Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Likwidacja niewykorzystywanych budynków i budowli stanowiących środki trwałe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja niewykorzystywanych budynków i budowli stanowiących środki trwałe

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 17 (844) z dnia 10.06.2014

Firma posiada na stanie środków trwałych budowle i budynek, które nie są i nigdy już nie będą wykorzystywane w prowadzonej działalności. Koszt rozbiórki przewyższa wartość netto tych obiektów. Czy aby środek trwały uznać za zlikwidowany i wyksięgować go z ksiąg rachunkowych, musi być dokonana fizyczna likwidacja? Czy może wystarczy protokół likwidacyjny sporządzony przez komisję?

Środek trwały przeznaczony do likwidacji podlega wyksięgowaniu z ksiąg rachunkowych i ujęciu tylko w ewidencji pozabilansowej. Jednocześnie wartość nieumorzona zwiększa pozostałe koszty operacyjne. Wartość nieumorzoną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie dokonania fizycznej likwidacji środka trwałego - o ile nie następuje ona na skutek zmiany rodzaju działalności.

Zazwyczaj likwidacja środka trwałego przebiega dwuetapowo. Pierwszy etap to likwidacja księgowa, czyli decyzja kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji. Drugi etap to faktyczna likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji podlega udokumentowaniu, pod datą tej czynności, wewnętrznym dokumentem "LT - Likwidacja środka trwałego". Dokument ten stanowi podstawę do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej i do ujęcia go w ewidencji pozabilansowej do momentu faktycznego (fizycznego) zakończenia likwidacji, np. rozbiórki.

Udokumentowanie fizycznej likwidacji środka trwałego może stanowić protokół z likwidacji środka trwałego, sporządzony przez komisję likwidacyjną i zatwierdzony przez kierownika jednostki.

W księgach rachunkowych postawienie środka trwałego w stan likwidacji stanowi podstawę wyksięgowania wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia z ewidencji bilansowej środków trwałych. Do chwili fizycznej likwidacji środka trwałego ujmuje się go w ewidencji pozabilansowej na koncie 09 "Środki trwałe w likwidacji". Wraz z dokonaniem likwidacji, środek trwały zostaje wyksięgowany jednostronnym zapisem. Ewidencja likwidacji, środka trwałego częściowo zamortyzowanego, może przebiegać następująco:

1. Wyksięgowanie z ewidencji bilansowej środka trwałego w związku z postawieniem go w stan likwidacji - dowód LT:
   • wartość początkowa:
      - Ma konto 01 "Środki trwałe",
   • dotychczasowe umorzenie:
      - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   • w części nieumorzonej (wartość netto):
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
2. Ujęcie przeznaczonego do likwidacji środka trwałego w ewidencji pozabilansowej - w wartości początkowej:
      - Wn konto 09 "Środki trwałe w likwidacji".
3. Wyksięgowanie zlikwidowanego środka trwałego na podstawie protokołu fizycznej likwidacji środka trwałego:
      - Ma konto 09.

Rozstrzygając likwidację środka trwałego dla celów podatku dochodowego należy stwierdzić, iż co do zasady, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone straty w środkach trwałych w części niepokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP (czyli zarówno stanowiących, jak i niestanowiących kosztów uzyskania przychodów). Przy czym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (por. art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOF oraz art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP).

Zatem jeżeli likwidacja omawianych środków trwałych (budowli i budynku) nie wynika ze zmiany rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, to ich nieumorzona wartość może zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Zgodnie z podejściem organów podatkowych zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero w momencie fizycznej likwidacji środka trwałego.

Dodajmy, że inaczej definiują pojęcie likwidacji środka trwałego niektóre sądy administracyjne. Przykładowo, NSA w wyroku z 25 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 2225/11 rozpatrując sprawę spółki, która zaniechała inwestycji i w związku z tym jej wartość chciała zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bez dokonania jej fizycznej likwidacji, stwierdził iż:

"(...) zawężenie pojęcia likwidacji wyłącznie do fizycznego unicestwienia środka trwałego pozbawiałoby sensu przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. w części, w jakiej wprowadza on warunek utraty przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności - który stawałby się zbędny w razie fizycznego zniszczenia środka trwałego. Dlatego też należy przychylić się do tego nurtu orzecznictwa sądowego, w którym wskazuje się na konieczność szerszego rozumienia pojęcia "likwidacji" i objęcia nim także wycofania (wykreślenia) środka trwałego z ewidencji, np. w związku z jego zużyciem technicznym, technologicznym, czy też utratą przydatności gospodarczej, do czego nawiązuje w swojej treści art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. (wyroki NSA: z dnia 10 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 478/10, z dnia 1 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1684/10, z dnia 14 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1666/10). (…)

W związku z powyższymi uwagami, nie ma również przekonywujących powodów, aby przyjąć, że w przypadku zaniechania inwestycji, czy też generalnie rzecz biorąc zaprzestania wykorzystywania tej inwestycji w prowadzonej działalności gospodarczej, istotnym, a wręcz rozstrzygającym warunkiem decydującym o możliwości zaliczenia wydatków tak powstałych do kosztów uzyskania przychodów jest fizyczna likwidacja tej inwestycji (poniesionych nakładów), co w praktyce musiałoby przybrać postać demontażu, często połączonego z destrukcją zamontowanych elementów. Warunek taki nie tylko nie wynika z przepisów podatkowych, ale w wielu przypadkach skłaniałby podatników do podejmowania zupełnie nieracjonalnych i nieekonomicznych działań bez istnienia ku temu uzasadnionej potrzeby. (...)"

Szerzej na temat tego orzeczenia pisaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 26 z 10 września 2013 r., w opracowaniu pt. "Likwidację stanowi również samo wykreślenie środka trwałego z ewidencji - wyrok NSA".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.