Zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego, którego przedmiotem są urządzenia wykorzystywane w firmie (spółce z o.o.). Z uwagi na charakter prowadzonej działalności zdarzają się przestoje w pracy tych urządzeń spowodowane brakiem zleceń. Czy w okresie takich przestojów raty leasingowe mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Raty leasingowe ponoszone w okresie przestojów urządzeń, spowodowanych brakiem zleceń mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Możliwość zaliczania rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów należy rozpatrywać w kontekście ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 15 ust. 1 updop. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Oznacza to, że ponoszone wydatki, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, stanowią koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki, tj. poniesiony wydatek:
Uwzględniając powołany art. 15 ust. 1 updop, raty leasingowe opłacane w okresie przestojów leasingowanych urządzeń, spowodowanych brakiem zleceń mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w oparciu o ogólną przesłankę zaliczania wydatków do takich kosztów. Są to bowiem koszty służące zachowaniu oraz zabezpieczeniu źródła przychodów. Podatnik, by móc dysponować leasingowanym sprzętem, musi wywiązywać się z zawartej umowy, a więc opłacać raty leasingowe.
Zwróć uwagę!
Czasowy przestój w firmie związany z przejściowym brakiem popytu na oferowane usługi jest wpisany w ryzyko niemal każdej działalności i nie może pozbawiać podatnika możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków, które muszą być ponoszone w celu utrzymania firmy. |
W sytuacji gdy mamy do czynienia z umową leasingu, trudno nie wspomnieć o dodatkowych warunkach, jakie powinny być zachowane, by raty leasingowe ponoszone w trakcie trwania tej umowy stanowiły koszty uzyskania przychodów.
W przypadku leasingu operacyjnego opłacane raty, co do zasady, mogą być zaliczone przez leasingobiorcę (przedsiębiorcę) do kosztów podatkowych, jeżeli:
1) umowa leasingu, została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 5 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości,
2) suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 updop stosuje się odpowiednio.
Tak wynika z art. 17b ust. 1 pkt 1 i 3 updop.
|