Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Jak założyć firmę organizującą wesela?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak założyć firmę organizującą wesela?

Gazeta Podatkowa nr 92 (1133) z dnia 17.11.2014
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Zawód konsultanta ślubnego (ang. wedding planner) jest zawodem stosunkowo młodym w naszym kraju, a co za tym idzie, firm działających w branży weselnej wciąż jest niewiele. Chodzi tu o takie firmy, które kompleksowo zajmują się organizacją wesela: planują jego przebieg, wystrój sali, dobór muzyki, układają menu weselne, zajmują się transportem gości. Kto może prowadzić agencję ślubną i jakie wymagania trzeba spełnić, by osiągnąć sukces w tej branży?

Czym zajmuje się konsultant ślubny?

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w 2013 r. przygotowało w ramach publikacji Krajowego Rejestru Kompetencji Zawodowych zasady wykonywania zawodu organizatora imprez ślubnych. Czytamy w nim, że organizator imprez ślubnych działa w imieniu i na zlecenie pary młodej. Poprzez bezpośrednią analizę oczekiwań, preferencji oraz możliwości finansowych określa indywidualne potrzeby klientów oraz doradza w zakresie stylu uroczystości, jej lokalizacji, atrakcji artystycznych, dekoracji itp. Układa scenariusz ślubu i wesela, opracowuje harmonogram prac, a także czuwa nad prawidłowym przebiegiem całej uroczystości. Posiada rozbudowaną bazę zweryfikowanych usługodawców, z którymi w imieniu pary młodej negocjuje warunki zleceń i umów.

Moda na przygotowywanie uroczystości weselnych przy pomocy profesjonalnych konsultantów ślubnych przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Tam większość ślubów organizowana jest przez profesjonalne firmy. U nas, co do zasady, organizuje się śluby we własnym zakresie. Choć tendencja ta powoli zaczyna się zmieniać. Z informacji zawartych na portalach weselnych wynika, że z usług profesjonalnych agencji ślubnych korzystają w naszym kraju osoby zamożne oraz mieszkające za granicą, które ze względu na rodzinę i przywiązanie do tradycji swój ślub organizują w Polsce.

Jak założyć agencję ślubną?

Początkowe koszty związane z uruchomieniem takiej firmy nie będą wysokie. Obecnie nie ma żadnych prawnych wymagań związanych z założeniem firmy zajmującej się organizacją wesel. Wystarczające jest założenie jej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG. Dokonując rejestracji i wypełniając formularz CEIDG-1 przedsiębiorca zobowiązany jest określić przedmiot swojej działalności zgodnie z obowiązującą Klasyfikacją Działalności PKD 2007. W klasyfikacji tej nie ma pojęcia konsultanta ślubnego czy też agencji ślubnej, trzeba więc dopasować kody PKD. Właściwe będą:

  • Sekcja R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
     
  • Dział 93. Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna,
     
  • Grupa 93.2. Działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Teoretycznie można taką firmę prowadzić jednoosobowo, można również zatrudniać pracowników. Na początek nie jest nawet niezbędne posiadanie lokalu, można ją bowiem zarejestrować pod własnym adresem, a na spotkania z klientami umawiać się np. w restauracjach, w których potencjalnie można zorganizować wesele. Oczywiście, posiadanie lokalu będzie przez klientów mile widziane. Można bowiem w nim prezentować np. zdjęcia ze zorganizowanych wcześniej uroczystości. W pracy konsultant ślubny wykorzystuje typowy sprzęt biurowy: komputer, drukarkę, skaner, aparat fotograficzny oraz narzędzia komunikacji: telefon komórkowy, internet. Do wykonywania zadań zawodowych niezbędne jest posiadanie samochodu.

Trzeba znaleźć podwykonawców

Dla konsultanta ślubnego najważniejsza jest jego baza kontaktów. Takie firmy muszą bowiem współpracować z restauracjami, hotelami, w których można zorganizować przyjęcie weselne i zapewnić noclegi dla gości, poza tym z firmami kateringowymi, gdy lokal nie prowadzi własnej kuchni, z fotografami, zespołami muzycznymi, kwiaciarniami itp. Mając taką bazę kontaktów i współpracując z nimi na stałe, konsultant ślubny może oferować swoim klientom rabaty i tym samym obniżać koszty organizacji wesela.

Rozpoczynając działalność agencji ślubnej warto pomyśleć o skutecznym jej reklamowaniu. Służyć może temu profesjonalna strona internetowa, można również reklamować się, poprzez profile na portalach społecznościach. W sieci działa sporo portali o tematyce ślubnej, gdzie można prezentować swoje usługi. Ponadto można brać udział w targach ślubnych.

Warto się szkolić

Prowadzenie takiej firmy to oczywiście nie jest zajęcie dla każdego, dlatego niezbędne jest szkolenie w tym kierunku. Na rynku są już firmy oferujące szkolenia dla konsultantów ślubnych. Takie szkolenie obejmuje swoim zakresem m.in. kwestie obowiązków konsultanta, poradnictwo w zakresie jak założyć agencję ślubną i jakie są związane z tym koszty, a także kwestie relacji z klientem.

Kontynuacją rozwoju zawodowego mogą być także specjalistyczne szkolenia z zakresu zasad dobrego wychowania, estetyki podawania do stołu, nakryć stołów, znajomości wina i innych alkoholi, sztuki kulinarnej, florystyki i bukieciarstwa, fotografiki.

Osoba prowadząca agencję ślubną oraz jej ewentualni pracownicy powinni posiadać znajomość regionalnych i narodowych tradycji ślubnych. Muszą również orientować się, jakie są najpopularniejsze miejsca, w których organizowane są uroczystości ślubne (kościoły, urzędy stanu cywilnego, miejsca plenerowe) i przyjęcia weselne (takie jak pałace, dworki, sale bankietowe i weselne, kluby, miejsca plenerowe). Trzeba mieć na uwadze, iż prowadzenie takiego biznesu wiąże się z częstymi wyjazdami i pracą w terenie. Co więcej, same wesela odbywają się w weekendy, a nawet święta.

Czym powinien cechować się dobry konsultant ślubny?

- dużą odpornością na stres,
- terminowością i skrupulatnością,
- umiejętnością zarządzania ludźmi,
- wysoką kulturą osobistą,
- predyspozycjami psychofizycznymi i doświadczeniem zawodowym związanym z organizacją imprez oraz obsługą klientów,
- cierpliwością, opanowaniem, otwartością, życzliwością, empatią, tolerancją, elastycznością w działaniu i myśleniu, a jednocześnie asertywnością,
- wyczuciem stylu i estetyki oraz posiadaniem uzdolnień artystycznych.

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.