W grudniu 2013 r. zaliczyłem do kosztów podatkowych wynikający z polisy koszt ubezpieczenia samochodu ciężarowego zaliczonego do środków trwałych. Polisa ta płatna jest w ratach, a termin płatności drugiej raty upływa w lipcu 2014 r. W marcu 2014 r. ze względu na brak zapłaty tej raty będę zobowiązany wyksięgować ją z kosztów uzyskania przychodów. Czy gdyby samochód został sprzedany przed tą korektą kosztów, byłbym obowiązany zmniejszyć koszty marca? Czy możliwe jest przyjęcie takiego rozwiązania, że w grudniu 2013 r. w kosztach zostałaby uwzględniona tylko zapłacona w dacie polisy pierwsza rata? Zaznaczam, że prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną.
Podatnik jest obowiązany dokonać w marcu 2014 r. korekty kosztów ubezpieczenia samochodu w wysokości drugiej raty, nawet jeśli przed tą korektą samochód zostanie sprzedany. Nieprawidłowe jest proponowane przez podatnika rozwiązanie, by w grudniu 2013 r. zaliczyć do kosztów podatkowych tylko zapłaconą pierwszą ratę ubezpieczenia.
Podatnik, który prowadzi podatkową księgę według metody uproszczonej, ujmuje w niej koszty uzyskania przychodów tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione (art. 22 ust. 4 updof). Przy czym za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do jego zaksięgowania. Tak stanowi art. 22 ust. 6b updof.
Zatem podatnik, bez względu na to, na jaki okres polisa ubezpieczeniowa została zawarta, całą kwotę składki ubezpieczeniowej wynikającej z tej polisy powinien uwzględnić jako koszt uzyskania przychodów w dacie wystawienia polisy, czyli w grudniu 2013 r. Zapisu powinien dokonać w księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Po zaksięgowaniu w koszty podatkowe kwoty z polisy podatnik musi "pilnować", by polisa ta została opłacona w odpowiednich terminach. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 24d ust. 1 i 2 updof, na podatnikach, którzy zaliczyli do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikające z faktury, rachunku, umowy albo innego dokumentu stanowiącego dowód księgowy - ciąży obowiązek zmniejszenia kosztów podatkowych, jeżeli nie uregulowali tego zobowiązania:
Zmniejszenia kosztów należy dokonać w tym miesiącu, w którym upływa odpowiednio termin 30 dni od daty upływu terminu płatności albo 90 dni od daty zaliczenia kwoty zobowiązania do kosztów uzyskania przychodów (art. 24d ust. 3 updof).
Z pytania wynika, że pierwsza rata ubezpieczenia została opłacona w dacie zawarcia umowy ubezpieczenia, tj. w grudniu 2013 r., natomiast termin płatności drugiej raty przypada na lipiec 2014 r., a wartość całej polisy (pierwsza i druga rata) została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w grudniu 2013 r. W przypadku drugiej raty nie zostanie więc zachowany 90 dniowy termin jej uregulowania, liczony od daty zaliczenia tej raty do kosztów podatkowych. Wobec tego podatnik będzie obowiązany do wyksięgowania drugiej raty z kosztów uzyskania przychodów w marcu 2014 r., nawet jeśli przed terminem zobowiązującym go do tego zmniejszenia sprzeda samochód.
O sprzedaży samochodu w trakcie trwania okresu ubezpieczenia komunikacyjnego należy poinformować ubezpieczyciela. Jeżeli ubezpieczyciel zwraca kwotę zapłaconego ubezpieczenia za okres po sprzedaży samochodu, to otrzymana przez podatnika z tego tytułu kwota stanowi przychód z działalności gospodarczej, w części, w której uprzednio została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (art. 14 ust. 3 pkt 3a updof). Ewidencjonuje się ją w podatkowej księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody" w dacie otrzymania.
W przypadku otrzymania zwrotu składki ubezpieczeniowej za okres po sprzedaży samochodu, przychodem podatkowym będzie zatem ta jej część, która wcześniej została zaliczona do kosztów podatkowych. Jeżeli przed otrzymaniem tego zwrotu podatnik dokonał korekty kosztów wynikającej z art. 24d updof, do ustalenia kwoty stanowiącej przychód powinna wziąć pod uwagę wysokość kosztów po dokonanym pomniejszeniu. Od stanowiącej koszt pełnej kwoty polisy powinien więc odjąć kwotę wyksięgowaną z kosztów w związku z nieopłaceniem drugiej raty.
Przykład
Podatnik 31 grudnia 2013 r. zawarł umowę ubezpieczenia samochodu ciężarowego stanowiącego środek trwały, na okres od 3 stycznia 2014 r. do 2 stycznia 2015 r. Składka ubezpieczeniowa wyniosła 1.165 zł. Pierwszą ratę składki w wysokości 582,50 zł podatnik opłacił 31 grudnia 2013 r. Termin zapłaty drugiej raty składki w kwocie 582,50 zł upływa 3 lipca 2014 r. Podatnik ewidencjonuje koszty w podatkowej księdze według metody uproszczonej. W dacie 31 grudnia 2014 r. ujął kwotę 1.165 zł w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki". Zakładamy, że samochód, którego dotyczy to ubezpieczenie zostanie przez podatnika sprzedany 20 marca 2014 r. Podatnik nie będzie więc opłacał drugiej raty składki. Fakt ten nie wpłynie jednak na obowiązek korekty kosztów wynikający z art. 24d updof. Termin 90 dni od daty zaliczenia składki do kosztów podatkowych minie 31 marca 2014 r. Podatnik powinien więc wyksięgować w tym dniu z kolumny 13 księgi kwotę niezapłaconej do tego czasu drugiej raty składki, tj. 582,50 zł. Zapisu powinien dokonać ze znakiem minus lub na czerwono (zakładamy, że poniesione przez podatnika w marcu 2014 r. koszty uzyskania przychodów są wystarczająco wysokie). Podatnik o sprzedaży auta poinformuje ubezpieczyciela, który zwróci mu część składki ubezpieczeniowej przypadającej na okres po sprzedaży samochodu. Zakładamy, że będzie to kwota 420 zł. Kwota ta wpłynie na konto bankowe podatnika 3 kwietnia 2014 r. Zwrócona kwota ubezpieczenia będzie przychodem podatkowym, gdyż mieści się w kwocie uprzednio zaliczonej do kosztów podatkowych, tj. w kwocie 582,50 zł. Kwotę tę podatnik ujmie w księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody". |
Podatnik nie może decydować o momencie zaliczania ponoszonych kosztów do kosztów uzyskania przychodów. Jest zobowiązany postępować zgodnie z przepisami ustawy o PIT, a te nie przewidują rozwiązania zaproponowanego w pytaniu, tzn. zaliczenia do kosztów podatkowych tylko części zobowiązania wynikającego z polisy ubezpieczeniowej.
|