Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Obniżona stawka VAT przy dostawie sprzętu komputerowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obniżona stawka VAT przy dostawie sprzętu komputerowego

Poradnik VAT nr 4 (628) z dnia 20.02.2025
1. Sprzedaż sprzętu komputerowego dla szkoły - warunki stosowania 0% stawki VAT

Dostawa sprzętu komputerowego - w przypadkach ściśle określonych w ustawie o VAT - może korzystać z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT.

Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT dostawa sprzętu komputerowego, wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, tj.:

  • jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerowych stacjonarnych,
  • drukarek,
  • skanerów,
  • urządzeń komputerowych do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • urządzeń do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)

dokonywana dla placówek oświatowych, a także dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, jest opodatkowana 0% stawką VAT.

Uwaga

Przez placówki oświatowe rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Warunkiem do zastosowania w ww. przypadkach 0% stawki VAT jest posiadanie przez dokonującego dostawy sprzętu komputerowego:

  • stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy dla placówek oświatowych,
  • kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

a także przekazania kopii ww. dokumentów do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT).


2. Dostawa urządzenia wielofunkcyjnego - problem z ustaleniem właściwej stawki VAT

Jak już wykazano powyżej, nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką VAT, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Z aktualnych interpretacji organów podatkowych wynika, że preferencyjną stawką VAT w wysokości 0% przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych objęte są m.in.:

  • monitory informacyjne zarówno nieposiadające jak i posiadające własną, wbudowaną jednostkę komputerową - interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 1 października 2024 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.489.2024.1.AKR,
  • drukarki do kart plastikowych oraz drukarki do etykiet, monitory interaktywne bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC - interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 21 marca 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.45.2024.2.RG.

Organy podatkowe podkreślają także, że wszystkie niewymienione w ww. załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

Kwestią sporną jest zastosowanie 0% stawki VAT dla dostawy urządzeń wielofunkcyjnych, które łączą w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferujące dodatkowe funkcje wynikające z połączenia innych urządzeń jak fax czy kopiarka.

Dla Prenumeratorów GOFIN

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2024 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.199.2024.3.APR zakwestionował możliwość zastosowania 0% stawki VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego. Organ podatkowy uznał, że: "(...) W celu określenia, dostawa jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętów, których dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.

Zatem w analizowanej sprawie dostawa urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka, jako że nie zostało ono wymienione wprost w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT, gdyż urządzenie te nie jest żadnym z towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Ponadto ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostaw ww. urządzenia wielofunkcyjnego (...)".

Ostatecznie organ podatkowy uznał, że: "(...) dostawa urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka podlega/będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% (podkreślenie redakcji) (...)".

Analogiczne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2023 r., nr 0112-KDIL3.4012.179.2023.2.AK. Zdaniem Dyrektora KIS: "(...) Jeżeli dane urządzenie wykracza poza cechy drukarki, a posiada np. cechy urządzenia wielofunkcyjnego, posiada funkcjonalność kopiowania, faxu, zszywania, dziurkowania itp., a takie cechy posiada urządzenie wielofunkcyjne, prawidłowe powinno być zastosowanie stawki 23%, niezależnie od tego, że jest to urządzenie, które zostało nieodpłatnie przekazane dla szkół podstawowych w ramach realizowanego projektu unijnego (...)".

Podobnego wyjaśnienia udzielił Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2024 r., nr 0112-KDIL3.4012.243.2024.1.AW.

Jednakże podatnik nie zgadzając się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji z dnia 6 czerwca 2024 r., złożył skargę, którą Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. akt I SA/Wr 646/24 (orzeczenie nieprawomocne) uznał za zasadną uchylając tym samym zaskarżony akt prawny. W ocenie Sądu: "(...) wadliwe stanowisko organu interpretującego opiera się na wyłącznie semantycznej analizie pojęć drukarki i skanera, o których mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT i anachronicznym sposobie spojrzenia na sporne zagadnienie w sytuacji gdy mamy do czynienia z jednej strony z wykazem, którego brzmienie nie zmieniło się w tym zakresie od dwudziestu lat, a z drugiej strony z nieustannym ulepszaniem i rozwojem funkcjonalności wymienionych w nim urządzeń informatycznych przez ich producentów, co podyktowane jest oczekiwaniami rynku. Nie powinno tymczasem ulegać wątpliwości, że zakup tzw. urządzenia wielofunkcyjnego, jest bardziej opłacalny niż zakup dwóch, trzech albo czterech odrębnych urządzeń, jeśli kilka funkcji może jednocześnie pełnić tylko jeden produkt. Nie zmienia to powszechnie znanej okoliczności, że takie urządzenie wciąż w przeważającej mierze używane jest jako drukarka i jako skaner, a znacznie rzadziej natomiast jako kserokopiarka, a już zupełnie marginalnie jako faks. Determinuje to rozwój technologii cyfrowych oraz dynamicznie rozwijająca się baza usług oraz czynności urzędowych, których można dokonać równolegle, a czasem wyłącznie, drogą elektroniczną. (...) W sprawie, DKIS, kierując się semantyką i analizując wielofunkcyjny charakter urządzenia, o którym mowa we wniosku Strony, niezasadnie skupił się na aspekcie ilościowym związanym z samą wielością jego funkcji, pomijając aspekt »jakościowy«, a raczej praktyczny, związany nie z samą ilością, lecz z faktycznym sposobem korzystania z dostępnych jego funkcji, z których jedne są dominujące (drukowanie, skanowanie), a drugie - marginalne (ksero-kopiowanie, faksowanie) (...)".

Ostatecznie Sąd uznał, że: "(...) Zaskarżona interpretacja w pierwszej kolejności narusza art. 83 ust. 13 w związku z pozycją 2 i 3 załącznika nr 8 do ustawy o VAT - przez ich błędną wykładnię. DKIS bowiem nieprawidłowo przyjął, że opisane we wniosku urządzenie wielofunkcyjne nie stanowi drukarki i skanera wymienionych pod pozycjami 2 i 3 ww. załącznika. W dalszej zaś konsekwencji DKIS błędnie uznał, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku nie ma zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT (błąd braku subsumpcji zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku pod hipotezę tego przepisu). Naruszenia te były także skutkiem nieuwzględnienia prounijnej wykładni przepisów ustawy o VAT transponujących przepisy dyrektywy VAT oraz odnoszącego się do nich orzecznictwa TSUE wraz z wiążącą polskie sądy administracyjne i organy podatkowe wykładnią przyjętą przez Trybunał (...)".

Należy podkreślić, że w powyższym zakresie organ podatkowy zmienił swoje stanowisko. W dniu 20 października 2023 r. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL2-3.4012.329.2019.9.TK (po uwzględnieniu m.in. wyroku NSA z dnia 5 maja 2023 r., sygn. akt I FSK 868/20) stwierdził, że: "(...) W związku z powyższym, uwzględniając całokształt okoliczności sprawy i treść powołanych wyroków należy stwierdzić, że w opisanym stanie, prawidłowe będzie zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawki 0% podatku od towarów i usług dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego łączącego w sobie cechy drukarki oraz skanera, a także oferującego dodatkowe funkcje wynikające z połączenia ww. urządzeń jak fax oraz kopiarka (...)".

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.