Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Krajowa ocena ryzyka a obowiązki instytucji obowiązanych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Krajowa ocena ryzyka a obowiązki instytucji obowiązanych

Gazeta Podatkowa nr 4 (2087) z dnia 11.01.2024
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Katalog instytucji obowiązanych (IO) jest bardzo szeroki. Poza podmiotami z rynku finansowego obejmuje on także te świadczące usługi w zakresie wspomagania działalności gospodarczej. Każda instytucja obowiązana musi wypełniać obowiązki nałożone ustawą AML. Niedawno została opublikowana nowa krajowa ocena ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Powinno to skłonić IO do weryfikacji, czy prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków.

Krajowa ocena ryzyka

Na początku grudnia 2023 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl/web/finanse) została opublikowana druga krajowa ocena ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (pierwsza była opublikowana w 2019 r.). Jest to obszerny dokument. W jego wstępie wskazano m.in., że w ciągu ostatnich kilku lat w Europie i na świecie zaszły istotne zmiany zarówno w zakresie zagrożeń, jak i podatności prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Podkreślono też, że pandemia, jak i wojna pełnoskalowa zainicjowana przez Rosję w Ukrainie spowodowały pewne zmiany w poziomie zagrożeń wynikających z niektórych przestępstw bazowych czy kierunków geograficznych. Polska jako kraj położony centralnie w Europie, graniczący z walczącą Ukrainą, jest również narażona na ryzyka wynikające z powyższych zjawisk.

Do krajowej oceny ryzyka dołączone są 3 aneksy:

  • aneks nr 1 Metodyka przeprowadzenia krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,
  • aneks nr 2 Analiza ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu według sektorów,
  • aneks nr 3 Analiza transakcji ponadprogowych (powyżej 15.000 euro), dokonanych w latach 2020-2022.

W konsekwencji publikacji krajowej oceny ryzyka instytucje obowiązane powinny przeprowadzić analizę własnych ocen ryzyka oraz rozważyć dokonanie ich aktualizacji. Należy przy tym podkreślić, że IO mają obowiązek sporządzić dokument dotyczący identyfikacji i oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszącego się do ich działalności zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 27 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.), zwanej ustawą AML. Zgodnie z jego ust. 2 przy ocenianiu ryzyka instytucje obowiązane mogą uwzględniać obowiązującą krajową ocenę ryzyka, jak również sprawozdanie Komisji Europejskiej, o którym mowa w art. 6 ust. 1-3 dyrektywy 2015/849 (określane jako Ponadnarodowa Ocena Ryzyka). W regulacji tej jest zatem mowa o możliwości uwzględniania m.in. krajowej oceny ryzyka, a nie obowiązku. Więcej na temat aktualizowania oceny ryzyka własnej działalności pisaliśmy w GP nr 8 z 2023 r., na str. 17.

Kto jest zaliczany do IO?

Instytucje obowiązane (IO) stanowią element polskiego systemu walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu (patrz ramka). Katalog IO jest bardzo szeroki. Jest on określony w art. 2 ust. 1 ustawy AML. Obejmuje szereg podmiotów związanych z rynkiem finansowym, w tym przede wszystkim podmioty z sektora: bankowego, usług płatniczych oferowanych przez inne podmioty niż banki, ubezpieczeń na życie, wymiany walut. Do katalogu IO zaliczone są także podmioty z rynku pozafinansowego, w tym te świadczące usługi w zakresie wspomagania działalności gospodarczej. IO są m.in. biegli rewidenci, doradcy podatkowi, biura rachunkowe (podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe czy PKPiR).

Katalogiem IO objęci są też m.in. przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową, a także przedsiębiorcy, fundacje, stowarzyszenia posiadające osobowość prawną "obracające większą gotówką". Podmioty te są IO w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10.000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane (art. 2 ust. 1 pkt 21-23 ustawy AML).

Szereg obowiązków do wypełnienia

Instytucje obowiązane muszą wdrożyć i realizować specjalne procedury. Ich celem jest to, by dana IO mogła uczestniczyć w systemie "wyłapującym" i zapobiegającym przestępczym działaniom związanym z omawianymi zjawiskami. Dlatego IO są zobligowane przekazywać Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (GIIF) określone informacje, zawiadomienia, w tym o tzw. transakcjach ponadprogowych czy o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 72 i następne ustawy AML).

IO powinny mieć opracowaną dokumentację dostosowaną do swojej działalności. Podstawowe dokumenty AML to wspomniana wcześniej ocena ryzyka własnej działalności i wewnętrzna procedura instytucji obowiązanej, a także wewnętrzna procedura dotycząca anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów AML. Ponadto ustawa AML wymaga w szczególności, aby IO stosowały środki bezpieczeństwa finansowego, tj. w uproszczeniu, aby "poznały swojego klienta". Na żądanie właściwych organów IO powinny móc wykazać, że zastosowały odpowiednie środki bezpieczeństwa finansowego (w tym uproszczone czy wzmożone). Poza tym osoby wykonujące obowiązki związane z AML muszą brać udział w szkoleniach z tej tematyki.

W przypadku IO innych niż indywidualni przedsiębiorcy konieczne jest także wyznaczenie pracownika kadry kierowniczej/członka zarządu odpowiedzialnego za wykonanie obowiązków AML (art. 6-9 ustawy AML).

IO a kontrole

W trakcie kontroli w instytucji obowiązanej kontrolerzy koncentrują się w szczególności na sprawdzeniu realizacji wymienionych wcześniej obowiązków (por. art. 147-149 ustawy AML). W Krajowej Ocenie Ryzyka wskazano też, że większość instytucji obowiązanych skontrolowanych w latach 2020-2022 pod kątem przestrzegania stosowania przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest zaliczana do rynku finansowego (od 73,3% w 2020 r. do 83,8% w 2022 r.). Wynika to m.in. z zakresu działania instytucji mających uprawnienia kontrolne. Trzy z nich, tj. KNF i NBP oraz Krajowa SKOK, kontrolują wyłącznie instytucje obowiązane należące do rynku finansowego, przy czym NBP, kontrolujący jedynie przedsiębiorców prowadzących działalność kantorową, realizuje tych kontroli najwięcej ze wszystkich. Z kolei ze sprawozdania GIIF z realizacji ustawy AML w 2022 r. wynika, że urzędy celno-skarbowe przeprowadziły 25 kontroli. Oznacza to, że podmioty z rynku pozafinansowego, w tym np. biura rachunkowe, nie należą do tych IO, które są często kontrolowane pod kątem przestrzegania przepisów ustawy AML.

Ze sprawozdania GIIF z realizacji ustawy AML w 2022 r. wynika, że w 2022 r.:

  • GIIF przeprowadził 8 kontroli (3 w bankach, 1 u notariusza, 1 w domu aukcyjnym, 3 w IO, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy AML),
  • NBP przeprowadził 489 kontroli,
  • KNF przeprowadziła 16 kontroli,
  • urzędy celno-skarbowe przeprowadziły 25 kontroli,
  • ministrowie, wojewodowie i starostowie przeprowadzili 8 kontroli,
  • Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa przeprowadziła 4 kontrole.

Polski system walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu

Instytucje obowiązane wraz z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF) oraz jednostkami współpracującymi (m.in. prokuratorami, KAS, NBP, KNF, Komendą Główną Policji wraz z Centralnym Biurem Śledczym oraz Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości) tworzą w Polsce system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.