającej jego wartości początkowej. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego i co do zasady, jest wynikiem jego zużycia. Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru.

Nie ulega zatem wątpliwości, że pojęcie wydatków remontowych nie obejmuje wydatków na zakup środka trwałego, który ma zastąpić inny środek trwały nie nadający się do używania. W takim świetle zakup "nowego" środka trwałego to zdarzenie nie mające z remontem nic wspólnego, gdyż w takim przypadku "stary" środek trwały, jako odrębny składnik majątku, istnieje nadal. Może on zostać sprzedany, zlikwidowany lub przeznaczony do wykorzystania w inny sposób.

Podsumowując należy stwierdzić, że wydatki na zakup środka trwałego w celu zastąpienia innego środka trwałego (tu: niesprawnego) nie mogą być rozliczane jako wydatki remontowe. W takim przypadku następuje bowiem nabycie odrębnego środka trwałego, podlegającego rozliczeniu na zasadach ogólnych dotyczących środków trwałych.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.