Dostawa sprzętu komputerowego - w przypadkach ściśle określonych w ustawie o VAT - może korzystać z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT.
Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT dostawa sprzętu komputerowego, wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, tj.:
dokonywana dla placówek oświatowych, a także dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, jest opodatkowana 0% stawką VAT.
Uwaga
Przez placówki oświatowe rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Warunkiem do zastosowania w ww. przypadkach 0% stawki VAT jest posiadanie przez dokonującego dostawy sprzętu komputerowego:
a także przekazania kopii ww. dokumentów do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT).
Jak już wykazano powyżej, nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką VAT, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Z aktualnych interpretacji organów podatkowych wynika, że preferencyjną stawką VAT w wysokości 0% przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych objęte są m.in.:
Organy podatkowe podkreślają także, że wszystkie niewymienione w ww. załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Kwestią sporną jest zastosowanie 0% stawki VAT dla dostawy urządzeń wielofunkcyjnych, które łączą w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferujące dodatkowe funkcje wynikające z połączenia innych urządzeń jak fax czy kopiarka.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2024 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.199.2024.3.APR zakwestionował możliwość zastosowania 0% stawki VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego. Organ podatkowy uznał, że: "(...) W celu określenia, dostawa jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętów, których dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
Zatem w analizowanej sprawie dostawa urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka, jako że nie zostało ono wymienione wprost w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT, gdyż urządzenie te nie jest żadnym z towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Ponadto ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostaw ww. urządzenia wielofunkcyjnego (...)".
Ostatecznie organ podatkowy uznał, że: "(...) dostawa urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka podlega/będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% (podkreślenie redakcji) (...)".
Analogiczne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2023 r., nr 0112-KDIL3.4012.179.2023.2.AK. Zdaniem Dyrektora KIS: "(...) Jeżeli dane urządzenie wykracza poza cechy drukarki, a posiada np. cechy urządzenia wielofunkcyjnego, posiada funkcjonalność kopiowania, faxu, zszywania, dziurkowania itp., a takie cechy posiada urządzenie wielofunkcyjne, prawidłowe powinno być zastosowanie stawki 23%, niezależnie od tego, że jest to urządzenie, które zostało nieodpłatnie przekazane dla szkół podstawowych w ramach realizowanego projektu unijnego (...)".
Podobnego wyjaśnienia udzielił Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2024 r., nr 0112-KDIL3.4012.243.2024.1.AW.
Jednakże podatnik nie zgadzając się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji z dnia 6 czerwca 2024 r., złożył skargę, którą Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. akt I SA/Wr 646/24 (orzeczenie nieprawomocne) uznał za zasadną uchylając tym samym zaskarżony akt prawny. W ocenie Sądu: "(...) wadliwe stanowisko organu interpretującego opiera się na wyłącznie semantycznej analizie pojęć drukarki i skanera, o których mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT i anachronicznym sposobie spojrzenia na sporne zagadnienie w sytuacji gdy mamy do czynienia z jednej strony z wykazem, którego brzmienie nie zmieniło się w tym zakresie od dwudziestu lat, a z drugiej strony z nieustannym ulepszaniem i rozwojem funkcjonalności wymienionych w nim urządzeń informatycznych przez ich producentów, co podyktowane jest oczekiwaniami rynku. Nie powinno tymczasem ulegać wątpliwości, że zakup tzw. urządzenia wielofunkcyjnego, jest bardziej opłacalny niż zakup dwóch, trzech albo czterech odrębnych urządzeń, jeśli kilka funkcji może jednocześnie pełnić tylko jeden produkt. Nie zmienia to powszechnie znanej okoliczności, że takie urządzenie wciąż w przeważającej mierze używane jest jako drukarka i jako skaner, a znacznie rzadziej natomiast jako kserokopiarka, a już zupełnie marginalnie jako faks. Determinuje to rozwój technologii cyfrowych oraz dynamicznie rozwijająca się baza usług oraz czynności urzędowych, których można dokonać równolegle, a czasem wyłącznie, drogą elektroniczną. (...) W sprawie, DKIS, kierując się semantyką i analizując wielofunkcyjny charakter urządzenia, o którym mowa we wniosku Strony, niezasadnie skupił się na aspekcie ilościowym związanym z samą wielością jego funkcji, pomijając aspekt »jakościowy«, a raczej praktyczny, związany nie z samą ilością, lecz z faktycznym sposobem korzystania z dostępnych jego funkcji, z których jedne są dominujące (drukowanie, skanowanie), a drugie - marginalne (ksero-kopiowanie, faksowanie) (...)".
Ostatecznie Sąd uznał, że: "(...) Zaskarżona interpretacja w pierwszej kolejności narusza art. 83 ust. 13 w związku z pozycją 2 i 3 załącznika nr 8 do ustawy o VAT - przez ich błędną wykładnię. DKIS bowiem nieprawidłowo przyjął, że opisane we wniosku urządzenie wielofunkcyjne nie stanowi drukarki i skanera wymienionych pod pozycjami 2 i 3 ww. załącznika. W dalszej zaś konsekwencji DKIS błędnie uznał, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku nie ma zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT (błąd braku subsumpcji zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku pod hipotezę tego przepisu). Naruszenia te były także skutkiem nieuwzględnienia prounijnej wykładni przepisów ustawy o VAT transponujących przepisy dyrektywy VAT oraz odnoszącego się do nich orzecznictwa TSUE wraz z wiążącą polskie sądy administracyjne i organy podatkowe wykładnią przyjętą przez Trybunał (...)".
Należy podkreślić, że w powyższym zakresie organ podatkowy zmienił swoje stanowisko. W dniu 20 października 2023 r. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL2-3.4012.329.2019.9.TK (po uwzględnieniu m.in. wyroku NSA z dnia 5 maja 2023 r., sygn. akt I FSK 868/20) stwierdził, że: "(...) W związku z powyższym, uwzględniając całokształt okoliczności sprawy i treść powołanych wyroków należy stwierdzić, że w opisanym stanie, prawidłowe będzie zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawki 0% podatku od towarów i usług dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka (...)".
|