Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Koszty finansowania wypoczynku pracowników
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty finansowania wypoczynku pracowników

Przegląd Podatku Dochodowego nr 11 (635) z dnia 1.06.2025

Zatrudnianie pracowników wiąże się z ponoszeniem kosztów, w szczególności z tytułu wypłaty wynagrodzeń i opłacania części składek ZUS, ale również finansowania innych świadczeń na ich rzecz. W praktyce aby uatrakcyjnić zatrudnienie, pracodawcy często decydują się bowiem na zapewnianie pracownikom także pewnych pozapłacowych świadczeń, np. dokonują dofinansowania do wypoczynku. Tego rodzaju wydatki, określane jako koszty pracownicze, co do zasady, mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów.

1. Finansowanie środkami ZFŚS

Zasady związane z tworzeniem i gospodarowaniem środkami ZFŚS zostały uregulowane w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 288), zwanej dalej ustawą o ZFŚS. Z art. 1 tej ustawy wynika, że środki ZFŚS mogą być przeznaczone m.in. na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego Funduszu. Rodzaje działalności socjalnej określa art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS. Wśród nich znajdują się usługi na rzecz różnych form wypoczynku.

Formy te powinien określać regulamin Funduszu. W praktyce pracodawca może finansować ze środków Funduszu wypoczynek osób uprawnionych, który zorganizuje sam albo którego organizację powierzy wyspecjalizowanej instytucji, np. biuru podróży. Mogą to być przykładowo wczasy, wycieczki czy rajdy. Ponadto, regulamin Funduszu może stanowić o dofinansowaniu wypoczynku organizowanego we własnym zakresie przez osoby uprawnione (tzw. wczasów pod gruszą).

Zwróć uwagę!

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przyznawania jego środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym ze związkami zawodowymi, a jeśli w zakładzie nie działają związki zawodowe - z przedstawicielem załogi wybranym do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Ustalając te warunki, należy mieć na uwadze, że w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, przyznawanie ulg i świadczeń oraz wysokość dopłat uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego Funduszu.

Obligatoryjnie, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników, Fundusz tworzą pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Z kolei stan zatrudnienia kształtuje sytuację innych pracodawców.

Fundusz tworzą pracodawcy (ze sfery pozabudżetowej), którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku zatrudniają:

  • co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,
  • co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty - na wniosek zakładowej organizacji związkowej.

Z kolei pracodawcy zatrudniający mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć Fundusz dobrowolnie, do wysokości i na zasadach określonych w art. 5 ustawy o ZFŚS. Tak wynika z art. 3 ust. 1, 1c i 3 tej ustawy.

ZFŚS tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Jego wysokość na jednego zatrudnionego ustala się jako określony procent przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawiera art. 5 ustawy o ZFŚS.

W tabeli prezentujemy kwotę obowiązującego w 2025 r. odpisu podstawowego. Kwota ta może być zwiększona na warunkach określonych w art. 5 ust. 4-5a ustawy o ZFŚS. Kwoty tych zwiększeń są dostępne w serwisie www.wskazniki.gofin.pl

Odpis podstawowy (obligatoryjny) w 2025 r.
na jednego zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy 37,5% 2.723,40 zł
na jednego zatrudnionego wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 50% 3.631,20 zł
na jednego pracownika młodocianego:    
- w I roku nauki 5% 363,12 zł
- w II roku nauki 6% 435,74 zł
- w III roku nauki 7% 508,37 zł

W aspekcie podatku dochodowego na uwagę zasługują regulacje art. 6 ustawy o ZFŚS. Wynika z nich, że odpisy i zwiększenia obciążają koszty działalności pracodawcy, a równowartość tych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu. Przekazanie środków powinno być dokonane do dnia 30 września, z tym że kwota stanowiąca co najmniej 75% równowartości odpisów podstawowych tego roku, powinna być wpłacona na rachunek Funduszu do dnia 31 maja tego roku. Terminy te nie obowiązują jednak pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, którzy tworzą Fundusz dobrowolnie.

Na gruncie przepisów podatkowych przyjęto, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy. Warunkiem takiej kwalifikacji jest jednak wpłacenie na rachunek Funduszu środków pieniężnych stanowiących równowartość tych odpisów i zwiększeń. Wynika tak z art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. b updof i art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b updop.

Tym samym pracodawcy tworzący ZFŚS jako koszt podatkowy uznają kwoty wpłacone na rachunek Funduszu, a nie kwoty naliczone tytułem odpisów i zwiększeń. Dokonanie wpłaty środków po upływie terminów wskazanych w ustawie o ZFŚS nie wpływa na możliwość ich ujęcia w kosztach podatkowych.

Przykład

Pracodawca tworzy w 2025 r. ZFŚS, w związku z czym zostały naliczone odpisy i zwiększenia na ten Fundusz. W terminie do 31 maja 2025 r. na rachunek Funduszu przekazano jednak tylko 50% wartości tych odpisów i zwiększeń. Niezależnie od tego, czy Fundusz utworzony został obligatoryjnie czy dobrowolnie, pracodawca na dzień wpłaty środków na rachunek Funduszu może zaliczyć do kosztów podatkowych tylko kwotę faktycznie wpłaconą.

Prowadzący ZFŚS muszą mieć na uwadze art. 23 ust. 1 pkt 42 updof i art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Na ich podstawie kosztów podatkowych nie stanowią wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (wyjątek stanowią świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 22 ust. 1p pkt 2 updof i art. 15 ust. 1za pkt 2 updop).

Zatem kwot wypłaconych dofinansowań wypoczynku pracownika ze środków przeznaczonych na te cele w ramach ZFŚS pracodawcy nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym są bowiem odpisy dokonywane na Fundusz.


2. Wypłata świadczenia urlopowego

art. 23 ust. 1 pkt 42 updof i art. 16 ust. 1 pkt 45 updop wynika, że wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, nie są kosztami podatkowymi. Przy czym ustawodawca wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Z analizy art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o ZFŚS wynika, że świadczenie urlopowe mogą wypłacać pracodawcy, którzy łącznie spełniają następujące przesłanki:

  • nie są jednostkami budżetowymi lub samorządowymi zakładami budżetowymi,
  • zatrudniają według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,
  • nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Przykład

U pracodawcy (ze sfery pozabudżetowej) stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia 2025 r. w przeliczeniu na pełne etaty wynosił 47 pracowników. Nie tworzy on zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, tylko wypłaca świadczenia urlopowe. Pomimo tego, że w maju br. zatrudnienie wzrosło do 52 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, pracodawca może kontynuować wypłacanie tych świadczeń do końca 2025 r. O możliwości wypłaty świadczeń urlopowych decyduje stan zatrudnienia na 1 stycznia tego roku.

Zasady wypłacania świadczeń urlopowych reguluje art. 3 ust. 4-6 ustawy o ZFŚS. Świadczenie to wypłaca się raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wypłata następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Kwota świadczenia nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego na Fundusz, odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika i wymiaru jego czasu pracy, a w przypadku świadczenia dla pracownika młodocianego jego kwota równa jest wysokości odpisu podstawowego naliczonego w zależności od roku nauki.

Wypłata świadczenia urlopowego

Warto zaznaczyć, że przepisy o ZFŚS nie wprowadzają wymogu, by przy przyznawaniu i wypłacaniu świadczeń urlopowych uwzględniać sytuację socjalną danego pracownika. Dodatkowo, chociaż wypłata tego świadczenia następuje w oparciu o przepisy ustawy o ZFŚS, to jest ona dokonywana ze środków obrotowych pracodawcy.

W praktyce zdarza się, że świadczenie urlopowe wypłacają również pracodawcy, którzy zatrudniają 50 i więcej pracowników, a zrezygnowali z tworzenia ZFŚS. W takim przypadku dokonywane im wypłaty nie stanowią świadczenia urlopowego, którego wypłata następuje na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS.

Wówczas mogą pojawić się wątpliwości, czy takie wypłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Negatywnie o możliwości ich ujęcia w kosztach podatkowych wypowiedział się m.in. WSA w Gorzowie Wlkp. w wyroku z 12 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Go 706/14. Aktualnie stanowisko organów podatkowych w tej kwestii jest korzystne dla podatników. Przyznają, że wydatki na wypłatę świadczeń dla pracowników z tytułu urlopu - niebędących świadczeniami urlopowymi w rozumieniu art. 3 ust. 4-6 ustawy o ZFŚS - mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, jako wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Takie stanowisko możemy znaleźć w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 24 października 2016 r., nr DD6.8221.45.2016, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPB1-3.4510.60.2016.1.MC czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 sierpnia 2016 r., nr IPPB6/4510-404/16-3/AG. Podobnie wynika z pisma Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z czerwca 2015 r., nr DD6.054.3.2015.SOH, stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską nr 32617 (Sejm VII kadencji).


3. Zapisy w podatkowej księdze

Jak wcześniej wspomniano, odpisy i zwiększenia na ZFŚS naliczone zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS na dany rok kalendarzowy obciążają koszty pracodawcy. W rozliczeniu podatkowym pracodawca może uwzględniać te koszty jako koszty uzyskania przychodów, z tym że może to nastąpić nie wcześniej niż na dzień wpłaty środków stanowiących równowartość odpisów i zwiększeń na rachunek bankowy Funduszu. Taka kwalifikacja podatkowa jest możliwa, bo chociaż odpisy i zwiększenia na ZFŚS nie mają bezpośredniego związku z przychodami osiąganymi z działalności prowadzonej przez pracodawcę, to jednak pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Mając na uwadze, że za koszty podatkowe uważa się odpisy i zwiększenia na ZFŚS, a nie same wypłaty dokonywane na rzecz pracowników tytułem dofinansowania różnych form wypoczynku, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów omawiane koszty należy wpisywać w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" (patrz ust. 13 objaśnień zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. poz. 2544 ze zm.).

Inaczej musi postąpić pracodawca, który nie tworzy Funduszu, a wypłaca świadczenia urlopowe bądź świadczenia o podobnym charakterze. Świadczenia te są u pracowników przychodem ze stosunku pracy. Zasadne jest więc wpisanie ich wartości w podatkowej księdze w kolumnie 12 "wynagrodzenia w gotówce i w naturze". Podstawą zapisu może być lista płac lub inny dowód potwierdzający otrzymanie świadczeń przez pracownika.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.