Zatrudniam trzech pracowników na podstawie umowy o pracę. Obecnie przenoszę siedzibę firmy pod inny adres. Czy o takiej zmianie muszę poinformować Państwową Inspekcję Pracy? Jeśli tak, to czy takie zgłoszenie można złożyć drogą elektroniczną?
Każdy pracodawca rozpoczynający działalność zobowiązany jest w terminie 30 dni od dnia jej rozpoczęcia zawiadomić na piśmie właściwego państwowego inspektora pracy o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Taka informacja powinna zostać również przekazana do właściwego powiatowego inspektora sanitarnego. Wynika to z art. 209 § 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.). Obowiązek informacyjny względem PIP obciąża pracodawcę także w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników.
W związku ze zmianą miejsca prowadzenia działalności Czytelnik zobowiązany jest dokonać tzw. zgłoszenia aktualizacyjnego w PIP. W tym celu musi wypełnić druk "Karta zgłoszenia pracodawcy, lub zmiany cech objętych zgłoszeniem". Następnie może wysłać go listem poleconym lub dostarczyć osobiście do właściwego terytorialnie Okręgowego Inspektoratu Pracy lub oddziału Okręgowego Inspektoratu Pracy. Druk jest dostępny na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy oraz w biurach Okręgowych Inspektoratów Pracy i ich oddziałów.
Właściwa jednostka PIP przyjmuje aktualizację zgłoszenia i potwierdza jego otrzymanie poprzez podstemplowanie kopii tego dokumentu. W przypadku wysłania go pocztą takim potwierdzeniem jest druk nadania listu poleconego. Zgłoszenie uznaje się za skutecznie złożone, jeżeli po 30 dniach od przyjęcia wniosku przez PIP pracodawca nie otrzyma innej informacji (np. o brakach formalnych zgłoszenia). W przypadku stwierdzenia takich braków organ właściwy wzywa do ich uzupełnienia. Wnioskodawca ma 7 dni na uzupełnienie braków dokumentacji, licząc od dnia otrzymania wezwania.
Pracodawcy mają możliwość składania Karty zgłoszenia i jej aktualizacji drogą elektroniczną. Przy czym jak wynika z informacji zawartych na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy (www.pip.gov.pl) aktualizacja może być składana internetowo tylko, jeżeli zgłoszenie pracodawcy również było dokonane w ten sposób. Pracodawca dokonujący aktualizacji musi posiadać ośmioznakowe hasło, które PIP wydaje przy pierwszym zgłoszeniu. W przypadku potrzeby aktualizacji danych podmiotu zgłoszonego wcześniej w sposób tradycyjny, kartę również należy wypełnić i przekazać w sposób tradycyjny.
|