Spółka zatrudnia przedstawicieli handlowych. W zawartych z nimi umowach o pracę zapisano, że miejscem wykonywania pracy jest obszar województwa. Wyjazdy tych osób w obrębie "przypisanych" im województw nie są podróżami służbowymi, wobec czego osoby te nie otrzymują diet. Spółka zwraca im jednak wydatki za noclegi związane z wykonywaną pracą (udokumentowane fakturami wystawionymi na spółkę). Czy wydatki na ww. noclegi spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Tak. W omawianym przypadku wydatki poniesione na noclegi przedstawicieli handlowych, w związku z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych w ramach umowy o pracę, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. |
Wydatki na noclegi dla pracowników zatrudnionych na stanowisku przedstawicieli handlowych nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Wobec tego będą one kwalifikowane do kosztów podatkowych na zasadach ogólnych, tj. będą kosztem uzyskania przychodów wówczas, gdy celem ich poniesienia było osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Warunkiem ujęcia wydatku w kosztach podatkowych jest również jego właściwe udokumentowanie, a ponadto wydatek musi być racjonalny i ekonomicznie uzasadniony.
Z pytania wynika, że spółka dysponuje dokumentami potwierdzającymi poniesienie kosztu z tytułu noclegu przedstawiciela handlowego. Jeśli więc przedstawiciel handlowy nocował np. w hotelu w związku z wykonywaniem pracy na rzecz pracodawcy i praca ta wykonywana była w celu osiągnięcia przychodów (zachowania/zabezpieczenia źródła przychodów), to wydatek na nocleg pracodawca (tu: spółka) będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (o ile oczywiście poniesiony wydatek jest racjonalny i uzasadniony).
Również organy podatkowe uważają, że wydatki związane z noclegami przedstawicieli handlowych mogą być ujmowane w kosztach podatkowych. Jako przykład może posłużyć interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 września 2013 r., nr IPTPB3/423-240/13-2/GG, w której organ podatkowy uznał:
"(…) Kosztami podatkowymi są również wydatki na rzecz pracowników, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie, wszelkiego rodzaju nagrody, premie oraz zwrot kosztów podróży służbowych, zakwaterowania, różnego rodzaju świadczenia dodatkowe, np. diety oraz inne należności związane z podróżą.
Warunkiem podstawowym zaliczenia należności wypłacanych pracownikowi z tyt. opłaconego noclegu do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, że świadczona przez niego praca będzie wykonywana w celu osiągnięcia (zachowania lub zabezpieczenia) przychodów. Jeżeli ten warunek będzie spełniony, to kosztem uzyskania przychodów będzie równowartość zwracanych pracownikowi kosztów noclegu. (…)"
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2013 r., nr IBPBI/2/423-36/13/CzP, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2012 r., nr IPPB5/423-125/12-3/AS.
|