W 2020 r. uruchomiłam własną firmę (jednoosobowa działalność). Skorzystałam z dofinansowania udzielanego z urzędu pracy. Niestety, w związku z panującą sytuacją pandemiczną i wprowadzanymi obostrzeniami działalność nie przynosi zysków i chciałabym ją zawiesić. Czy jest to możliwe? Czy wówczas będę musiała zwrócić otrzymane wsparcie?
Każdy beneficjent wsparcia udzielanego przez powiatowe urzędy pracy na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej zobowiązuje się do nieprzerwanego prowadzenia uruchamianej firmy przez okres co najmniej 12 miesięcy. Do okresu prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się przerwy w jej prowadzeniu z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego. Tak stanowi § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1380). Starosta w trakcie trwania umowy o dofinansowanie dokonuje oceny prawidłowości wykonania umowy, m.in. poprzez weryfikację spełnienia warunku prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy.
Jednakże z uwagi na trwającą pandemię koronawirusa i jej negatywne skutki dla gospodarki wprowadzono nowe regulacje w zakresie prowadzenia działalności uruchomionej z wykorzystaniem dotacji. Obecnie dopuszczalne jest dokonanie zawieszenia działalności gospodarczej w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej otwartej z wykorzystaniem dotacji. Poza tym przedsiębiorca ma również możliwość podjęcia w tym czasie zatrudnienia. Co istotne, rozwiązanie to ma zastosowanie wyłącznie w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 30 dni po ich odwołaniu.
Zatem w opisywanym przypadku Czytelniczka może dokonać zgłoszenia w zakresie zawieszenia prowadzonej firmy i nie będzie musiała ponosić z tego tytułu żadnych sankcji finansowych. Należy przypomnieć, że zawieszenie działalności jest możliwe w przypadku przedsiębiorców niezatrudniających pracowników. W tym przypadku jako pracownika traktuje się osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tak wynika z art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320). Natomiast nie zalicza się do nich osób niebędących pracownikami, które świadczą pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy o dzieło, zlecenia czy umowy agencyjnej. Dodatkowo z instytucji zawieszenia działalności skorzystać mogą zatrudniający pracowników, ale wyłącznie przebywających na urlopie: macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, wychowawczym, rodzicielskim niełączących korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Przedsiębiorca prowadzący działalność na podstawie wpisu do CEIDG informację o zawieszeniu zgłasza na druku CEIDG-1.
|