Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Zapisy w poszczególnych kolumnach księgi - część III - ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zapisy w poszczególnych kolumnach księgi - część III - kolumny 10 i 11

Przegląd Podatku Dochodowego nr 15 (327) z dnia 1.08.2012

Kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"

W sytuacji gdy podatnik nabywa towary do dalszej odsprzedaży, równowartość tych towarów stanowi koszt uzyskania przychodów i podlega ujęciu w podatkowej księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".

Podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną kwotę zakupionych wartości dewizowych, wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych.

Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu"

Kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem towarów czy materiałów, np. kosztów transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

Do tej kolumny nie wpisuje się kosztów związanych z zakupem środków trwałych czy wyposażenia lub też kosztów ponoszonych przy sprzedaży towarów.

Pytania i odpowiedzi

1) Czy na podstawie ewidencji zakupu prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług można na koniec miesiąca dokonać w podatkowej księdze zbiorczego zapisu dotyczącego zakupu towarów?

Zapisów w podatkowej księdze, dotyczących wydatków na zakup towarów powinno się dokonywać na podstawie dowodów księgowych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Przepis § 17 ust. 1 rozporządzenia nakazuje wpisywanie do księgi zakupu materiałów podstawowych oraz towarów handlowych niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Przepisy rozporządzenia nie zezwalają na ujmowanie wymienionych wydatków w podatkowej księdze zbiorczym zapisem.

Wydatków na zakup towarów nie powinno się zatem ewidencjonować zbiorczo w jednej pozycji na koniec miesiąca, przenosząc dane z ewidencji zakupów prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.

2) Prowadzę działalność usługową. Przy zakupie materiałów do wykonania usługi zdarza się, że sprzedawca od razu dokonuje ich obróbki, nadając im odpowiedni kształt. Na fakturze zakupu widnieją wówczas dwie pozycje, tj. zakup materiałów oraz obróbka materiałów. Jak ująć taką fakturę w podatkowej księdze?

Materiały zakupione do wykonania usługi należy ująć w kolumnie 10 podatkowej księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".

Natomiast wydatki poniesione na obróbkę tych materiałów, jako koszty związane z zakupem tych konkretnych materiałów przed złożeniem ich w magazynie, należy wpisać do kolumny 11 księgi "Koszty uboczne zakupu".

3) Sprzedawany towar przesyłam do klientów za pośrednictwem firm kurierskich. Faktura za usługę kurierską wystawiana jest na moją firmę, a ja następnie tą samą kwotą obciążam klienta. Czy koszty przesyłki powinienem ujmować w kolumnie 11 czy 13 podatkowej księgi?

Koszty przesyłki sprzedawanych towarów handlowych pokrywane przez podatnika stanowią koszt uzyskania przychodów i powinny być ujęte w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi.

Kolumna 11 podatkowej księgi przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

Kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych wyłącznie związanych z zakupem materiałów oraz towarów handlowych. Koszty przesyłki sprzedawanych towarów nie są wydatkiem związanym z zakupem i tym samym nie podlegają ujęciu w kolumnie 11 podatkowej księgi. Stanowią one pozostałe koszty podlegające ujęciu w kolumnie 13 podatkowej księgi.

4) W ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupuję towary handlowe w krajach spoza Unii Europejskiej. Ponoszę przy tym koszty cła i opłaty za przewóz towarów drogą wodną (frachtu). Czy koszty te powinienem ujmować w kolumnie 10 księgi?

Zakup towarów handlowych ujmuje się w kolumnie 10 księgi w cenie zakupu. Obejmuje ona cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia (§ 3 pkt 2 rozporządzenia).

Cło stanowi element ceny zakupu. Powinno być zatem wpisane w kolumnie 10 księgi.

Podatnik poniósł także koszty frachtu, tj. przewozu (transportu) towarów drogą wodną. Stąd koszty te należy zaksięgować w kolumnie 11 księgi jako koszty uboczne zakupu.

5) Jestem producentem artykułów żywnościowych. Proces produkcji kończy się na zapakowaniu tych artykułów w szklane opakowania. W której kolumnie księgi ewidencjonować zakup takich opakowań?

Stosownie do § 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia opakowania, o których mowa w pytaniu są zaliczane do materiałów podstawowych, gdyż stanowią integralną część sprzedawanych wyrobów. Wydatki poniesione na zakup takich opakowań należy ujmować w kolumnie 10 podatkowej księgi.

6) Zakupiłem środek trwały, ponosząc koszty jego transportu. Czy wartość tych kosztów ujmuje się w kolumnie 11 podatkowej księgi?

W kolumnie 11 podatkowej księgi wpisuje się koszty uboczne związane z zakupem, np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Przy czym chodzi tu o koszty uboczne zakupu towarów handlowych lub materiałów.

Kosztów transportu dotyczących zakupu środka trwałego nie ujmuje się w kolumnie 11 księgi. Nie ujmuje się ich też w jakiejkolwiek innej kolumnie księgi.

Wartość zakupionego środka trwałego w cenie nabycia należy wpisać do ewidencji środków trwałych. W myśl art. 22g ust. 3 updof, cena nabycia środka trwałego obejmuje kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT podlegający odliczeniu.

Tak ustalona cena nabycia środka trwałego stanowi jego wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Odpisy amortyzacyjne ewidencjonuje się w podatkowej księdze w kolumnie 13.

Oznacza to, że koszt transportu środka trwałego zostanie zaliczony do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.