Funkcjonujemy w ramach spółki jawnej. Wszyscy wspólnicy są zgodni, że na razie trzeba zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w ramach spółki. Co powinna zawierać uchwała wspólników w tej sprawie?
Spółka jawna może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni (ewentualnie liczbę dni miesiąca lutego) do 24 miesięcy. Skorzystanie z przerwy w działalności przez spółkę jawną jest dopuszczalne, o ile nie zatrudnia ona pracowników, ewentualnie zatrudnia wyłącznie pracowników przebywających na urlopie związanym z rodzicielstwem, wymienionym w art. 22 ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.).
W spółce jawnej decyzja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej należy do wspólników, którzy przy jej podejmowaniu muszą przestrzegać postanowień umowy spółki w kwestii zasad prowadzenia spraw spółki. Przepisy nie narzucają sposobu sformułowania uchwały wspólników w sprawie zwieszenia. Przy tym powinno z niej wynikać, że dotyczy właśnie tej kwestii w określonej spółce. Trzeba wskazać początek okresu zawieszenia (informacja ta musi być podana we wniosku o wpis zmian do KRS) i okres zawieszenia. W omawianej uchwale powinna być też zawarta informacja, czy uchwała została podjęta jednomyślnie, a jeżeli nie, to ile głosów oddano za, przeciw i wstrzymujących się (patrz: Przykład wypełnienia uchwały wspólników).
Następnie spółka musi zgłosić informację o zawieszeniu do rejestru przedsiębiorców KRS. Wniosek o wpis tej informacji do KRS nie podlega żadnym opłatom. Trzeba go złożyć on-line przez Portal Rejestrów Sądowych (prs.ms.gov.pl, zakładka "Krajowy Rejestr Sądowy", a następnie "e-formularze KRS"). Do wniosku trzeba dołączyć:
Wniosek jest generowany przez system PRS po wypełnieniu wymaganych pól. Natomiast dokumenty załączane do wniosku należy przygotować we własnym zakresie.
Jeśli omawiana uchwała zostanie sporządzona w formie pisemnej (z własnoręcznymi podpisami), wówczas do e-wniosku można załączyć jej skan, a dokument w oryginale trzeba będzie dosłać do sądu pocztą w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku (nie dotyczy to skanu sporządzonego przez notariusza czy przez adwokata/radcę prawnego składającego wniosek za spółkę). Natomiast gdy dokument zostanie sporządzony w postaci elektronicznej i opatrzony kwalifikowanym e-podpisem, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, wówczas można go dołączyć do e-wniosku w oryginale jako e-dokument. Program DRUKI Gofin w wersji komercyjnej posiada funkcję eksportu wypełnionego druku do formatu pdf. Dzięki temu plik w formacie pdf z uchwałą może być podpisany e-podpisem i jako oryginał dołączony do e-wniosku składnego do sądu rejestrowego.
![]() |
|