Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Powstanie firmy a pierwsze zapisy w księdze podatkowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Powstanie firmy a pierwsze zapisy w księdze podatkowej

Gazeta Podatkowa nr 34 (1388) z dnia 27.04.2017
Dorota Przybyszewska

Po rozpoczęciu działalności gospodarczej (dopełnieniu odpowiednich obowiązków w zakresie jej rejestracji i zawiadomienia odpowiednich organów) podatnicy rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie księgi podatkowej wprowadzają do niej pierwsze zapisy. Na dzień rozpoczęcia tej działalności należy sporządzić i wpisać do księgi spis z natury. Następnie można ująć w księdze pierwsze wydatki dotyczące działalności.

Zakup materiałów i towarów

Podatnicy rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie księgi podatkowej są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury m.in. na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. Nakazuje to § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Spisem z natury obejmuje się:

  • towary handlowe,
     
  • materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
     
  • półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady (w spisie z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej składniki te raczej nie wystąpią).

Spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza jego zakładem, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika (§ 28 ust. 3 rozporządzenia).

W spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności powinny znaleźć się wymienione składniki majątku, które podatnik nabył (wytworzył) przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zatem przykładowo, jeśli podatnik rozpoczął działalność z dniem 5 kwietnia 2017 r., powinien był objąć spisem z natury składniki majątku nabyte do dnia 4 kwietnia 2017 r.

Spis z natury wycenia się najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jego zakończenia według zasad określonych w § 29 i § 28 ust. 3 rozporządzenia.

Jeśli na dzień rozpoczęcia działalności podatnik nie posiada składników majątku, które należy objąć spisem z natury na ten dzień, powinien i tak sporządzić spis z natury, wykazując w nim stany zerowe. Przepisy rozporządzenia nie przewidują bowiem zwolnień ze sporządzenia spisu z natury na dzień rozpoczęcia działalności.

Spis z natury musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą.

Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności stanowi pierwszą pozycję księgi podatkowej. Z przepisów rozporządzenia nie wynika, w której kolumnie ująć spis z natury. W praktyce przyjęło się ujmować go w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" lub 15 czy 17 "Uwagi". Natomiast, co bardzo ważne, wartość spisu z natury nie podlega sumowaniu z innymi zapisami dokonanymi w księdze (nie wpływa na koszty "bieżąco"). Zostanie ona uwzględniona dopiero po sporządzeniu następnego spisu z natury, np. na koniec roku podatkowego, gdy podatnik będzie obliczał dochód z działalności na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o pdof.

Wydatki poniesione na nabycie materiałów, towarów czy w związku z wytwarzaniem wyrobów i usług od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej (np. jeśli działalność rozpoczęto 5 kwietnia 2017 r., to od tego dnia) należy ewidencjonować bieżąco, w odpowiednich kolumnach księgi podatkowej. Moment ujęcia tych kosztów wyznaczają przepisy ustawy o pdof i rozporządzenia.

Jeśli chodzi o zakup materiałów i towarów, to ujmuje się go w kolumnie 10 księgi. W myśl stanowisk organów podatkowych prezentowanych w interpretacjach indywidualnych i odpowiedzi Ministerstwa Finansów z dnia 22 lipca 2014 r. na pytanie naszego Wydawnictwa, w przypadku, gdy podstawą zapisów w księdze jest faktura dokumentująca ich nabycie, koszt uzyskania przychodów powstaje w dacie wystawienia faktury. Wyjątkiem jest przypadek, gdy nabywca najpierw otrzyma materiały lub towary handlowe, a faktura dokumentująca ten zakup wpłynie do niego w następnych miesiącach - wówczas sporządza opis materiałów lub towarów i koszt ich zakupu wpisuje do księgi na podstawie opisu pod datą ich otrzymania (por. § 16 ust. 2-4 rozporządzenia).

Nabycie środków trwałych

Jeśli podatnik chce wprowadzić do działalności gospodarczej środek trwały (tj. składnik majątku spełniający definicję z art. 22a ustawy o pdof) nabyty przed jej rozpoczęciem, powinien sporządzić oświadczenie, w którym zawrze datę jego przekazania na potrzeby działalności, szczegółowy opis tego składnika majątku oraz ustaloną wartość początkową. Wartość początkową środków trwałych nabytych w drodze kupna ustala się, co do zasady, na podstawie ceny nabycia. Jedynie w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie posiada dowodu zakupu danego składnika majątku, jego wartość początkową przyjmuje w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej we własnym zakresie z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia poprzedzającego rok założenia ewidencji oraz stanu i stopnia ich zużycia (art. 22g ust. 8 ustawy o pdof).

Wartości początkowej środków trwałych, zarówno nabytych przed rozpoczęciem działalności i wprowadzanych do niej na podstawie oświadczenia, jak i nabytych po rozpoczęciu działalności i księgowanych na podstawie dowodu zakupu, nie ujmuje się w księdze podatkowej, tylko w ewidencji środków trwałych prowadzonej wraz z księgą. W kosztach w księdze (w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki") podatnik natomiast księguje odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych ustalane zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o pdof (która przewiduje m.in. jednorazowy odpis amortyzacyjny w okolicznościach wskazanych w art. 22k ust. 7-13 czy art. 22f ust. 3).

Natomiast bezpośrednio w kosztach w księdze uwzględnić można wydatki na zakup przed dniem rozpoczęcia działalności wyposażenia, czyli składników majątku niezaliczonych zgodnie z ustawą o pdof do środków trwałych. Jeśli chodzi o wyposażenie, o którym mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o pdof, tj. składniki majątku spełniające definicję środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł, to można je wpisać w dacie przekazania do używania na cele działalności w kolumnie 13 księgi na podstawie oświadczenia podatnika sporządzonego w oparciu o dowód zakupu. Jeśli wartość wyposażenia przekracza 1.500 zł, należy je dodatkowo objąć ewidencją wyposażenia prowadzoną wraz z księgą podatkową. Takie same zasady obowiązują przy ewidencji zakupu wyposażenia po dniu rozpoczęcia działalności, przy czym zapisu w kolumnie 13 dokonuje się wprost na podstawie dowodu zakupu.

Inne wydatki sprzed rozpoczęcia działalności

Przed rozpoczęciem działalności podatnik może ponieść także inne wydatki, np. na zakup artykułów biurowych, ubezpieczenia majątkowe i OC działalności, reklamę, czynsz najmu lokalu. Wydatki te należy rozpatrywać w aspekcie ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof. Aby więc mogły zostać uwzględnione w firmowych kosztach uzyskania przychodów, powinny być przede wszystkim poniesione w celu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła przychodów. Ponadto nie powinny być wymienione w art. 23 ustawy o pdof jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli warunek związku z obecnie prowadzoną działalnością jest spełniony i wydatki nie znajdują się w katalogu wyłączeń z kosztów podatkowych, mogą być ujęte w kosztach w księdze, mimo że zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W takim przypadku powinny zostać wpisane do księgi w dniu rozpoczęcia działalności, na podstawie dowodów poniesienia. Chociaż wydatki te będą kosztem okresu, w którym je wpisano do księgi, przyjęło się w takich przypadkach ujmować je pod datą ich poniesienia (wystawienia faktur czy innych dowodów). Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności na zakup artykułów biurowych, ubezpieczenia majątkowe i OC działalności, reklamę, a także czynsz najmu, o ile wynajęcie lokalu przed rozpoczęciem działalności służyło jej zorganizowaniu, można więc zaewidencjonować w kolumnie 13. Przy czym w przypadku gdy podatnik prowadzi księgę metodą memoriałową, koszty pośrednio związane z przychodami dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy (w tym np. koszty ubezpieczeń, najmu) w części przypadającej na lata następujące po roku rozpoczęcia działalności, będzie musiał rozliczyć w tych latach (por. art. 22 ust. 5c ustawy o pdof).

Wydatki poniesione od dnia rozpoczęcia działalności należy ujmować w księdze zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z ustawy o pdof, w tym wybraną przez podatnika metodą ewidencji kosztów w księdze (uproszczoną, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o pdof lub memoriałową, określoną w art. 22 ust. 5-5c i 6 tej ustawy).

Pozostałe uwagi

Trzeba zaznaczyć, że sposób ujęcia wydatków związanych z rozpoczęciem działalności zmienia ich sfinansowanie dotacją z Funduszu Pracy przyznaną na rozpoczęcie działalności gospodarczej, określoną w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645 ze zm.). Pisaliśmy o tym m.in. w GP nr 52 z 2016 r. na str. 13. Ten temat porusza też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 listopada 2016 r., nr 3063-ILPB1-3.4511.153.2016.1.BC.

Przykład

Założenia

  1. Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą na własny rachunek i ryzyko z dniem 5 kwietnia 2017 r. Nie jest on podatnikiem VAT. Z podatku dochodowego rozlicza się na podstawie księgi podatkowej.
     
  2. Na cele działalności podatnik zakupił towary handlowe o wartości 5.000 zł brutto, które otrzymał dnia 5 kwietnia 2017 r. wraz z wystawioną w tym dniu fakturą.
     
  3. Podatnik w dniu 10 kwietnia 2017 r. na cele działalności przekazał spełniające definicję środków trwałych samochód ciężarowy i laptop, nabyte na cele prywatne za kwoty odpowiednio 67.000 zł brutto i 3.000 zł brutto (na podstawie faktur zakupu). W odniesieniu do laptopa postanowił skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 22d ust. 1 ustawy o pdof.
     
  4. Podatnik nie poniósł żadnych innych wydatków związanych z działalnością przed dniem 5 kwietnia 2017 r.

Zapisy w księdze podatkowej

- pod datą 5 kwietnia 2017 r. podatnik wpisał do księgi pod pozycją 1 spis z natury sporządzony na dzień 5 kwietnia 2017 r. w kwocie 0 zł w kolumnie 15,
- pod datą 5 kwietnia 2017 r. podatnik ujął zakup towarów w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" w kwocie 5.000 zł, na podstawie wystawionej w tym dniu faktury,
- pod datą 10 kwietnia 2017 r. podatnik zaewidencjonował w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" przyjęcie do używania na cele działalności wyposażenia (laptopa) o wartości początkowej 3.000 zł, na podstawie sporządzonego przez siebie w tym dniu oświadczenia.

Ponadto podatnik pod datą 10 kwietnia 2017 r. ujął laptop w wartości 3.000 zł w ewidencji wyposażenia. Pod tą samą datą wprowadził samochód ciężarowy w wartości początkowej 67.000 zł do ewidencji środków trwałych. Od maja 2017 r. rozpocznie dokonywanie comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych od tego samochodu, księgowanych w kolumnie 13 księgi.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.