Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Rejestracja firmy w CEIDG
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rejestracja firmy w CEIDG

Dodatek do Gazety Podatkowej nr 5 (942) z dnia 17.01.2013

Rejestracja przez internet

Osoba fizyczna, która zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej może swoją firmę zarejestrować przez internet. W tym celu należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego, który dostępny jest na stronie internetowej CEIDG (www.ceidg.gov.pl), w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Gospodarki bądź za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Następnie system teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy, na wskazany adres poczty elektronicznej, potwierdzenie złożenia wniosku lub informuje o błędach, które należy poprawić.

Wniosek składany w ten sposób musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).

Wpis do CEIDG dokonywany jest z chwilą zamieszczenia danych w systemie teleinformatycznym, jednak nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku, pod warunkiem, że został on złożony poprawnie i przez osobę do tego uprawnioną.


Rejestracja tradycyjna

Obecnie rejestracja własnej firmy, a także dokonywanie zgłoszeń dotyczących przedsiębiorcy i jego firmy następuje nie tylko za pośrednictwem internetu - nadal można tego dokonać w urzędzie gminy (miasta). Przy czym w związku z tym, iż gminy nie są już organami rejestracyjnymi przedsiębiorców, jedynie przekazują one zgłoszenie przedsiębiorcy bezpośrednio do CEIDG (np. zamieniając wniosek z tradycyjnej pisemnej formy na wniosek elektroniczny i wprowadzając dane do systemu CEIDG). Co istotne, obecnie składając wniosek w formie tradycyjnej przedsiębiorca nie jest ograniczony w żaden sposób terytorialnie i może to zrobić w dowolnie wybranej gminie. Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku. Formularz CEIDG-1 można również złożyć listownie, wysyłając go do wybranego urzędu gminy (miasta) listem poleconym. W takim przypadku wniosek musi zostać opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.


Złożenie CEIDG-1 czasami nie wystarczy

CEIDG przesyła odpowiednie dane zawarte we wniosku niezbędne dla uzyskania wpisu w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Składany wniosek stanowi również zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany. Wniosek ten jest także zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca ma również możliwość dokonania wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (pkt 18 formularza CEIDG-1). Jeżeli jednak nie dokona tego na etapie rejestracji firmy, wówczas musi zgłosić się w tym celu do urzędu skarbowego. Dodatkowa wizyta w urzędzie skarbowym może być konieczna także m.in. w celu rejestracji do podatku VAT - należy tego dokonać przed uzyskaniem pierwszych przychodów. Niezbędne będzie także zgłoszenie się do ZUS celem dokonania zgłoszenia siebie i pracowników do ubezpieczenia społecznego.


Więcej informacji na temat rejestracji firmy w serwisie internetowym naszego Wydawnictwa: www.zakladamyfirme.pl.


Przedsiębiorca do wniosku o wpis do CEIDG może dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług (formularz VAT-R).

Jak jednak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej systemu CEIDG (www.ceidg.gov.pl), formularz VAT-R elektronicznie dołączyć mogą do wniosku CEIDG-1 jedynie przedsiębiorcy samodzielnie składający wniosek w CEIDG i dysponujący podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Powyższe obostrzenie wynika z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2012 r. poz. 1537). W przypadku gdy rejestrujący działalność takiego podpisu nie posiada omawiany formularz musi złożyć oddzielnie w urzędzie skarbowym.

Od czynności urzędowej polegającej na potwierdzeniu zarejestrowania podatnika VAT pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 170 zł. Obowiązek uiszczenia tej opłaty powstaje z chwilą złożenia zgłoszenia, a dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Do zgłoszenia składanego drogą elektroniczną można dołączyć dowód zapłaty sporządzony w postaci pliku z rozszerzeniem pdf. Działanie takie nie pociąga za sobą obowiązku dostarczenia w późniejszym terminie papierowej wersji dowodu zapłaty.


Działalność reglamentowana

Dla wielu rodzajów działalności gospodarczej istnieje obowiązek uzyskania koncesji, zezwolenia bądź wpisu w rejestrze działalności regulowanej. Ma to zastosowanie w odniesieniu do ponad 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej. Oznacza to, że w przypadku koncesji i zezwoleń dodatkowo konieczne jest wystąpienie do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W odniesieniu do działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków wymaganych do prowadzenia danej działalności gospodarczej. Dopiero po uzyskaniu koncesji, zezwolenia albo zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia firmy. Wyjątek stanowi działalność regulowana, którą można podjąć po upływie 14 dni od złożenia oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie zajmie w sprawie stanowiska.

Nie można zgłosić dwóch odrębnych firm w CEIDG

Prowadzę firmę na podstawie wpisu do CEIDG. Niedawno, w związku z planami uruchomienia nowej firmy, chciałem złożyć w gminie zupełnie nowy wniosek o wpis do CEIDG. Jednakże urzędnik poinformował mnie, że nie mogę mieć dwóch wpisów w CEIDG. Czy to prawda?

TAK. Osoba fizyczna może posiadać tylko jeden ważny wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jak wynika z art. 27 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.), wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to m.in. wniosek dotyczący osoby już wpisanej do CEIDG. Dlatego Czytelnik nie może złożyć kolejnego wniosku o wpis do CEIDG. Może natomiast dokonywać zmian w obrębie już posiadanego wpisu. Przykładowo może poszerzyć zakres prowadzonej obecnie działalności, może zgłosić dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej czy też rozpocząć działalność np. w ramach spółki cywilnej. Wszystkich tych zmian powinien dokonać składając wniosek o zmianę wpisu w CEIDG.

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.