Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Jak przygotować biznes na sezon letni?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak przygotować biznes na sezon letni?

Gazeta Podatkowa nr 34 (2222) z dnia 28.04.2025
Kinga Romas

Sezon letni zbliża się dużymi krokami. W tym czasie wiele osób decyduje się na prowadzenie sezonowego biznesu. Chodzi tu np. o wynajem kwater w miejscowościach nadmorskich czy górskich, sprzedaż pamiątek czy o prowadzenie punktów gastronomicznych. O czym warto pamiętać przed uruchomieniem działalności?

Wznowienie działalności i formalności w CEIDG

Przedsiębiorcy prowadzący działalność sezonowo muszą pamiętać o wznowieniu swojego wpisu w CEIDG. Zasadniczo przedsiębiorca już na etapie zgłaszania zawieszenia może wybrać i podać datę wznowienia działalności gospodarczej. Jeżeli data taka nie została podana (lub przedsiębiorca zdecyduje się wznowić działalność przed wskazanym dniem), wówczas należy złożyć do CEIDG wniosek CEIDG-1 w tym zakresie. Wniosek o wznowienie działalności można złożyć przed, w dniu, jak i po planowanej dacie wznowienia. Ważne jest w tym przypadku tylko, aby zachować inne terminy wynikające z przepisów prawa, np. dotyczące płatności składek czy zaliczek na podatek dochodowy.

]
Formularz CEIDG-1 wraz z załącznikami dostępny w programie DRUKI Gofin

Co istotne, jeżeli będzie to pierwszy wniosek aktualizacyjny do CEIDG składany w 2025 r., to przedsiębiorca, dokonując wznowienia, będzie musiał dokonać aktualizacji wpisu w zakresie PKD. We wniosku CEIDG-1 trzeba zaktualizować zarówno kod głównej (przeważającej) działalności, jak i kody pozostałej działalności. Wynika to z faktu, iż od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa klasyfikacja - PKD 2025. Celem przeklasyfikowania PKD można skorzystać z kalkulatora powiązań PKD 2007 - PKD 2025, który dostępny jest w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl. Po wpisaniu w nim PKD 2007 dokonane zostanie automatyczne przeklasyfikowanie na PKD 2025 ze wskazaniem kodu wiodącego, tj. powiązania uproszczonego 1 : 1.

Reklama

Celem zdobycia jak największej liczby klientów warto zainwestować w działania reklamowe. Doskonałą metodą zaprezentowania swojej oferty jest własna strona internetowa. Można również przeprowadzić promocję w portalach społecznościowych. Polubienie opublikowanego tam wpisu, jego udostępnienie czy pozostawienie pod nim komentarza, stanowią element mechanizmu mającego na celu uwidacznianie innym użytkownikom istnienia danego podmiotu.

Co istotne, osoby sezonowo wykonujące działalność mogą prowadzić działania reklamowe czy promocyjne jeszcze przed jej wznowieniem w CEIDG.

Zatrudnianie cudzoziemców

W okresie letnim w wielu firmach zwiększa się zapotrzebowanie na sezonowych pracowników. Obecnie polscy pracodawcy coraz częściej decydują się na zatrudnianie cudzoziemców. W tym celu konieczne może być dokonanie formalności celem zalegalizowania ich pracy. Może to się wiązać z koniecznością m.in. rejestracji powiadomienia w powiatowym urzędzie pracy w przypadku zatrudniania obywateli Ukrainy lub z uzyskaniem zezwolenia. W tym okresie pracodawcy chętnie występują o zezwolenie na pracę sezonową (typu S). Praca sezonowa to praca wykonywana:

  • przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym,
  • w ramach działalności uznanych za sezonowe, które zostały określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności, w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca (Dz. U. z 2019 r. poz. 1845).

Chodzi tu o wybrane rodzaje działalności w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, a także zakwaterowania i usług gastronomicznych.

Zezwolenia

Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy posiada wszelkie wymagane zezwolenia czy pozwolenia. Chodzi tu m.in. o zezwolenie na sprzedaż czy podawanie napojów alkoholowych. Do wyboru są 3 rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):

  • do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
  • powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • powyżej 18% zawartości alkoholu.

Sprzedając alkohol na imprezach plenerowych, należy posiadać jednorazowe zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

Stosowne zgody mogą być też wymagane w przypadku ustawienia ogródka przed restauracją czy kawiarnią. Konieczne jest uzyskanie prawa do korzystania z terenu, na którym miałby zostać rozstawiony ogródek restauracyjny. Jeżeli jest to miejsce, które stanowi własność przedsiębiorcy, to nie ma żadnych obowiązków w tym zakresie. Natomiast jeśli lokal jest przedmiotem najmu, to należy sprawdzić, czy najemcy na podstawie zawartej umowy przysługuje prawo do korzystania z przyległego do lokalu terenu, na którym taki ogródek miałby zostać zlokalizowany. Konieczne może też być uzyskanie zgody zarządcy lub właściciela (w tym celu trzeba będzie zawrzeć umowę). Jeżeli ogródek restauracyjny byłby usadowiony na pasie ruchu drogowego, np. na chodniku, to konieczne jest uzyskanie zgody na jego zajęcie.

Badania sanitarno-epidemilogiczne

Osoby prowadzące działalność w branży gastronomicznej takiej jak bary, kawiarnie czy lodziarnie muszą zwrócić uwagę, aby pracownicy posiadali ważne badania sanitarno-epidemiologiczne. Badanie sanitarno-epidemiologiczne to badanie, w którego skład wchodzą badanie lekarskie, badania laboratoryjne oraz dodatkowe badania i konsultacje specjalistyczne, wykonywane w ramach nadzoru epidemiologicznego w celu wykrycia biologicznych czynników chorobotwórczych lub potwierdzenia rozpoznania choroby zakaźnej. Przeprowadzenie badań sanitarno-epidemiologicznych jest konieczne m.in. w przypadku osób podejmujących bądź wykonujących prace, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.