Firma otrzymała kredyt obrotowy. Z harmonogramu spłaty kredytu wynika, że kwota transakcji to 223,91 tys. zł, z czego kapitał 191,42 tys. zł, a odsetki 32,49 tys. zł - płatne w miesięcznych ratach. Które pozycje z harmonogramu należy wpisać do prowadzonej księgi podatkowej i jak tego dokonać?
Kredyt ze swej istoty jest świadczeniem zwrotnym. Zaciągnięcie kredytu, a następnie jego spłata są z punktu widzenia podatku dochodowego operacjami podatkowo neutralnymi. Dlatego wartości otrzymanego kredytu obrotowego ani też spłacanych rat kredytu nie ujmuje się w księdze podatkowej. W księdze podlegają natomiast ujęciu koszty kredytu, tj. odsetki i ewentualne prowizje bankowe.
Wydatków na spłatę pożyczek (kredytów) nie uważa się za koszty podatkowe, z wyjątkami wskazanymi w art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Zatem w sytuacji przedstawionej w pytaniu raty kredytu obrotowego spłacane co miesiąc pozostaną poza ewidencją w księdze podatkowej.
W sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik ujmie w księdze podatkowej kwotę odsetek od kredytu płaconych co miesiąc. Trzeba pamiętać, że nie zalicza się do kosztów podatkowych naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Mówi o tym art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o pdof. Stąd odsetki mogą być kosztem podatkowym dopiero w momencie ich faktycznej zapłaty. Pod tą datą należy je wpisać do księgi podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" na podstawie dowodu zapłaty (np. wyciągu bankowego).
Jeśli kredyt został zaciągnięty na bieżące finansowanie prowadzonej działalności gospodarczej, w tym np. zakup towarów, materiałów - zapłacone odsetki od tego kredytu stanowią koszty uzyskania przychodów wpisywane bezpośrednio w kolumnie 13 księgi podatkowej.
Warto zaznaczyć, że art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o pdof stanowi, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji. W tym przepisie chodzi o odsetki, prowizje i różnice kursowe m.in. od kredytu służącego sfinansowaniu budowy, montażu lub ulepszenia środka trwałego (kredytu inwestycyjnego). Wtedy odsetki poniesione do dnia przyjęcia środka trwałego do używania zwiększają one wartość początkową środka trwałego, od której będą dokonywane odpisy amortyzacyjne po przyjęciu tego środka do używania. Natomiast odsetki poniesione po dniu przyjęcia środka trwałego do używania księguje się w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" na podstawie dowodu zapłaty.
|