Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą (usługi budowlane) rozlicza się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi. Po zapłacie zaliczki na poczet zakupu materiałów otrzymał od kontrahenta fakturę zaliczkową. Czy tę fakturę należy wpisać do księgi podatkowej?
Zapłata zaliczki na poczet zamówionej przyszłej dostawy materiałów, nawet gdyby ona pokryła całą należność za dostawę, nie jest okolicznością generującą powstanie kosztu uzyskania przychodów u wpłacającego, ani też przychodu u kontrahenta otrzymującego zaliczkę. W razie niewykonania umowy zaliczka, co do zasady, podlega zwrotowi.
Podatnik, który zapłacił zaliczkę na poczet przyszłej dostawy materiałów, może - bo nie ma obowiązku - ująć otrzymaną fakturę zaliczkową w księdze podatkowej w kolumnie 15 i 16. Jak bowiem wynika z pkt 15 objaśnień do podatkowej księgi, zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.), kolumna 15 jest wolna. W tej kolumnie podatnicy mogą wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13. Z kolei kolumna 16 "Uwagi" jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-15. Kolumna ta może być wykorzystywana m.in. do wpisywania pobranych zaliczek.
Zatem, mimo że nie ma takiego obowiązku, podatnik wpłacający zaliczkę na poczet przyszłej dostawy może ten fakt odnotować w księdze podatkowej (wpisując w kolumnie 15 kwotę wpłaconej zaliczki, a w kolumnie 16 - informację o tej zaliczce).
Po zrealizowaniu dostawy materiałów, na poczet której wpłacono zaliczkę, podatnik wpisze wartość zakupionych materiałów do księgi podatkowej w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Podstawą dokonania tego wpisu zazwyczaj jest faktura końcowa otrzymana razem z materiałami.
|