Prowadzę księgę podatkową i otrzymałem dotację unijną do zakupu środków trwałych. Jak zaprowadzić ewidencję dla potrzeb rozliczenia tej dotacji w przypadku księgi podatkowej?
Jeżeli u podatnika występuje obowiązek wyodrębnienia w prowadzonej ewidencji zdarzeń dotyczących dotacji unijnych, to żeby się z niego wywiązać, może dokonywać odpowiednich zapisów w kolumnie 17 księgi "Uwagi".
Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest uproszczonym urządzeniem ewidencyjnym, przewidzianym do ujmowania przychodów podatkowych i kosztów uzyskania przychodów. Tymczasem dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie m.in. środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu dla celów podatkowych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.). Zatem środki pieniężne otrzymane na rachunek bankowy tytułem dotacji na zakup środka trwałego nie podlegają ujęciu w księdze podatkowej w kolumnach przeznaczonych do ewidencji przychodów do opodatkowania. Z kolei w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Stąd w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" nie powinno się ujmować odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych w części sfinansowanej otrzymaną dotacją.
Jeśli podatnik najpierw zakupił środki trwałe, wprowadził je do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i rozpoczął ich amortyzację (wpisując odpisy amortyzacyjne w kolumnie 13 księgi), a potem otrzymał dotację na ich zakup, w miesiącu otrzymania dotacji powinien wyliczyć, jaka część odpisów amortyzacyjnych nie stanowi zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof kosztów uzyskania przychodów. Odpisy dokonywane od miesiąca, w którym otrzymano dotację, należy wpisywać w kolumnie 13 księgi tylko w kwocie, która może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei w odniesieniu do dokonanych już wcześniej odpisów amortyzacyjnych (ujętych w księdze w kolumnie 13) - od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania do miesiąca poprzedzającego otrzymanie dotacji - trzeba dokonać zmniejszenia kwoty tych odpisów o część niestanowiącą kosztów podatkowych. Gdyby podatnik dokonał jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka trwałego, otrzymana później dotacja spowoduje konieczność korekty tego odpisu do wysokości kwoty, która nie została pokryta dotacją.
Jedyne obowiązkowe zapisy w księdze podatkowej dokonywane na okoliczność otrzymania dotacji do zakupu środka trwałego wiążą się więc z ewentualną korektą dokonanych odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego, ujmowanych w kolumnie 13 księgi. Korekty w przypadku otrzymania dotacji można dokonać w oparciu o decyzję o przyznaniu dotacji lub wyciąg bankowy potwierdzający wpływ dotacji na rachunek bankowy podatnika - w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce jako pierwsze. Natomiast nie ma przeszkód, by wszelkie dodatkowe wymagane informacje dotyczące dotacji unijnej zostały wprowadzone do kolumny 17 księgi "Uwagi". Kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-16 księgi, może też być wykorzystywana do ewidencji przychodów, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku. Innym miejscem na wpisanie tego typu wyjaśnień i dodatkowych informacji jest kolumna 15, która jest wolna i można w niej ujmować inne zaszłości gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13. Potwierdzają to objaśnienia zawarte w pkt 16 i pkt 18 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544).
|