W moim sklepie planuję wprowadzić obniżkę cen na towary spożywcze, które mają krótki termin przydatności do spożycia. Czy przy takiej obniżce cen również muszę prezentować konsumentom ceny sprzed 30 dni?
Jak wynika z art. 4 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 168), w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi, obok informacji o obniżonej cenie sprzedawca ma obowiązek uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki, z zastrzeżeniem, że terminy, o których mowa wcześniej, nie mają zastosowania.
W wyjaśnieniach UOKiK pt. "Informacja o obniżce ceny" zawartych na stronie https://uokik.gov.pl można przeczytać, że: "Towar niepełnowartościowy (np. uszkodzony produkt z ekspozycji, towar zwrócony przez konsumenta ze zniszczonym opakowaniem) może być uznany za inny produkt niż towar pełnowartościowy (o czym przedsiębiorca powinien wyraźnie informować). Analogiczne podejście przedsiębiorca może przyjąć w odniesieniu do towarów pod koniec terminu przydatności (niebędących towarami szybko psującymi się). Okres pozostały do końca terminu ważności nie powinien przekraczać 7 dni.
Przedsiębiorca może zachęcić konsumentów do nabycia takiego produktu przez obniżenie ceny bez informowania wprost o jej obniżce. W tej sytuacji nie ma obowiązku informowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Przedsiębiorca w takiej sytuacji może również porównać cenę towaru z bieżącą ceną sprzedaży towaru pełnowartościowego, dbając o to, aby porównanie nie wywoływało wrażenia obniżki. Jeśli towar pełnowartościowy oferowany jest w promocji, porównanie powinno odnosić się do promocyjnej ceny sprzedaży. Konsumenci powinni być jasno informowani o zasadach porównania".
|