Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Projekty rozporządzeń w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Projekty rozporządzeń w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów

Przegląd Podatku Dochodowego nr 8 (632) z dnia 20.04.2025

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (https://legislacja.rcl.gov.pl) opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (nr 958 z wykazu prac legislacyjnych), zwany dalej projektem.

Konieczność przygotowania tego aktu prawnego wynika z nowych obowiązków, jakie od 1 stycznia 2026 r. zostaną nałożone na podatników PIT prowadzących m.in. ten rodzaj ksiąg (por. ust. 1e i 1f - dodane w art. 24a updof, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.). Wprowadzają one wymóg prowadzenia m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej i przesyłania jej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego (w terminie przewidzianym dla złożenia zeznania) w formie pliku JPK_PKPiR. Stąd w projekcie znalazł się zapis, że podstawowym sposobem prowadzenia księgi jest prowadzenie jej przy użyciu programów komputerowych. W tym zakresie będą jednak istniały pewne wyjątki. Konieczność dostosowania ewidencji księgowej do nowych realiów wymusiła również szereg innych zmian, które wybiórczo sygnalizujemy. Przykładowo, wyłączono z katalogu dowodów księgowych dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzane do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem. Podatnik będzie dokonywał zapisów bezpośrednio w księdze, prowadzonej co do zasady w postaci elektronicznej, na podstawie poszczególnych faktur.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu, zmiana ta podyktowana jest efektywnością wykorzystania struktur JPK_PKPiR. W przypadku dokonywania zapisów w księdze na podstawie zestawień faktur (zestawień sprzedaży), poszczególne faktury nie byłyby w niej ujęte, co uniemożliwiłoby analizę poszczególnych dokumentów w ramach struktur JPK.

Poza tym mają zostać ujednolicone terminy dokonywania wpisów do księgi (zarówno po stronie kosztowej, jak i przychodowej). Niezależnie od tego, czy księga będzie prowadzona przez biuro rachunkowe, czy samodzielnie przez podatnika, wpisy będą dokonywane, co do zasady, najpóźniej do dnia 20 każdego miesiąca, następującego po miesiącu dokonania wydatków bądź uzyskania przychodu.

Nie będzie także regulacji określających warunki, jakim odpowiadać powinna księga prowadzona w postaci elektronicznej, aby mogła być uznana za prawidłową.

Zrezygnowano też z obowiązku posiadania przez przedsiębiorstwa wielozakładowe ksiąg w ramach każdego zakładu oraz obowiązku sporządzania dowodów przesunięć.

Projekt nie przewiduje również odrębnego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów przeznaczonej dla rolników prowadzących działalność gospodarczą.

Wzór księgi zostanie uzupełniony o dodatkowe kolumny. Podatnik będzie wpisywał w nich numer identyfikujący fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur oraz identyfikator podatkowy kontrahenta.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

Na podanej wcześniej stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano też projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (nr 965 z wykazu prac legislacyjnych). Wynika z niego, że podstawowym sposobem prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (z pewnymi wyjątkami) będzie prowadzenie ich przy użyciu programów komputerowych. Z katalogu dowodów księgowych zostaną wyłączone dzienne zestawienia faktur dotyczących sprzedaży sporządzane do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem. Nie będzie już obowiązku wykazywania w ewidencji przychodów, przy obliczaniu ryczałtu miesięcznego, dokonanych odliczeń od przychodów. Katalog danych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostanie poszerzony. Natomiast wzór ewidencji przychodów zostanie uzupełniony o dodatkowe kolumny, tj. kolumnę do wpisania numeru identyfikującego fakturę wystawioną przy użyciu KSeF oraz kolumnę z identyfikatorem podatkowym kontrahenta.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.