Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Ułatwienia w przepisach w sprawie kas rejestrujących dla poszkodowanych przez ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ułatwienia w przepisach w sprawie kas rejestrujących dla poszkodowanych przez powódź

Poradnik VAT nr 20 (620) z dnia 20.10.2024
1. Ulga na zakup kas rejestrujących utraconych wskutek powodzi

Zmiana Prawa W Dzienniku Ustaw z dnia 4 października 2024 r., pod poz. 1473, opublikowano ustawę z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa zmieniająca określa różne formy pomocy dla osób, które zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu. Ustawa weszła w życie z dniem 5 października 2024 r.

Ww. ustawa zmieniająca wprowadza m.in. zmiany w ustawie o VAT w zakresie kas rejestrujących, w myśl których w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i którzy zakupili kasę rejestrującą on-line, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej klęski żywiołowej, może przysługiwać odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup (nowo dodany art. 111 ust. 5c). Warunki, sposób i tryb uzyskania ulgi na zakup kas oraz wysokość odliczenia określi Minister Finansów, w drodze rozporządzenia. Na dzień oddania do druku niniejszego numeru "Poradnika VAT" na stronie RCL znajduje się projekt z dnia 8 października 2024 r. rozporządzenia w tym zakresie (nr druku 896), który zakłada m.in., że w przypadku podatników zwolnionych przedmiotowo i podmiotowo z VAT wysokość zwrotu z tytułu zakupu kasy rejestrującej nabytej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w związku z klęską żywiołową będzie stanowiła cena jej zakupu (wraz z podatkiem), nie więcej jednak niż 2.000 zł., zaś czynni podatnicy VAT będą mieli prawo do odliczenia ulgi z tytułu jej zakupu w wysokości ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 1.626 zł. Warto nadmienić, że z przepisu przejściowego ww. ustawy (art. 67) wynika, że przepisy art. 111 ust. 5c ustawy zmieniającej mogą mieć zastosowanie również w przypadku podatników, którzy zakupili kasy rejestrujące w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia 5 października 2024 r.


2. Przedłużenie obowiązkowych terminów - nowelizacja rozporządzeń w sprawie kas

W Dzienniku Ustaw z dnia 27 września 2024 r., pod poz. 1434, opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 28 września 2024 r.

Mocą tego rozporządzenia wprowadzono zmiany w rozporządzeniu w sprawie kas, zgodnie z którymi w przypadku klęski żywiołowej spowodowanej powodzią podatnikom, którzy używają kasy rejestrujące przedłuża się termin na przesyłanie do naczelnika urzędu skarbowego informacji związanych z używaniem tych kas oraz z zakończeniem ich pracy.

Przedłużenie terminów związane jest z następującymi czynnościami:

  • powiadomieniem podmiotu prowadzącego serwis główny o zmianie podmiotu prowadzącego serwis (§ 9 ust. 3 rozporządzenia nowelizowanego);
  • powiadomieniem naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy (§ 10 ust. 1);
  • zgłoszeniem danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po dokonaniu fiskalizacji, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 22 ust. 5);
  • zgłoszeniem danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego, w celu zarejestrowania w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym (§ 23 ust. 1);
  • poinformowaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy (§ 23 ust. 2);
  • złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, po wymianie pamięci fiskalnej (§ 24 ust. 2 pkt 2);
  • złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 31 ust. 1 pkt 3 oraz § 34 pkt 3);
  • sporządzeniem i złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas w przypadku zakończenia używania kasy, gdy serwisant stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej (§ 3235).

Terminy wskazane w wyżej wymienionych przepisach rozporządzenia nowelizowanego przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nich określonych.

Ponadto, w myśl dodanego § 54a rozporządzenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi przedłużono o 30 dni termin obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o których mowa w § 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia nowelizowanego.

Przedłużenie ww. terminów przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 ze zm.),

2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ww. ustawy o szczególnych rozwiązaniach;

3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie ww. gminy.

Stosownie do dodanego § 12a ust. 3 rozporządzenia, przedłużenie ww. terminów stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących ogłoszenia klęski żywiołowej na danym obszarze (gminy/powiatu) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły one w życie.

W przypadku natomiast, gdy terminy na dopełnienie obowiązków związanych ze stosowaniem kas rejestrujących wskazane w ww. § 9 ust. 3, § 10 ust. 1, § 22 ust. 5, § 23 ust. 1 i 2, § 24 ust. 2 pkt 2, § 31 ust. 1 pkt 3, § 32, § 34 pkt 3, § 35 oraz § 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia zmienianego:

  • upłynęły w okresie od dnia 16 września do dnia 28 września 2024 r., czynności wynikające z tych przepisów mogą być wykonane w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  • rozpoczęły się przed dniem 28 września 2024 r. i nie upłynęły przed tym dniem, przedłuża się je do 30. dnia od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

W Dzienniku Ustaw z dnia 27 września 2024 r., pod poz. 1433, opublikowano natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 28 września 2024 r.

Mocą ww. rozporządzenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom używającym kas rejestrujących mających postać oprogramowania przedłużono terminy związane:

  • z powiadomieniem właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego o awarii kasy związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy/utracie kasy (§ 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia nowelizowanego);
  • ze złożeniem do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas - w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 19 ust. 1 pkt 3).

Terminy wskazane w ww. przepisach przedłużono do 30. dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nich określonych. W rozporządzaniu tym - analogicznie, jak w ww. rozporządzeniu nowelizującym w sprawie kas rejestrujących - wskazano warunki, które muszą być spełnione oraz przepisy przejściowe.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.