Decydując się na własny biznes, każdy przyszły przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować i ocenić szanse powodzenia planowanego przedsięwzięcia. Musi przewidywać wszelkie negatywne zjawiska i mieć przygotowane sposoby reagowania na nie. Należy dokładnie zastanowić się nad tym, do kogo dany produkt (usługa) ma być skierowany, jaka jest konkurencja na rynku i co najważniejsze, czy jest na niego zapotrzebowanie. Jeżeli bowiem jest zapotrzebowanie, to nawet najbardziej niekonwencjonalny pomysł na biznes ma szanse powodzenia.
Źródła finansowania
Nie każdy decydując się na uruchomienie własnej firmy dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi. Obecnie istnieje wiele możliwości uzyskania wsparcia. Środki można otrzymać nie tylko na uruchomienie firmy, ale też na jej prowadzenie, doposażanie czy wprowadzanie na rynek innowacji.
Wiele jest źródeł, skąd można uzyskać środki finansowe. Można o nie wnioskować m.in. w ramach funduszy unijnych, w urzędach pracy, a także w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Biznesplan to podstawa
Biznesplan to narzędzie planistyczne wykorzystywane przy ocenie opłacalności danej inwestycji. Forma i elementy biznesplanu w znacznej mierze uzależnione są od tego, w jakim celu dokument będzie opracowywany. W każdym przypadku przed przystąpieniem do jego sporządzenia warto sobie postawić pytania dotyczące danego działania, np.:
W biznesplanie uczciwie należy wskazać silne i słabe strony przedsięwzięcia oraz szanse i zagrożenia w otoczeniu biznesowym. Przykładowo, silną stroną może być posiadany kapitał i kadra o wysokich kwalifikacjach, zaś słabą lokalizacja przedsiębiorstwa. Jako szansę można wskazać duże zapotrzebowanie na produkt, zaś zagrożenie może stanowić silna konkurencja na rynku.
Trzeba dokładnie ustalić, kto będzie potencjalnym klientem firmy i odbiorcą jej produktów (świadczonych usług).
Biznesplan jest najczęściej jednym z wymaganych dokumentów w procedurze aplikowania o uzyskanie wsparcia finansowego.
Nazwa musi być zapamiętana
Niezmiernie ważna jest też nazwa firmy. Nazwa łatwo wpadająca do ucha daje szansę, że zostanie zapamiętana. Nazwa powinna też dobrze odzwierciedlać zakres działalności firmy.
Ponadto należy pamiętać, że m.in. firma przedsiębiorcy musi dostatecznie odróżniać się od firm innych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku. Oznaczenie nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności czy jego źródeł zaopatrzenia.
Trzeba mieć na uwadze, że "Używanie przez firmę takiego samego oznaczenia, jak ma inna firma, to wprowadzanie w błąd klienta co do tożsamości przedsiębiorstwa" (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. akt III CSK 120/11).
Reklama i promocja
Ważnym narzędziem są też reklama i promocja. Każdy, kto chce osiągnąć sukces na rynku i przyciągnąć do siebie jak największą liczbę klientów musi pamiętać o zaprezentowaniu swojej firmy i jej oferty.
Świetnym narzędziem dotarcia do dużego grona odbiorców jest reklama w internecie. Można też w tym celu stworzyć własną stronę internetową. Warto również zainwestować w reklamę w lokalnym radiu i np. w ulotki, które dostarczane będą do potencjalnych klientów.
Dobrym działaniem jest także umieszczenie reklamy na samochodach. Jednak należy pamiętać, że reklama taka nie może m.in. zakrywać świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne. Ponadto zabronione jest umieszczanie na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany.
Znaczna część przedsiębiorców zapomina o przeprowadzeniu skutecznej akcji reklamowej z uwagi na konieczność zainwestowania w takie działanie znacznej kwoty pieniędzy.
Jednakże na początku działalności należy pamiętać, że dobra inwestycja na pewno zaprocentuje i przyniesie korzyści.
Wybierając metody zareklamowania firmy i jej oferty należy pamiętać, kto ma być grupą docelową. Z innych narzędzi trzeba skorzystać, gdy reklama ma trafić do młodych ludzi, a z innych, gdy do osób np. po 60. roku życia.
|
|