Otwieram lokal gastronomiczny. Będę w nim podawał piwo i inne napoje alkoholowe. Mam już konieczne w tym zakresie zezwolenia. Czy to prawda, że będę musiał ponosić jakieś dodatkowe opłaty?
Czytelnikowi zapewne chodzi o opłatę za reklamę napojów alkoholowych. Pod tym pojęciem rozumieć należy publiczne rozpowszechnianie ich znaków towarowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących te napoje, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu ich znaków towarowych. Za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem alkoholem.
W praktyce opłatę wnosić musi każdy podmiot, który w swoim lokalu upowszechnia nazwę np. piwa czy logo jego producenta. Potwierdzone to zostało wielokrotnie w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych zobowiązane są do wnoszenia z tego tytułu specjalnej opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Wnosi się ją na wyodrębniony rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
Ponadto w urzędzie skarbowym właściwym dla podatku VAT należy złożyć zbiorczą deklarację miesięczną dotyczącą omawianej opłaty (DRA-1). Trzeba tego dokonać w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym powstał obowiązek wystawienia faktury za usługę reklamy, zgodnie z przepisami ustawy o VAT.
Zatem obowiązek wnoszenia przez Czytelnika opłaty będzie uzależniony od tego, czy będzie on promował w swoim lokalu oznaczenia producentów alkoholu, czy nie.
|