Prowadzę prywatne liceum. Chcę dostosować regulacje dotyczące monitoringu do nowych przepisów. Jak powinna wyglądać tabliczka z oznaczeniem "pomieszczenie monitorowane" i jakie informacje powinny się przy niej znajdować? Czy cała klauzula dotycząca monitoringu może być opublikowana w innym miejscu?
Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia, dyrektor szkoły lub placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę lub placówkę oraz po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, może wprowadzić monitoring.
Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach oświatowych zawarte w Prawie oświatowym nie określają tego, jak powinno wyglądać graficzne oznaczenie miejsca monitorowanego. Nakładają jedynie na administratora obowiązek oznaczania pomieszczeń i terenu monitorowanego w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Takie oznakowanie powinno być zamieszczone przynajmniej dzień przed uruchomieniem monitoringu. W związku z tym, że wiele szkół posiadało monitoring przed wejściem w życie przepisów RODO, należy jak najszybciej dostosować monitoring do obecnych wymagań.
Tabliczka informująca o tym, że dany obiekt jest monitorowany, powinna być umiejscowiona przed wejściem w obszar monitoringu. Obok niej lub pod nią powinny znaleźć się jedynie podstawowe informacje m.in. o tym, kto jest administratorem monitoringu oraz na jakiej podstawie prawnej monitoring jest prowadzony (patrz ramka). Pełna klauzula zawierająca wszystkie informacje wymagane przez art. 13 RODO może znajdować się w innym ogólnodostępnym miejscu, np. na tablicy ogłoszeń, w sekretariacie czy na stronie internetowej szkoły.
Przykład tabliczki informującej o monitoringu wraz ze skróconą klauzulą
|
|