Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Usługi transportowe przy zakupie materiałów a zapisy w księdze podatkowej ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Usługi transportowe przy zakupie materiałów a zapisy w księdze podatkowej firmy budowlanej

Gazeta Podatkowa nr 37 (2225) z dnia 8.05.2025
Dorota Przybyszewska

Na naszych budowach korzystamy czasem z usług firm transportowych do przewozu zakupionych przez nas materiałów (np. przewiezienie kruszywa z kopalni na budowę). Czy takie usługi należy traktować jako usługi podwykonawców, które oddają swoje właściwości wyrobowi gotowemu, i wpisywać ich wartość do kolumny 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"? Czy może należy je traktować jako koszty transportu materiałów i ujmować w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu"?

W kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" wpisuje się zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych i pomocniczych, które są zdefiniowane w § 3 pkt 1 lit. a), lit. b) i lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.). W myśl tych definicji:

  • towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym,
  • materiałami (surowcami) podstawowymi są takie, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi,
  • materiałami pomocniczymi są takie, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości, a nie są materiałami podstawowymi.

Za wyrób gotowy uważa się też m.in. wykonane usługi, zakończone roboty, w tym budowlane (§ 3 pkt 1 lit. d rozporządzenia).

Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. uzyskaną przez nasze Wydawnictwo podatnicy prowadzący działalność produkcyjną i usługową zakupione usługi podwykonawców stanowiące główny element wyrobu gotowego (wykonanej usługi) powinni kwalifikować jako materiał podstawowy i wpisywać w kolumnie 10 księgi.

Kolumna 11 księgi "Koszty uboczne zakupu" jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Chodzi tu o koszty związane z zakupem towarów i materiałów.

W sytuacji opisanej w pytaniu, gdy firma budowlana zakupuje usługę transportową związaną z dostarczeniem zakupionych materiałów na realizowaną budowę, nie mamy, moim zdaniem, do czynienia z zakupem materiału podstawowego (usługi podwykonawcy). Przedsiębiorca ponosi koszt uboczny zakupu transportowanych materiałów, który powinien być wpisany w kolumnie 11 księgi "Koszty uboczne zakupu".

Przykład

Spółka jawna wykonująca usługi budowlane prowadzi księgę podatkową. W kwietniu 2025 r. na potrzeby produkcji zakupiła materiały oraz usługę transportu tych materiałów. Zakup materiałów i ich transport udokumentowano fakturami wystawionymi w dniu 9 kwietnia 2025 r. Wartość netto materiałów wyniosła 25.000 zł, a usługi transportu - 1.000 zł.

W księdze podatkowej wpisano:

- na podstawie faktury zakupu materiałów kwotę 25.000 zł w kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" pod datą 9 kwietnia 2025 r.,
- na podstawie faktury zakupu usługi transportowej kwotę 1.000 zł w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu" pod datą 9 kwietnia 2025 r.
1. Środki trwałe w świetle przepisów ustawy o rachunkowości

W świetle art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, przez środek trwały rozumie się składnik aktywów, który spełnia łącznie następujące warunki:

a) posiada formę rzeczową lub jest rzeczowym prawem majątkowym, takim jak: prawo wieczystego użytkowania gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego bądź spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

b) jego przewidywany okres ekonomicznej użyteczności w danej jednostce jest dłuższy niż rok (12 miesięcy),

c) jest przeznaczony do wykorzystania na potrzeby jednostki, w tym także do trwałego wykorzystywania przez inne jednostki na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu (o ile w myśl art. 3 ust. 4 ww. ustawy, umowy te nie spełniają definicji leasingu finansowego),

d) jest kompletny i zdatny do użytkowania.

Tylko jednoczesne spełnienie powyższych warunków jest podstawą do uznania danego składnika aktywów za środek trwały. Zatem w sytuacji gdy przewidywany okres ekonomicznej użyteczności składnika majątku jest krótszy niż rok, w momencie zakupu składnik ten nie jest ujmowany jako środek trwały, lecz jego wartość zaliczana jest do kosztów działalności operacyjnej i ewidencjonowana na kontach zespołu 4 i/lub 5.

Ewidencja księgowa składnika majątku nabytego z zamiarem wykorzystywania
na własne potrzeby przez okres krótszy niż rok

1. FZ - rozliczenie zakupu składnika aktywów o okresie użytkowania przez jednostkę krótszym niż rok:
   a) wartość brutto faktury:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   c) wartość netto:
      - Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
      oraz równolegle:
      - Wn konto zespołu 5,
      - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Jeżeli jednak po upływie roku składnik ten jest nadal używany i spełnia pozostałe kryteria ustalone dla środków trwałych, to jednostka powinna go wprowadzić do ewidencji środków trwałych.

Ewidencja księgowa przekwalifikowania przedmiotu używanego
dłużej niż rok do środków trwałych

1. Przekwalifikowanie do środków trwałych składnika majątku używanego dłużej niż rok:
   a) wprowadzenie składnika do ewidencji środków trwałych (w cenie nabycia):
         - Wn konto 01 "Środki trwałe",
         - Ma konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub konto zespołu 5 albo konto
            76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" (w zależności od ustaleń przyjętych
             w polityce rachunkowości),
   b) odpisy amortyzacyjne przypadające na pierwszy rok używania:
      • odpisy amortyzacyjne przypadające na poprzedni rok obrotowy:
          - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5 albo konto 76-1 "Pozostałe
             koszty operacyjne" (w zależności od ustaleń przyjętych w polityce rachunkowości),
          - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
      • odpisy amortyzacyjne przypadające na bieżący rok obrotowy:
          - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5,
          - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".

W literaturze przedmiotu dopuszcza się również ujęcie przekwalifikowania przedmiotu używanego dłużej niż rok do środków trwałych w korespondencji z kontem pozostałych przychodów operacyjnych (konto 76-0), bez ewidencji na kontach zespołu 4 i/lub 5, niezależnie jakiego okresu korekta dotyczy (por. str. 128 publikacji "Zamknięcie roku 2019" Wydawnictwa Rachunkowość sp. z o.o.).

Ewidencja księgowa przekwalifikowania przedmiotu używanego
dłużej niż rok do środków trwałych za pośrednictwem konta 76-0

1. Przekwalifikowanie do środków trwałych składnika majątku używanego dłużej niż rok:
   a) wartość początkowa według ceny nabycia:
      - Wn konto 01 "Środki trwałe",
   b) odpisy umorzeniowe przypadające na pierwszy rok używania:
      - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   c) różnica pomiędzy amortyzacją za pierwszy rok używania a poprzednio odpisaną
       w koszty wartością przedmiotu:
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Warto również wspomnieć, iż ustawa o rachunkowości zezwala składniki majątku spełniające warunki uznania za środek trwały, ale o nieistotnej wartości początkowej, odnieść w ciężar kosztów zużycia materiałów pod datą oddania ich do użytkowania.


2. Rozliczenie składnika majątku nabytego na okres krótszy niż rok według KSR nr 11

Należy zauważyć, iż zasady postępowania w transakcji zakupu składnika majątku nabytego z zamiarem wykorzystywania na własne potrzeby przez okres krótszy niż rok, mimo że fizycznie jest on zdolny do działania dłużej niż rok, wyjaśnia Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11).

Przepisy prawne Krajowe Standardy Rachunkowości,
w tym KSR nr 11, dostępne są
w serwisie www.przepisy.gofin.pl

Według KSR nr 11 nakłady poniesione na składnik aktywów, który jednostka nabyła z zamiarem wykorzystywania na własne potrzeby przez okres krótszy niż rok stanowić mogą:

1) koszt wytworzenia innych składników aktywów lub usług,

2) zapas (materiały lub towary), jeżeli jest on przewidziany do zbycia po zakończeniu okresu użytkowania,

3) koszty okresu poniesienia nakładów.

Z zamieszczonych w KSR nr 11 przykładów wynika, że cenę nabycia zakupionego urządzenia:

a) odnosi się w koszt wytworzenia produktów w momencie jego oddania do użytkowania lub

b) rozlicza w czasie na przestrzeni 11-miesięcznego okresu jego użytkowania stosując czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Jeżeli zgodnie z przewidywaniami jednostki wartość pozostałości składnika aktywów, o okresie użytkowania przez jednostkę krótszym niż rok, jest na koniec okresu jego użytkowania istotna, to - według wskazówek KSR nr 11 - jednostka odnosi w koszty wytworzenia lub w koszty okresu jedynie różnicę między wartością początkową tego składnika aktywów a ceną sprzedaży netto możliwą do uzyskania ze zbycia jego istotnej pozostałości. Natomiast urządzenie ujmuje jako składnik zapasów (Wn konto 31 lub 33), wyceniając go w kwocie odpowiadającej cenie sprzedaży netto, możliwej do uzyskania w momencie przeprowadzenia transakcji.

Jeżeli jednostka w omawianej sytuacji stosuje ewidencję wskazaną w KSR nr 11, to przy przekwalifikowaniu przedmiotu do środków trwałych należy ją uwzględnić.

Ewidencja księgowa przekwalifikowania do środków trwałych składnika aktywów
przy uwzględnieniu KSR nr 11

1. Przekwalifikowanie do środków trwałych składnika majątku używanego dłużej niż rok:
   a) wprowadzenie składnika do ewidencji środków trwałych (w cenie nabycia):
         - Wn konto 01 "Środki trwałe",
         - Ma konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub konto zespołu 5 albo konto 76-0,
   b) odpisy amortyzacyjne przypadające na pierwszy rok używania:
      • dotyczące poprzedniego roku obrotowego:
         - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5,
         - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
      • dotyczące bieżącego roku obrotowego:
         - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5 albo konto 76-1,
         - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".
2. Przekwalifikowanie do środków trwałych składnika majątku używanego dłużej niż rok, jeżeli urządzenie ujęte było jako składnik aktywów:
   a) wartość początkowa według ceny nabycia:
         - Wn konto 01 "Środki trwałe",
   b) wartość odniesiona w koszty:
         - Ma konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub konto zespołu 5 albo konto 76-0,
   c) wyksięgowanie składnika z zapasów:
         - Ma konto 31 "Materiały" lub 33 "Towary",
   d) odpisy umorzeniowe przypadające na pierwszy rok używania:
      • dotyczące poprzedniego roku obrotowego:
         - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5 albo konto 76-1,
         - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
      • dotyczące bieżącego roku obrotowego:
         - Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5,
         - Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".

3. Obowiązki związane z upływem przewidywanego okresu używania w świetle przepisów ustaw o podatku dochodowym

Jeżeli składnik majątku, którego wartość została odniesiona w ciężar kosztów podatkowych, po upływie roku jest nadal używany przez podatnika na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to konieczne jest uwzględnienie art. 22e ust. 1 updof i art. 16e ust. 1 updop.

Przepisy te mają zastosowanie do podatników, którzy nabyli lub wytworzyli we własnym zakresie składnik majątku o wartości początkowej przekraczającej 10.000 zł, i ze względu na przewidywany przez nich okres używania równy lub krótszy niż rok nie zaliczyli go do środków trwałych, a faktyczny okres jego używania przekroczył rok. W takiej sytuacji, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, są oni obowiązani:

1) zaliczyć ten składnik do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując go do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia,

2) zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres jego dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, a dla wartości niematerialnych i prawnych przy zastosowaniu zasad określonych w art. 22m updof lub art. 16m updop (jeżeli różnica jest wyższa od kosztów danego miesiąca, nierozliczona nadwyżka kosztów pomniejsza koszty w następnych miesiącach - por. art. 16e ust. 3 updop i art. 22e ust. 3 updof),

3) stosować stawki amortyzacji według ustalonych zasad w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

4) wpłacić, w terminie do 20 dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok; odsetki od różnicy, o której mowa w pkt 2, są naliczane według stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych obowiązującej w dniu zaliczenia składnika majątku do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem podatnik jest obowiązany skorygować (pomniejszyć) koszty uzyskania przychodów, ale nie wstecz, za okres, w którym pierwotnie zostały one wykazane, lecz w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym upłynął roczny okres faktycznego używania danego składnika majątku. Co istotne kosztów podatkowych nie pomniejsza się o całość wydatków na nabycie lub wytworzenie składnika majątku uprzednio zaliczonych do takich kosztów, a tylko o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia tego składnika majątku a sumą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres dotychczasowego jego używania.

Warto dodać, iż podatnik nie musi czekać na dokonanie korekty aż do momentu, gdy faktyczny okres używania danego składnika majątku przekroczy rok. Może tego dokonać wcześniej. Przewidują to przepisy art. 22e ust. 2 updof i art. 16e ust. 2 updop. Stanowią one, że przepisy art. 22e ust. 1 updof i art. 16e ust. 1 updop stosuje się również w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku o wartości początkowej przekraczającej 10.000 zł do kosztów uzyskania przychodów, a następnie zaliczenia tych składników do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przed upływem roku od dnia ich nabycia lub wytworzenia. W tym przypadku odsetki nalicza się do dnia zaliczenia ich do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Należy ponadto zauważyć, iż przepisy art. 22e ust. 1 updof i art. 16e ust. 1 updop mają zastosowanie do składnika majątku, którego wartość początkowa przekracza 10.000 zł. Oznacza to, że jeżeli podatnik ze względu na przewidywany okres użytkowania równy bądź krótszy niż rok - nie zaliczył składnika majątku o wartości początkowej nieprzekraczającej 10.000 zł do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie ma obowiązku wprowadzania zmian w rozliczeniu podatkowym w związku z upływem roku od przyjęcia go do używania.


4. Ewidencja księgowa skutków późniejszego ujęcia składnika majątku na przykładach liczbowych

Przykład

I. Założenia:

W lutym 2019 r. spółka jawna osób fizycznych, która przyjęła status jednostki małej, zakupiła na potrzeby prowadzonej działalności maszynę produkcyjną o wartości: 50.000 zł (po odliczeniu VAT) i w tym miesiącu przekazała ją do używania. Nie zaliczyła jej do środków trwałych w związku z przewidywaną jej sprzedażą przed upływem roku. Po roku spółka odstąpiła od zamiaru sprzedaży i podjęła decyzję o dalszym wykorzystywaniu maszyny w działalności gospodarczej. W marcu 2020 r. wprowadziła maszynę do ewidencji środków trwałych w wartości początkowej równej cenie nabycia, tj.: 50.000 zł. Spółka naliczyła odpisy amortyzacyjne za okres dotychczasowego używania maszyny przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych w wysokości 10% (spółka korzysta z uproszczenia, o którym mowa w art. 32 ust. 7 ustawy o rachunkowości):

  • odpisy amortyzacyjne dotyczące 2019 r. (marzec-grudzień): (50.000 zł × 10% : 12 m-cy) × 10 m-cy = 4.166,67 zł,
     
  • odpisy amortyzacyjne dotyczące 2020 r. (styczeń-luty): (50.000 zł × 10% : 12 m-cy) × 2 m-ce = 833,33 zł,
     
  • razem odpisy amortyzacyjne: 5.000 zł.

Kwotę zmniejszającą koszty spółka ustaliła w wysokości: 50.000 zł - 5.000 zł = 45.000 zł, a kwotę odsetek w wysokości: 3.600 zł. Spółka ujęła przekwalifikowanie przedmiotu do środków trwałych w korespondencji z kontem pozostałych przychodów operacyjnych. Ponadto spółka rozlicza koszty podstawowej działalności operacyjnej wyłącznie na kontach zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Przekwalifikowanie do środków trwałych maszyny używanej dłużej niż rok (na podstawie dowodu OT):        
   a) wartość początkowa według ceny nabycia 50.000 zł 01   
   b) odpisy umorzeniowe przypadające na pierwszy rok używania 5.000 zł    07-1
   c) różnica pomiędzy amortyzacją za pierwszy rok używania a poprzednio
        odpisaną w koszty wartością maszyny
45.000 zł    76-0
2. PK - kwota odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie maszyny do dnia, w którym okres jej używania przekroczył rok 3.600 zł 75-1 22-3

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa skutków późniejszego ujęcia składnika majątku na przykładach liczbowych

Przykład

I. Założenia:

Dane liczbowe z poprzedniego przykładu, przy czym spółka ujęła przekwalifikowanie przedmiotu do środków trwałych według zasad ogólnych stosując konta zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Przekwalifikowanie do środków trwałych maszyny używanej dłużej niż rok (na podstawie dowodu OT):        
   a) wartość początkowa według ceny nabycia 50.000 zł 01 40-1
   b) odpisy umorzeniowe przypadające na pierwszy rok używania 5.000 zł 40-0 07-1
2. PK - kwota odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie maszyny do dnia, w którym okres jej używania przekroczył rok 3.600 zł 75-1 22-3

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa skutków późniejszego ujęcia składnika majątku na przykładach liczbowych


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.