Z urzędu gminy otrzymałem wystawioną w styczniu 2025 r. decyzję w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości firmowych. Podatek ten zamierzam opłacić w ratach. Czy mogę ująć go w całości pod datą wydania decyzji, czy dopiero pod datą zapłaty kolejnych rat?
Kwotę podatku od nieruchomości za cały 2025 r. należy ująć w księdze jako koszt pod datą wystawienia decyzji wskazującej jego wymiar w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Jak stanowi art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.), podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, co do zasady, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Podatnicy ustalający dochód do opodatkowania na podstawie księgi podatkowej mogą ewidencjonować w niej koszty metodą uproszczoną lub memoriałową. Przy pierwszej metodzie koszty potrącane są tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Za dzień poniesienia kosztu zasadniczo uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu (art. 22 ust. 4 oraz ust. 6b ustawy o pdof - Dz. U. z 2025 r. poz. 163). Przy metodzie memoriałowej koszty pośrednie (w tym z reguły podatek od nieruchomości) też są potrącane w dacie ich poniesienia, ale gdy dotyczą one okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie można określić, jaka ich część odnosi się do danego roku, stanowią koszty podatkowe proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5-5c i ust. 6 ustawy o pdof).
Zatem bez względu na stosowaną metodę ujmowania kosztów podatek od nieruchomości za dany rok ujmuje się jako koszt w księdze w dacie wydania decyzji określającej jego wymiar za dany rok.
|