Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. W czerwcu 2019 r. kupiłem towar handlowy i ująłem jego wartość w kosztach uzyskania przychodów. W lipcu 2019 r. jednak zdecydowałem, że zatrzymam go na potrzeby swojej firmy i przekwalifikuję na środek trwały. Jakich zapisów dokonać w księdze w związku z takim przekwalifikowaniem?
Podatnik powinien skorygować w księdze zapisy dokonane w związku z nabyciem towaru handlowego. Po przekwalifikowaniu może natomiast ujmować w kosztach odpisy amortyzacyjne. |
Wydatki na zakup towarów handlowych zalicza się bezpośrednio do kosztów podatkowych. Inaczej jest z wydatkami na zakup środków trwałych, które uwzględniane są w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne.
Wydatki poniesione na zakup towaru handlowego przeznaczonego do dalszej odsprzedaży ewidencjonuje się w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu". Z § 17 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728 ze zm.) wynika, że zakup takiego towaru musi być wpisany do księgi niezwłocznie po jego otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Przy czym, jeżeli towar handlowy zostanie dostarczony do zakładu lub podatnik dokona nim obrotu przed otrzymaniem od dostawcy faktury, koszt zakupu powinien zostać ujęty w księdze na podstawie szczegółowego opisu towaru handlowego sporządzonego przez podatnika lub specyfikacji dostawcy. Tak wynika z § 16 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia.
Jeżeli następuje zmiana przeznaczenia towaru handlowego i zamiast do odsprzedaży zostaje on przekazany jako środek trwały na potrzeby związane z prowadzoną działalnością, to takie przekwalifikowanie wiąże się z obowiązkiem dokonania odpowiednich zapisów w księdze. Wysokość kosztów uzyskania przychodów należy wówczas zmniejszyć o ujętą uprzednio w tych kosztach wartość towaru handlowego. Dokonuje się tego poprzez wyksięgowanie tej wartości z kolumny 10 zapisem ze znakiem minus lub na czerwono.
Konieczne może być także skorygowanie zapisów w innych kolumnach księgi, gdyż z kosztów należy wyłączyć nie tylko wydatek na zakup towaru handlowego, ale również pozostałe wydatki związane z nabyciem danego towaru, które po przekwalifikowaniu go na środek trwały wpływają na jego wartość początkową. Chodzi tu o koszty związane z zakupem danego składnika majątku naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, a w przypadku importu także koszty cła i podatku akcyzowego. Ponadto, jeżeli przed przekazaniem środka trwałego do używania naliczono różnice kursowe, to o kwotę tych różnic należy pomniejszyć przychody lub koszty podatkowe, a następnie o ich wartość skorygować wartość początkową środka trwałego.
Korekty zapisów dokonanych w księdze w związku z nabyciem towaru handlowego dokonuje się w miesiącu, w którym miało miejsce jego przekwalifikowanie na środek trwały.
Podatnik, uznając towar handlowy za środek trwały amortyzowany czy to jednorazowo, czy w czasie, ma obowiązek ujęcia go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ostatecznie wydatki na jego zakup podatnik będzie mógł uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Odpisy te ujmuje się w księdze w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
|