Podatnik ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych na dokonanie płatności na rzecz kontrahenta, w przypadku gdy dokona pozytywnej weryfikacji rachunku bankowego kontrahenta na dzień zlecenia przelewu płatności do banku, mimo że na dzień faktycznej płatności uprzednio pozytywnie zweryfikowany rachunek bankowy nie będzie figurował na białej liście. Podatnik nie jest zobowiązany dokonywać ponownej weryfikacji zasadności i prawidłowości płatności w dniu dokonywania przelewu środków przez bank. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 lutego 2020 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.594.2019.1.JKU.
W ramach licznych transakcji nabycia towarów i usług przez spółkę z o.o., płatności za te towary i usługi dokonywane są m.in. w trybie przygotowania zlecenia płatności dla wszystkich przesłanych do spółki dokumentów z terminem płatności do pewnej daty. Lista dokumentów obejmuje płatności z terminami na bieżąco i takie, których termin płatności przypada później, np. za kilka lub kilkadziesiąt dni. Pracownik spółki przygotowuje propozycje płatności, na podstawie wprowadzonych do systemu finansowo-księgowego, zaakceptowanych pod względem merytorycznym i finansowo-księgowym faktur, zgodnie z terminami ustalonymi z kontrahentami.
![]() |
Baza interpretacji wydawanych m.in. przez organy podatkowe dostępna jest w serwisie www.interpretacje.gofin.pl |
Spółka przy generowaniu zleceń płatności korzysta z aplikacji, która weryfikuje rachunki kontrahentów na białej liście (wykazie prowadzonym przez Szefa KAS). W momencie sprawdzenia, spółka otrzymuje informację o dacie i godzinie, w której dokonała sprawdzenia, numerze identyfikatora sprawdzenia oraz o tym, czy rachunek figuruje w wykazie.
Tak przygotowane zlecenia przelewu pracownik działu księgowości eksportuje (w tzw. paczkach) do banków prowadzących rachunki bankowe właściwe do rozliczeń spółki. Zlecone przelewy zapisywane są w systemach informatyczno-rozliczeniowych banków spółki (w zależności od systemu bankowego) pogrupowane w paczki według dat płatności.
Zlecenia płatności (przelewu) są realizowane przez banki rozliczeniowe spółki w różny sposób, w zależności od zleconej daty przelewu (determinowanej terminem płatności za fakturę):
Po złożeniu zlecenia przelewu do banku (po wyeksportowaniu z systemu finansowo-księgowego do systemu bankowego), spółka nie dokonuje ponownej weryfikacji zasadności i prawidłowości płatności w dniu dokonywania faktycznego przelewu przez bank.
Zapytała organ podatkowy, czy będzie miała prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15d ust. 1 i 2 updop, wydatków poniesionych na dokonanie płatności na rzecz kontrahenta, w przypadku gdy dokona weryfikacji rachunku bankowego kontrahenta na dzień zlecenia przelewu płatności do banku (przygotowania propozycji płatności), a nie na dzień faktycznej płatności, a jednocześnie w dniu faktycznej płatności uprzednio pozytywnie zweryfikowany rachunek bankowy nie będzie figurował w wykazie prowadzonym przez Szefa KAS?
Zdaniem spółki w przypadku gdy rachunek kontrahenta na dzień zlecenia przelewu do banku będzie znajdował się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, będzie miała prawo zaliczyć dokonaną płatność do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15d updop, o ile spełnione będą ogólne warunki zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych wynikające z art. 15 ust. 1 updop. Uważała, że nie jest zobowiązana dokonywać ponownej weryfikacji zasadności i prawidłowości płatności w dniu dokonywania przelewu środków przez bank.
Organ podatkowy, w świetle obowiązującego stanu prawnego, uznał stanowisko spółki za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska spółki.
|