Osoba po wyborze na stanowisko starosty zobowiązana była do likwidacji dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Osoba ta postanowiła działalność zawiesić. Czy jej działanie jest prawidłowe? Czy zawieszenie można utożsamiać z likwidacją?
NIE. Kwestie te reguluje ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1393). Z jej zapisów wynika, że członek zarządu (starosta) w okresie zajmowania stanowiska nie może prowadzić działalności gospodarczej (art. 4 pkt 6 w związku z art. 2 pkt 6a tej ustawy). Ustawodawca ustanowił również nakaz stanowiący, że jeżeli członek zarządu powiatu przed dniem wyboru prowadził działalność gospodarczą, to zobowiązany jest w ciągu 3 miesięcy od dnia wyboru zaprzestać działalności gospodarczej.
Mowa jest tutaj o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, czyli o jej faktycznej likwidacji. Zawieszenie prowadzonej firmy nie jest tożsame z jej likwidacją. Z przepisów Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) wynika, że w okresie zawieszenia przedsiębiorca może m.in.: wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym przyjmować należności, regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności czy osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia. Ponadto za traktowaniem okresu zawieszenia działalności gospodarczej jako okresu jego ograniczenia, a nie zaprzestania przemawia także możliwość dobrowolnego opłacania ubezpieczeń w ZUS (emerytalnego, rentowego oraz zdrowotnego). Pogląd taki wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 czerwca 2011 r., sygn. akt II UK 377/10, na tle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jednakże zdaniem organu nadzoru ma on również przełożenie do stanu faktycznego i prawnego w niniejszej sprawie.
Potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska znajdziemy w orzeczeniu NSA z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II OSK 347/17, który orzekał w podobnym przypadku. Wynika z niego wprost, że dokonanie zgłoszenia w zakresie zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z zaprzestaniem jej prowadzenia.
Przypominam, że za naruszenie obowiązku dotyczącego likwidacji firmy grozi sankcja. W razie zaistnienia takiej sytuacji organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego odwołuje taką osobę ze stanowiska najpóźniej w ciągu miesiąca od upływu terminu. NSA w prezentowanym wyroku wskazał, że: "(...) Następstwa prawne niewykonania obowiązku, o którym stanowi art. 85a ust. 1 ustawy (...) o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 ze zm.) reguluje art. 85a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, stanowiąc "W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie zastępcze". (...)".
|