Kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"
W sytuacji gdy podatnik nabywa towary do dalszej odsprzedaży, równowartość tych towarów stanowi koszt uzyskania przychodów i podlega ujęciu w podatkowej księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".
Podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną kwotę zakupionych wartości dewizowych, wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych.
Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu"
Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem towarów czy materiałów, np. kosztów transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
Do tej kolumny nie wpisuje się kosztów związanych z zakupem środków trwałych czy wyposażenia lub też kosztów ponoszonych przy sprzedaży towarów.
Pytania i odpowiedzi
1) Czy na podstawie ewidencji zakupu prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług można na koniec miesiąca dokonać w podatkowej księdze zbiorczego zapisu dotyczącego zakupu towarów?
Zapisów w podatkowej księdze, dotyczących wydatków na zakup towarów powinno się dokonywać na podstawie dowodów księgowych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przepis § 17 ust. 1 rozporządzenia nakazuje wpisywanie do księgi zakupu materiałów podstawowych oraz towarów handlowych niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Przepisy rozporządzenia nie zezwalają na ujmowanie wymienionych wydatków w podatkowej księdze zbiorczym zapisem.
Wydatków na zakup towarów nie powinno się zatem ewidencjonować zbiorczo w jednej pozycji na koniec miesiąca, przenosząc dane z ewidencji zakupów prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.
2) Prowadzę działalność usługową. Przy zakupie materiałów do wykonania usługi zdarza się, że sprzedawca od razu dokonuje ich obróbki, nadając im odpowiedni kształt. Na fakturze zakupu widnieją wówczas dwie pozycje, tj. zakup materiałów oraz obróbka materiałów. Jak ująć taką fakturę w podatkowej księdze?
Materiały zakupione do wykonania usługi należy ująć w kolumnie 10 podatkowej księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".
Natomiast wydatki poniesione na obróbkę tych materiałów, jako koszty związane z zakupem tych konkretnych materiałów przed złożeniem ich w magazynie, należy wpisać do kolumny 11 księgi "Koszty uboczne zakupu".
3) Sprzedawany towar przesyłam do klientów za pośrednictwem firm kurierskich. Faktura za usługę kurierską wystawiana jest na moją firmę, a ja następnie tą samą kwotą obciążam klienta. Czy koszty przesyłki powinienem ujmować w kolumnie 11 czy 13 podatkowej księgi?
Koszty przesyłki sprzedawanych towarów handlowych pokrywane przez podatnika stanowią koszt uzyskania przychodów i powinny być ujęte w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi.
Kolumna 11 podatkowej księgi przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.
Kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych wyłącznie związanych z zakupem materiałów oraz towarów handlowych. Koszty przesyłki sprzedawanych towarów nie są wydatkiem związanym z zakupem i tym samym nie podlegają ujęciu w kolumnie 11 podatkowej księgi. Stanowią one pozostałe koszty podlegające ujęciu w kolumnie 13 podatkowej księgi.
4) W ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupuję towary handlowe w krajach spoza Unii Europejskiej. Ponoszę przy tym koszty cła i opłaty za przewóz towarów drogą wodną (frachtu). Czy koszty te powinienem ujmować w kolumnie 10 księgi?
Zakup towarów handlowych ujmuje się w kolumnie 10 księgi w cenie zakupu. Obejmuje ona cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia (§ 3 pkt 2 rozporządzenia).
Cło stanowi element ceny zakupu. Powinno być zatem wpisane w kolumnie 10 księgi.
Podatnik poniósł także koszty frachtu, tj. przewozu (transportu) towarów drogą wodną. Stąd koszty te należy zaksięgować w kolumnie 11 księgi jako koszty uboczne zakupu.
5) Jestem producentem artykułów żywnościowych. Proces produkcji kończy się na zapakowaniu tych artykułów w szklane opakowania. W której kolumnie księgi ewidencjonować zakup takich opakowań?
Stosownie do § 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia opakowania, o których mowa w pytaniu są zaliczane do materiałów podstawowych, gdyż stanowią integralną część sprzedawanych wyrobów. Wydatki poniesione na zakup takich opakowań należy ujmować w kolumnie 10 podatkowej księgi.
6) Zakupiłem środek trwały, ponosząc koszty jego transportu. Czy wartość tych kosztów ujmuje się w kolumnie 11 podatkowej księgi?
W kolumnie 11 podatkowej księgi wpisuje się koszty uboczne związane z zakupem, np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Przy czym chodzi tu o koszty uboczne zakupu towarów handlowych lub materiałów.
Kosztów transportu dotyczących zakupu środka trwałego nie ujmuje się w kolumnie 11 księgi. Nie ujmuje się ich też w jakiejkolwiek innej kolumnie księgi.
Wartość zakupionego środka trwałego w cenie nabycia należy wpisać do ewidencji środków trwałych. W myśl art. 22g ust. 3 updof, cena nabycia środka trwałego obejmuje kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT podlegający odliczeniu.
Tak ustalona cena nabycia środka trwałego stanowi jego wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Odpisy amortyzacyjne ewidencjonuje się w podatkowej księdze w kolumnie 13.
Oznacza to, że koszt transportu środka trwałego zostanie zaliczony do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.
|