Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Zalecenia z rekomendacji KSR dotyczących sprawozdań za 2022 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zalecenia z rekomendacji KSR dotyczących sprawozdań za 2022 r.

Gazeta Podatkowa nr 13 (1992) z dnia 13.02.2023
Dorota Przybyszewska

W sprawozdaniach sporządzanych na 31 grudnia 2021 r. trzeba było uwzględnić skutki pandemii COVID-19 oraz zdarzeń po dacie bilansu będących następstwem wybuchu wojny w Ukrainie. W sprawozdaniach sporządzanych na 31 grudnia 2022 r. nadal występują reperkusje tych zdarzeń, w tym w szczególności wysoka inflacja. Aby pomóc jednostkom w ich sporządzeniu, Komitet Standardów Rachunkowości wydał rekomendacje pt. "Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 r. w warunkach niepewności otoczenia gospodarczego".

Aktualność poprzednich rekomendacji

Od 16 maja 2022 r. został zniesiony stan epidemii, a zaczął obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego. Jeżeli skutki pandemii COVID-19 wywarły znaczący wpływ na działalność jednostki w 2022 r., wówczas rekomendacje Komitetu pt. "Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19" pozostają aktualne w odniesieniu do: kontynuacji działalności, ostrożnej wyceny aktywów i zobowiązań, wyceny produktów przy niewykorzystanych zdolnościach produkcyjnych, sprawozdania z działalności.

W rekomendacjach Komitetu pt. "Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności w warunkach rosyjskiej agresji na Ukrainę" omówiono m.in. założenie kontynuacji działalności oraz wpływ gospodarczych skutków tej agresji na sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności. Biorąc pod uwagę utrzymującą się niepewność w związku z wojną, rekomendacje te mogą być przydatne przy sporządzaniu sprawozdań za 2022 r.

Ocena kontynuacji działalności

Obowiązkiem jednostki jest deklaracja, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności gospodarczej w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności (por. art. 5 ust. 2 ustawy o rachunkowości). Niepewność towarzysząca obecnie działalności jednostek jest przesłanką do szczególnie rozważnej oceny w tym zakresie. Wynik tej oceny w postaci przyjęcia lub nieprzyjęcia założenia kontynuacji działalności jest bardzo istotną informacją dla użytkowników sprawozdania.

Przy ocenie zdolności jednostki do kontynuacji działalności w warunkach niepewności Komitet rekomenduje zastosowanie Krajowego Standardu Rachunkowości nr 14 "Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności" (Dz. Urz. MFFiPR z 2021 r. poz. 119). Ponadto, jak wskazano wcześniej, aktualne pozostają wytyczne dotyczące założenia kontynuacji działalności w wydanych dotychczas rekomendacjach.

Potwierdzenie stanu majątkowego

W rekomendacjach do sprawozdań za 2022 r. podkreślono znaczenie inwentaryzacji jako mechanizmu samokontroli w rachunkowości oraz instrumentu wspierającego ochronę przed nieprawidłowościami w zarządzaniu majątkiem. Wskazano, że stosowanie uproszczonych metod inwentaryzacji, a szczególnie zastąpienie spisu z natury weryfikacją wartości składników majątku poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami, co dopuszcza art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, powinno następować w wyjątkowych sytuacjach. Do takich sytuacji należała niewątpliwie pandemia COVID-19, dlatego w rekomendacjach dotyczących sprawozdań w czasie pandemii COVID-19 dopuszczono możliwość zastąpienia spisu z natury inwentaryzacją w drodze weryfikacji w szczególnych uzasadnionych (na piśmie) przypadkach. Zaproponowane wówczas uproszczenia mogły być przyjęte (i uznane za zgodne z przepisami bilansowymi) tylko w stanie pandemii COVID-19 i ich dalsze bezwarunkowe stosowanie nie znajduje uzasadnienia.

Dla upewnienia się, że stan składników majątku potwierdzany w czasie pandemii COVID-19 drogą weryfikacji stanu zamiast spisu z natury jest realny, Komitet zaleca - mimo formalnego braku takiego obowiązku - przeprowadzenie spisu z natury wybranych, szczególnie podatnych na zniekształcenia składników majątku, istotnych dla sprawozdania finansowego za 2022 r. Szczególnie obecnie, w warunkach znaczących niepewności towarzyszących działalności gospodarczej, wskazane jest przeprowadzenie w uzasadnionych przypadkach kontrolnych spisów z natury poza planowanymi terminami (raz na 2 czy 4 lata) w celu zweryfikowania rzeczywistego stanu aktywów, w dogodnym dla jednostki terminie.

Uproszczenia a ryzyko zniekształcenia informacji

Ustawa o rachunkowości przewiduje możliwość stosowania uproszczeń przy wycenie wyrobów i usług, m.in. wycenę produktów według cen sprzedaży netto, pomniejszonych o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto (art. 28 ust. 3 ustawy), stosowanie cen ewidencyjnych korygowanych na dzień bilansowy do kosztów wytworzenia nie wyższych niż cena sprzedaży netto (art. 34 ust. 2 ustawy), rezygnację z bieżącej księgowej ewidencji produktów i korektę kosztów o ich stan na dzień bilansowy, wyceniony w cenie sprzedaży netto (art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy). W rekomendacjach do sprawozdań za 2022 r. podkreślono, że wycena w cenach sprzedaży netto zamiast w koszcie wytworzenia może mieć miejsce jedynie w wyjątkowych przypadkach. Stosowanie takich uproszczeń przy wysokich cenach energii, rosnących kosztach pracy i kosztach finansowania (po podwyżkach stóp procentowych) może doprowadzić do znaczącego zniekształcenia informacji o kosztach wytworzenia wyrobów i usług oraz o rentowności ich sprzedaży, a w konsekwencji wpłynąć niekorzystnie na decyzje podejmowane przez użytkowników sprawozdania. Dlatego zaleca się, aby w informacji dodatkowej znalazły się informacje o uproszczeniach zastosowanych do wyceny wyrobów i usług, a także o ich wpływie na rentowność sprzedaży i wyniki finansowe.

Wycena w warunkach niepewności

Przyjęte w ustawie o rachunkowości podstawy wyceny można sklasyfikować do dwóch kategorii: koszt (cena nabycia lub koszt wytworzenia) opierający się na danych historycznych albo wartość bieżąca (cena/wartość rynkowa, wartość godziwa) opierająca się na danych teraźniejszych. Metody wyceny przyjmujące za podstawę wartość bieżącą lepiej wychodzą naprzeciw problemowi, jaki stanowi realna wycena aktywów i zobowiązań. Jednak nie mogą być one stosowane do pomiaru wartości wszystkich pozycji bilansu - np. środków trwałych czy zapasów. Wycena m.in. takich aktywów w innych wartościach niż bieżące może budzić wątpliwość co do jej realności i spełniania wymogu rzetelnego i jasnego obrazu jednostki, szczególnie wobec art. 4 ust. 1b ustawy o rachunkowości. Jednak w rekomendacjach podkreślono, że brak jest uzasadnienia do zastosowania tego przepisu w sytuacji inflacji. Podobne stanowisko na ten temat przedstawiliśmy w GP nr 103 z 2022 r., na str. 13.

Możliwość wyceny w kosztach (cenach) bieżących, w myśl ustawy o rachunkowości, dotyczy przede wszystkim aktywów inwestycyjnych. W przypadku gdy jednostka nie stosuje takiej możliwości, ponieważ przyjęła w tym zakresie odmienne zasady (politykę) rachunkowości, Komitet rekomenduje analizę celowości tego rozwiązania, szczególnie gdy aktywa te są istotną pozycją w bilansie.

W odniesieniu do przyjętej w zasadach (polityce) rachunkowości metody wyceny rozchodu składników aktywów, spośród wskazanych w art. 34 ust. 4 ustawy o rachunkowości (FIFO, LIFO, ceny przeciętne), w rekomendacjach określono, że za najmniej zniekształcające w warunkach niepewności uznać należy zastosowanie metody cen przeciętnych.

Ponadto w rekomendacjach wiele uwagi poświęcono rezerwom. Zdaniem Komitetu należy poddać je wnikliwej ocenie, uwzględniając - gdy to istotne - w ich wycenie zmianę wartości pieniądza w czasie (stopę dyskontową).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.