Przedsiębiorca zawarł umowę zlecenia z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Osoba nie jest pracownikiem przedsiębiorcy. Z zawartej umowy wynika, że oprócz wynagrodzenia w wysokości 150 zł zleceniobiorca otrzyma zwrot kosztów podróży związanej z wykonaniem zlecenia w wysokości 165 zł (wysokość należności określono na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie krajowej podróży służbowej). Czy od wypłacanej należności należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, skoro łączna kwota wynikająca z umowy przekroczyła 200 zł?
W tym przypadku od wypłacanej należności należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy.
Zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu pobiera się m.in. od przychodu z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 8 updof), jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Tak wynika z art. 30 ust. 1 pkt 5a updof. Jednym z kryteriów decydujących o zastosowaniu zryczałtowanej formy opodatkowania jest kwota należności określona w umowie. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniowano pojęcia "należności", stąd należy nadać mu znaczenie językowe, uznając za należności "kwotę, którą ktoś obowiązany jest komuś zapłacić".
W świetle tej definicji do należności zalicza się również kwoty otrzymane przez podatnika tytułem zwrotu kosztów podróży. Należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju - korzystają ze zwolnienia od podatku (art. 21 ust. 1 pkt 16 updof). Brak określenia w powołanym art. 30 ust. 1 pkt 5a updof rodzaju należności mających wpływ na zastosowanie zryczałtowanej formy opodatkowania może prowadzić do wniosku, że w wymienionej w tym przepisie kwocie 200 zł mieści się zarówno przychód podlegający opodatkowaniu jak i wolny od podatku.
W naszej ocenie, taka interpretacja jest błędna, gdyż nie uwzględnia istoty tej regulacji oraz konstrukcji całego przepisu. Podstawowym celem wprowadzenia powołanego przepisu jest wyłączenie od opodatkowania według skali podatkowej niewielkich dochodów, powodujących powstanie niewielkich obciążeń podatkowych, nieprzekraczających 36 zł (200 zł x 18%). Dlatego wnioskowanie, że w wymienionej kwocie mieszczą się również przychody wolne od podatku, jest sprzeczne z celem wprowadzenia tej regulacji.
Ustawodawca użył w omawianym przepisie pojęcia "należności" oraz "przychodu" do określenia tej samej kwoty tyle tylko, że w różnym znaczeniu. Pojęcie "należności" określono w rozumieniu cywilistycznym, jako kwotę wynikającą z umowy. Natomiast pojęcie "przychodu" określono w rozumieniu podatkowym. Za "kwotę należności określonej w umowie" uznać zatem należy kwotę stanowiącą przychód, od którego obliczany jest 18% zryczałtowany podatek dochodowy, czyli kwotę należności stanowiącą przychód podlegający opodatkowaniu.
Określenie w umowie zlecenia także przychodów zwolnionych od podatku nie ma wpływu na zastosowanie zryczałtowanej formy opodatkowania wynagrodzenia. Od kwoty 150 zł płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek, mimo iż łączna należność podatnika wyniosła 315 zł.
|