Jednoosobowy przedsiębiorca, prowadzący swoją działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, może ustanowić pełnomocnika, który będzie go wyręczał w wielu kwestiach związanych z załatwianiem spraw firmy. Obecnie pełnomocnik taki może załatwiać sprawy swojego mocodawcy elektronicznie.
Pełnomocnik
Pełnomocnikiem przedsiębiorcy może być osoba posiadająca zdolność do czynności prawnych. Przy czym wystarczająca jest ograniczona zdolność do czynności prawnych. Reprezentować przedsiębiorcę może adwokat lub radca prawny, a w sprawach własności przemysłowej także rzecznik patentowy. Pełnomocnikiem przedsiębiorcy, który jest osobą prawną lub nieposiadającego osobowości prawnej, może być również pracownik tej jednostki albo jej organu nadrzędnego.
Wskazanie pełnomocnika w CEIDG-1
Przedsiębiorca wskazując pełnomocnika w CEIDG-1, jeżeli jest on osobą fizyczną/osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, musi obowiązkowo wypełnić pola: Imię, Nazwisko, Data urodzenia, PESEL (dla obywateli polskich) oraz Obywatelstwa. Wypełnienie pól NIP oraz Nazwa firmy pełnomocnika jest fakultatywne. W sytuacji gdy pełnomocnikiem zostaje osoba prawna wypełnienie pola NIP jest fakultatywne. Natomiast konieczne jest wypełnienie pól Nazwa firmy pełnomocnika oraz KRS.
Ponadto w formularzu CEIDG-1 należy wskazać adres miejsca zamieszkania (a w przypadku gdy pełnomocnik jest przedsiębiorcą, adres wykonywania działalności gospodarczej) oraz adres do doręczeń.
Przedsiębiorca zobowiązany jest też określić zakres spraw, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. We wniosku można również wpisać adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej pełnomocnika.
Nowe uprawnienia pełnomocnika
Od lipca br. pełnomocnicy przedsiębiorców mogą on-line zarządzać wpisami swoich mocodawców. W praktyce oznacza to, iż pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może, w zależności od udzielonego mu pełnomocnictwa, elektronicznie zgłosić zmianę we wpisie, zawiesić lub wznowić wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykreślić wpis.
Obecnie pełnomocnik, chcąc dokonać jakichkolwiek zmian, loguje się do systemu CEIDG. Po kliknięciu w menu systemu zakładki "Moi mocodawcy" widoczna jest sekcja "Mocodawcy". Wyświetlona w niej zostaje lista przedsiębiorców (mocodawców) oraz lista operacji możliwych do wykonania na wpisie, do których uprawniony jest dany pełnomocnik. Następnie, po kliknięciu na ikonkę symbolizującą określony rodzaj wniosku, pełnomocnik przechodzi do strony przygotowania wybranego rodzaju wniosku.
Korzyści z udzielonego pełnomocnictwa
Wpisanie pełnomocnika do CEIDG zdecydowanie ułatwia reprezentowanie przedsiębiorcy przed organami administracji publicznej. Jeżeli bowiem pełnomocnik wpisany do tego rejestru działa w zakresie swojego umocowania zgłoszonego w formularzu CEIDG-1, nie musi posługiwać się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec tych organów. Stanowi to też dla przedsiębiorcy znaczną oszczędność finansową, bowiem nie musi każdorazowo uiszczać opłaty skarbowej od złożonego przed organami administracji publicznej w danej sprawie pełnomocnictwa.
Należy pamiętać, iż pełnomocnictwo uwidocznione w CEIDG nie wiąże organów podatkowych. Nie ma natomiast przeszkód, aby osoba wpisana w CEIDG jako pełnomocnik przedsiębiorcy reprezentowała swojego mocodawcę w kontaktach z fiskusem. Wówczas jednak musi legitymować się odpowiednim upoważnieniem. W sprawach podatkowych dopuszczalne są dwie formy pełnomocnictwa - pisemna i ustna. Z pełnomocnictwa powinno jasno wynikać:
|