Spółka z o.o. sprzedała w poprzednim roku towar handlowy, wykazując z tego tytułu przychód podatkowy. W tym roku kontrahent zwrócił towar, choć pierwotna transakcja została dokonana zgodnie z umową. Spółka, dbając o dobre relacje z kontrahentem, przyjęła zwrócony towar i wystawiła fakturę korygującą w lutym 2020 r. W którym momencie spółka powinna skorygować przychód podatkowy?
W sytuacji, gdy korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Jeżeli w ww. okresie rozliczeniowym podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody. Tak wynika z art. 12 ust. 3j-3k ustawy o PDOP.
Jeżeli przyczyną korekty nie jest błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka, korekty przychodu dokonuje się na bieżąco. |
Ustawodawca nie określił, co należy rozumieć przez "błąd rachunkowy" czy "inną oczywistą omyłkę" na potrzeby stosowania ww. przepisów. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 1 kwietnia 2019 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.68.2019.2.AG):
W sytuacji, o której mowa w pytaniu, przyczyną wystawienia faktury korygującej nie był błąd popełniony na fakturze pierwotnej ani inna oczywista omyłka, bowiem pierwotna transakcja została prawidłowo udokumentowana wystawioną fakturą. Przyczyną korekty był w tym przypadku zwrot towaru. W związku z tym, w przedmiotowej sprawie spółka powinna dokonać korekty przychodu podatkowego na bieżąco, tj. w miesiącu wystawienia faktury korygującej, czyli w lutym 2020 r.
|