Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Sprzedaż budynku w księdze podatkowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sprzedaż budynku w księdze podatkowej

Gazeta Podatkowa nr 103 (1874) z dnia 27.12.2021
Karolina Paszkowska

Dokonaliśmy sprzedaży (zwolnionej z VAT) budynku wraz z gruntem zaliczonych do firmowych środków trwałych. W 1997 r. zakupiliśmy budynek oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu, które w 1998 r. zostało przekształcone w prawo własności. Budynek nie został w pełni zamortyzowany. W jaki sposób należy ująć tę sprzedaż w księdze podatkowej?

Cała kwota przychodów z odpłatnego zbycia firmowego budynku, zaliczonego do środków trwałych, stanowi przychód z działalności gospodarczej, który należy ująć w księdze podatkowej w kolumnie 8 "Pozostałe przychody". Z pytania wynika, że sprzedany budynek nie został w pełni zamortyzowany, więc jego nieumorzoną wartość Czytelnicy powinni wpisać do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Grunt, na którym posadowiony jest budynek, nie podlega amortyzacji, więc w kolumnie 8 należy ująć przychód z jego sprzedaży, a do kolumny 13 wpisać jego wartość początkową, w jakiej ujęto go w 1998 r. w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Podstawą ujęcia przychodu w księdze może być wystawiona przez podatnika faktura dokumentująca sprzedaż budynku (łącznie z gruntem). W miesiącu sprzedaży budynek oraz grunt należy usunąć z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Można tego dokonać np. w oparciu o dowód "LT - Likwidacja środka trwałego".

Przychodem z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących m.in. środkami trwałymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jego wartość ujmuje się w księdze, na podstawie dowodu dokumentującego sprzedaż, np. faktury, w kolumnie 8. Jak wynika bowiem z pkt 8 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544), kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku.

Gdy sprzedawany środek trwały nie został w pełni umorzony, jego niezamortyzowaną wartość trzeba wpisać do księgi podatkowej jako koszt w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Jak określa bowiem art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof, jeśli środek trwały w momencie sprzedaży nie jest całkowicie zamortyzowany, to podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na jego nabycie, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Chodzi tu zarówno o odpisy, które zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów, jak i te niestanowiące kosztów podatkowych. Warto zaznaczyć, że ostatniego odpisu amortyzacyjnego od zbywanego budynku należy dokonać w miesiącu jego sprzedaży.

Trzeba dodać, że wpisaniu do księgi w kolumnie 13 podlegają także inne udokumentowane wydatki, które podatnik poniósł w związku ze zbyciem firmowego budynku i gruntu, np. koszty pośrednictwa biura nieruchomości czy ogłoszeń zamieszczanych w mediach.

Przykład

Założenia

W grudniu 2021 r. podatnik dokonał sprzedaży (zwolnionej z VAT) budynku wraz z gruntem, na którym jest posadowiony. Z wystawionej w dniu 23 grudnia 2021 r. przez podatnika faktury sprzedaży wynika, że przychód z tytułu tej transakcji dotyczący budynku wyniósł 253.000 zł, a dotyczący gruntu to 111.000 zł. Wartość początkowa gruntu figurująca w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych to 34.000 zł. Z kolei wartość początkowa budynku to 78.000 zł, a jego dotychczasowe umorzenie (na dzień 30 listopada 2021 r.) to 45.662,50 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny dotyczący budynku wynosi 162,50 zł.

Zapisy w księdze podatkowej

Podatnik w księdze za grudzień 2021 r. ujmie:

a) przychód z tytułu sprzedaży budynku wraz z gruntem na podstawie faktury sprzedaży, wpisując:
  - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 23 grudnia 2021 r.,
  - w kolumnie 8 "Pozostałe przychody": 364.000 zł, tj. 253.000 zł + 111.000 zł,
b) ostatni odpis amortyzacyjny dotyczący budynku (w oparciu o dowód sporządzony na podstawie danych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), wpisując:
  - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 31 grudnia 2021 r.,
  - w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki": 162,50 zł,
c) wartość początkową gruntu, na podstawie dowodu LT, wpisując:
  - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 31 grudnia 2021 r.,
  - w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki": 34.000 zł,
d) nieumorzoną wartość budynku, na podstawie dowodu LT, wpisując:
  - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 31 grudnia 2021 r.,
  - w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki": 32.175 zł, tj. 78.000 zł - (45.662,50 zł + 162,50 zł).
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.