Podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy w 2023 r. nadal może prowadzić tę księgę w wersji papierowej?
W 2023 r. podatkowa księga przychodów i rozchodów nadal może być prowadzona w formie papierowej. |
Podatnicy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej: PKPiR) na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), dalej: rozporządzenia w sprawie PKPiR. Rozporządzenie to określa sposób prowadzenia podatkowej księgi, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem.
Z aktualnie obowiązujących przepisów rozporządzenia w sprawie PKPiR wynika, że podatkowa księga może być prowadzona na dwa sposoby, tj.:
1) w postaci papierowej albo
2) w systemie teleinformatycznym.
![]() |
Prowadzenie PKPiR w formie papierowej będzie możliwe jeszcze przez jakiś czas. W najbliższym czasie nastąpią jednak zmiany w tym zakresie. |
Jak wynika bowiem ze znowelizowanego art. 24a ust. 1e ustawy o PDOF (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.), podatnicy prowadzący m.in. podatkową księgę przychodów i rozchodów będą obowiązani prowadzić tę księgę przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać ją do urzędu skarbowego (w terminach wskazanych w tym przepisie) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Przy czym, jak wynika z art. 66 ust. 1 ustawy zmieniającej z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. poz. 2105 ze zm.), m.in. podatkowe księgi będą prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu:
Zaznaczamy, iż pierwotnie w ramach Polskiego Ładu planowano wprowadzenie obowiązku prowadzenia m.in. PKPiR przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłania jej do urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej po raz pierwszy za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 grudnia 2022 r. (ostatecznie wycofano się z tego terminu).
Jednocześnie z nowego art. 24a ust. 8 ustawy o PDOF (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.) wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie mógł określić, w drodze rozporządzenia:
- uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku, lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ksiąg i ewidencji.
|