Spółka jawna otrzymała polisę ubezpieczenia OC samochodu ciężarowego wystawioną w październiku 2013 r. Polisa obejmuje okres od 26 października 2013 r. do 25 października 2014 r. Składka płatna jest w dwóch ratach - pierwsza rata została zapłacona w październiku 2013 r. (zgodnie z wyznaczonym terminem płatności), a druga będzie opłacona w kwietniu 2014 r. (także zgodnie z wyznaczonym terminem płatności). Jak ująć koszt tego ubezpieczenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej metodą uproszczoną, biorąc pod uwagę przepisy o korekcie kosztów w związku z ograniczeniem zatorów płatniczych?
Podatnik w dacie wystawienia polisy powinien zaliczyć całą składkę ubezpieczeniową do kosztów podatkowych. Następnie po upływie 90 dni od tej daty ma obowiązek pomniejszyć koszty uzyskania przychodów (lub w określonych sytuacjach zwiększyć przychody) o niezapłaconą drugą ratę składki. W miesiącu, w którym podatnik zapłaci drugą ratę składki, będzie mógł ją uwzględnić w kosztach podatkowych.
Podatnik, który wybrał uproszczoną metodę ewidencjonowania kosztów, ujmuje te koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do jego zaksięgowania (art. 22 ust. 6b updof).
W sytuacji przedstawionej w pytaniu cała kwota składki ubezpieczeniowej stanowi koszt uzyskania przychodów w dacie wystawienia polisy, tj. w październiku 2013 r. Bez znaczenia jest tu okres, na jaki polisa została zawarta. Podatnik powinien zaewidencjonować składkę w księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Przepisom o korekcie kosztów w związku z ograniczeniem zatorów płatniczych (art. 24d updof) podlegają także koszty ubezpieczenia firmowego majątku.
Podatnik, który zaliczył do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikające z polisy, obowiązany jest zmniejszyć koszty podatkowe, jeżeli nie uregulował zobowiązania z tego tytułu:
1) w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności - jeżeli nie przekracza on 60 dni, bądź
2) przed upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty z polisy do kosztów podatkowych, gdy termin płatności oznaczony na polisie jest dłuższy niż 60 dni.
Zmniejszenia kosztów powinien dokonać w tym miesiącu, w którym mija odpowiednio 30 dni od daty upływu terminu płatności wskazanego na polisie albo 90 dni od daty zaliczenia składki ubezpieczeniowej do kosztów uzyskania przychodów.
W omawianym przypadku polisa została wystawiona w październiku 2013 r. i pierwsza rata ubezpieczenia zapłacona została także w październiku 2013 r. Zatem nie będziemy mieli tu do czynienia z przekroczeniem terminu płatności, o którym mowa w pkt 1.
Inaczej będzie z płatnością drugiej raty. Wystąpiła tu bowiem sytuacja, gdy termin jej płatności jest dłuższy niż 60 dni i podatnik nie ureguluje tej raty w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów. W tej sytuacji równowartość składki ubezpieczeniowej ujętej w kosztach podatkowych w październiku 2013 r., w części obejmującej drugą jej ratę, podatnik powinien wyłączyć z tych kosztów w styczniu 2014 r., po upływie 90 dni, o których mowa wcześniej.
Zmniejszenia kosztów należy dokonać w kolumnie 13 podatkowej księgi - "pozostałe wydatki".
Gdyby w styczniu 2014 r. podatnik nie poniósł kosztów lub poniesione koszty byłyby niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas powinien zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty, dokonując zapisu w księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody".
Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów) druga rata zostanie uregulowana, podatnik w miesiącu, w którym ją ureguluje (zakładamy, że będzie to miało miejsce w kwietniu 2014 r.), zwiększy koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego uprzednio zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów).
Przykład
Podatnik 25 października 2013 r. zawarł umowę ubezpieczenia samochodu ciężarowego stanowiącego środek trwały, na okres od 26 października 2013 r. do 25 października 2014 r. Składka ubezpieczeniowa wyniosła 1.000 zł. Pierwszą ratę w wysokości 500 zł podatnik opłacił 30 października 2013 r. Termin zapłaty drugiej raty także w kwocie 500 zł upływa 24 kwietnia 2014 r. (zakładamy, że zostanie ona opłacona w tym terminie). Podatnik do ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów stosuje metodę uproszczoną. Podatnik wpisał kwotę 1.000 zł w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" pod datą 25 października 2013 r. Termin 90 dni od daty zaliczenia do kosztów podatkowych mija w styczniu 2014 r., zatem zakładając, że poniesione przez podatnika w styczniu 2014 r. koszty uzyskania przychodów będą wystarczająco wysokie, podatnik wyksięguje z kolumny 13 księgi kwotę niezapłaconej do tego czasu drugiej raty składki, tj. 500 zł (ze znakiem minus lub na czerwono). Gdyby w styczniu koszty nie wystąpiły lub byłyby niższe niż 500 zł, podatnik powinien zwiększyć przychody w kolumnie 8 "pozostałe przychody" o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty. W kwietniu 2014 r., tj. po zapłaceniu drugiej raty podatnik powinien zaewidencjonować kwotę 500 zł w kolumnie 13 księgi. |
|