Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W którym miesiącu powinienem ująć w podatkowej księdze składki na moje ubezpieczenia społeczne, jeżeli wyciąg bankowy potwierdzający ich zapłatę wystawiony jest w miesiącu następującym po miesiącu, w którym składki te opłaciłem?
Składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy księguje się w podatkowej księdze w dacie ich faktycznej zapłaty do ZUS.
Generalnie wydatki ujmuje się w kosztach podatkowych w dniu ich poniesienia. Przy czym według art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W ten sam sposób ustalają dzień poniesienia kosztu podatnicy prowadzący podatkową księgę metodą uproszczoną, jak i podatnicy stosujący metodę memoriałową.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje jednak pewne wyjątki przy ustalaniu daty ujęcia wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Takim wyjątkiem są m.in. składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy, które to dopiero po opłaceniu mogą być uznane za koszt podatkowy (art. 23 ust. 1 pkt 55a updof).
We wspomnianym przepisie mowa jest o składkach na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika. Należy tu zauważyć, że płatnikiem jest także ubezpieczony zobowiązany do opłacenia składek na własne ubezpieczenia społeczne, czyli osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 4 pkt 2 lit. d i art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).
Wobec tego składki, które przedsiębiorca zapłacił bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty tych składek do ZUS.
|