Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług hotelarskich. W jej ramach dokonuję zakupu środków higieny (mydła, szamponu, papieru toaletowego), które są na wyposażeniu pokoi wynajmowanych klientom. W której kolumnie podatkowej księgi powinienem ujmować koszty zakupu tych środków, tj. w kolumnie 10 jako zakup materiałów czy w kolumnie 13 jako pozostałe wydatki?
Naszym zdaniem, środki higieniczne przeznaczone dla gości należy uznać za materiały pomocnicze zużywane przy wykonywaniu usług hotelarskich, a w rezultacie koszty ich zakupu powinny być ujmowane w podatkowej księdze w kolumnie 10.
W tym przypadku koszty zakupu środków higieny nie mogą być ewidencjonowane w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki". Jak bowiem wynika z ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 updof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Jako koszty uważane za pozostałe wymienione zostały przykładowo: czynsz za lokal, opłaty za media (energię elektryczną, gaz, wodę, c.o.), opłata za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzacja środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Uwzględniając charakter tych kosztów, zasadne wydaje się stwierdzenie, że w kolumnie 13 księgi powinny być ujmowane koszty ogólne, które związane są bezpośrednio z funkcjonowaniem firmy podatnika.
Tymczasem jak wynika ze stanu faktycznego opisanego w pytaniu, wątpliwości podatnika dotyczą sposobu ujęcia wydatków, które są ściśle związane z usługami hotelarskimi wykonywanymi na rzecz klientów. Warto zatem przypomnieć, że w § 3 pkt 1 rozporządzenia zamieszczone zostały definicje określonych kategorii towarów, w tym materiałów (surowców) podstawnych i pomocniczych. W myśl tych definicji:
Skoro zatem przy świadczeniu usług hotelarskich standardem jest zapewnianie klientom środków higienicznych, takich jak mydło, szampon, papier toaletowy, to - naszym zdaniem - stanowią one materiały pomocnicze, gdyż są zużywane w związku z działalnością. Natomiast do ewidencjonowania kosztów takich materiałów przeznaczona jest w podatkowej księdze kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".
|