Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Ujmowanie przychodów w podatkowej księdze
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ujmowanie przychodów w podatkowej księdze

Przegląd Podatku Dochodowego nr 19 (571) z dnia 1.10.2022

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów w zakresie kwalifikacji przychodów z działalności gospodarczej oraz ustalenia momentu ich powstania muszą stosować uregulowania z art. 14 updof, z kolei w zakresie ich ewidencjonowania - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwane dalej rozporządzeniem.

Z objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia wynika, że do ewidencjonowania przychodów w podatkowej księdze służą kolumny 7-9. Są one przeznaczone do wpisywania:

  • kolumna 7 "wartość sprzedanych towarów i usług" - przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług; podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną wysokość przychodu (sprzedaży wartości dewizowych) wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • kolumna 8 "pozostałe przychody" - pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika,
  • kolumna 9 "razem przychód" - łącznej kwoty przychodów zaewidencjonowanych w kolumnach 7 i 8.

Przepisy rozporządzenia określają również rodzaje dowodów stanowiących podstawę zapisu przychodów w księdze.

1. Rodzaje dowodów księgowych będących podstawą zapisu

Do dowodów księgowych będących podstawą ujmowania przychodów w księdze odnoszą się przepisy § 18-22 rozporządzenia. Z ich uregulowań wynika, że w przypadku sprzedaży towarów i usług na sposób dokumentowania przychodów wpływa status podatnika na gruncie VAT.

Faktury

Podatnicy, którzy sprzedaż wyrobów, towarów handlowych i usług dokumentują fakturami, generalnie na podstawie tych dowodów powinni wpisywać przychody do podatkowej księgi. Przepis § 18 ust. 3 rozporządzenia przewiduje jednak, że jeżeli podatnicy wystawiają wiele faktur, to zapisu przychodów w księdze mogą dokonywać jedną kwotą (sumą). Podstawą takiego zapisu będzie w tym przypadku dzienne zestawienie faktur (zwane zestawieniem sprzedaży). W myśl § 18 ust. 4 rozporządzenia powinno ono zawierać co najmniej następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, numery od-do faktur objętych zestawieniem, sumę zbiorczą tych faktur oraz podpis podatnika lub osoby, która sporządziła zestawienie.

Zwróć uwagę!

W myśl § 11 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, fakturami są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami.

Sprzedaż niefakturowana

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, niebędący czynnymi podatnikami VAT i których nie dotyczy obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wystawiają dowody sprzedaży lub wykonania usługi na żądanie kupującego lub usługobiorcy. W przypadku braku takiego żądania ma miejsce tzw. sprzedaż nieudokumentowana.

Dla celów dowodowych i prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego przychody osiągnięte w danym dniu ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami podatnicy wykazują w wystawianym na koniec dnia dowodzie wewnętrznym. W ten sposób udokumentowany przychód powinien być wpisany do podatkowej księgi po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Wynika tak z § 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia.

Wystawienie dziennego zestawienia sprzedaży nieudokumentowanej nie zawsze jest jednak konieczne. Obowiązek nie dotyczy podatników prowadzących ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia, gdyż ewidencja ta służy rejestrowaniu przychodu nieudokumentowanego fakturami, czy rachunkami. Tak wynika z § 7 ust. 2 rozporządzenia, który określa podstawowy zakres informacji, jakie ewidencja ta powinna zawierać.

Ewidencja sprzedaży

§ 18 ust. 5 rozporządzenia stanowi, że przychody wykazane w ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia mogą być wpisywane do podatkowej księgi w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca.

Należy zauważyć, że ewidencję sprzedaży muszą prowadzić podatnicy, którzy:

  • zlecili prowadzenie podatkowej księgi biuru rachunkowemu, a nie ewidencjonują obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 7 ust. 1 i 3 rozporządzenia),
  • prowadzą podatkową księgę we własnym zakresie - na zasadach określonych dla biur rachunkowych (tj. z zachowaniem chronologii zapisu, w czasie zapewniającym terminowe rozliczenia z budżetem), chyba że prowadzą wyłącznie sprzedaż dokumentowaną fakturami (§ 27 ust. 3 rozporządzenia),
  • prowadzą jedną podatkową księgę w miejscu wskazanym jako siedziba przedsiębiorstwa wielozakładowego; ewidencje sprzedaży muszą być wówczas prowadzone odrębnie w poszczególnych zakładach (§ 8 ust. 3 rozporządzenia).

Ewidencja przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Zgodnie z odrębnymi przepisami sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przepisy § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia przewidują, że podatnicy, którzy prowadzą ewidencję przy zastosowaniu tych urządzeń, dokonują zapisów w podatkowej księdze na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub na koniec każdego miesiąca - na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych okresowych (miesięcznych). W przypadku obu dokumentów wynikające z nich dane należy skorygować o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu (np. zwroty towarów, reklamacje, pomyłki), wynikające z odrębnych ewidencji. Z kolei korekty, które nie podlegają ujęciu w odrębnych ewidencjach, podatnik opisuje na odwrocie raportu fiskalnego dobowego lub okresowego (miesięcznego).

Uzupełniająco dodajmy, że w razie wystawienia faktury na sprzedaż uprzednio zarejestrowaną w kasie fiskalnej, podatnicy nie wpisują do księgi kwot wynikających z tych faktur, natomiast są obowiązani do połączenia w sposób trwały zwróconych oryginałów paragonów fiskalnych z kopiami wystawionych faktur. Stanowi o tym § 19 ust. 3 rozporządzenia.

Ewidencje dla celów VAT

Jeszcze innych zapisów w księdze dotyczących przychodów mogą dokonywać podatnicy prowadzący odrębną ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT. Tacy podatnicy, stosownie do § 20 ust. 1 rozporządzenia, zapisów dotyczących przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą dokonywać w podatkowej księdze na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. Zestawienie to powinno zawierać co najmniej następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszoną o należny VAT oraz wartość towarów i usług niestanowiącą przychodów w rozumieniu ustawy o PIT i powiększoną o przychody nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów VAT.

Pozostałe przychody

W ramach działalności gospodarczej podatnicy mogą osiągać przychody nie tylko ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych czy usług, ale również w związku z zaistnieniem innych zdarzeń gospodarczych i prawnych (np. różnice kursowe, odszkodowania, dotacje, odsetki od środków na lokatach bankowych). Jak wskazano w § 22 rozporządzenia, zapisów w księdze dotyczących pozostałych przychodów należy dokonywać na podstawie dowodów potwierdzających te przychody (np. wyciągów z rachunku bankowego). Należy przyjąć, że takie przychody powinny być wpisywane do podatkowej księgi w dacie ich powstania ustalonej zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o PIT.


2. Zapisy dokonywane przez biuro rachunkowe

Stosownie do okoliczności i po spełnieniu określonych warunków, na podstawie omówionych dowodów księgowych, zapisu przychodów w podatkowej księdze dokonują podatnicy, którzy samodzielnie realizują ciążący na nich obowiązek prowadzenia takiej księgi. Możliwe jest jednak, aby podatkową księgę podatnika prowadziło biuro rachunkowe. Wówczas w zakresie prowadzenia księgi zastosowanie znajduje § 27 ust. 1 rozporządzenia. W myśl tego przepisu w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie:

  • dowodów, o których mowa w § 11-15 rozporządzenia (m.in. faktur, dziennych zestawień dowodów sporządzonych do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem) oraz
  • sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 19 ust. 2 rozporządzenia (tj. raportu fiskalnego okresowego),

przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

W kontekście omawianego zagadnienia dotyczącego dokumentowania i ujmowania przychodów w podatkowej księdze na uwagę zasługuje okoliczność, że jako podstawy zapisów dokonywanych przez biuro rachunkowe nie wskazano zestawienia, o którym mowa w § 20 rozporządzenia, tj. miesięcznego zestawienia sprzedaży sporządzonego na podstawie danych wynikających z ewidencji dla celów VAT, o której mowa w art. 109 ust. 1 i 3 ustawy o VAT.

Ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązani są prowadzić podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty (nieprzekraczające 200.000 zł). Ujmuje się w niej generalnie sprzedaż nieudokumentowaną, a jej prowadzenie jest niezbędne w celu ustalenia momentu, w którym wartość sprzedaży przekroczy kwotę uprawniającą podatnika do korzystania ze zwolnienia z VAT. Przepisy o VAT nie określają formy tej ewidencji ani zasad jej prowadzenia. Warto natomiast zauważyć, że podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT mogą prowadzić jedną ewidencję sprzedaży dla celów VAT oraz podatku dochodowego. Wskazuje na to § 7 ust. 4 rozporządzenia, z którego wynika, że jeżeli tacy podatnicy nie prowadzą odrębnej ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy o VAT, mogą w ewidencji sprzedaży w odrębnej kolumnie wykazywać przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług od czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT oraz łączną kwotę dziennej sprzedaży wynikającą z faktur. Zapisy powinny być w niej dokonywanie nie później, niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Taka ewidencja sprzedaży będzie stanowić dla biura rachunkowego podstawę do ujęcia w podatkowej księdze jednym zapisem na koniec miesiąca, przychodów wykazanych w tej ewidencji.

Jeżeli natomiast podatnik dla celów VAT prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, biuro rachunkowe nie ma możliwości dokonywania zapisów w księdze w jednej kwocie (sumie). W konsekwencji przychody te powinno się ewidencjonować na podstawie faktur lub raportu fiskalnego okresowego (w zakresie w jakim sprzedaż dokumentowana jest za pomocą kasy rejestrującej).

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.