Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy zdalnej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy zdalnej

Gazeta Podatkowa nr 29 (2008) z dnia 11.04.2023
Agata Barczewska

Obowiązkiem pracodawcy jest ocena ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą. Wykonywanie pracy, bez względu na jej rodzaj, niesie bowiem ze sobą ryzyko wystąpienia zdarzeń mających niekorzystny wpływ na zdrowie pracownika oraz jego bezpieczeństwo. Z tego względu wymóg przeprowadzenia oceny ryzyka dotyczy każdego stanowiska, w tym stanowiska pracy zdalnej.

Ocena ryzyka przed podjęciem pracy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy z zakresu bhp jest przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy (art. 226 K.p.). Ocenę tę, w zależności od potrzeb, pracodawca powinien aktualizować. Z obowiązkiem dokonania oceny ryzyka zawodowego związany jest wymóg dokumentowania tego ryzyka oraz:

  • stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko, 
  • informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Wyniki oceny ryzyka zawodowego powinny być przekazywane pracownikowi w formie informacji. W przypadku pracy zdalnej wspomniana informacja, zgodnie z art. 6731 § 5 K.p., powinna wskazywać:

  • zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii,
  • zasady bhp przy wykonywaniu pracy zdalnej,
  • czynności do wykonania po zakończeniu wykonywania pracy zdalnej,
  • zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.
]

W praktyce celowe jest, aby pracownik potwierdził odebranie informacji o ryzyku zawodowym na jego stanowisku pracy na kopii tej informacji. Kopię tę pracodawca powinien umieścić w części B akt osobowych, z uwagi na wymóg zamieszczenia w tych aktach potwierdzenia faktu zapoznania pracownika z oceną ryzyka zawodowego.

Metody oceny ryzyka

Oceniając ryzyko zawodowe przy wykonywaniu pracy zdalnej, pracodawca powinien zwrócić szczególną uwagę na wpływ tej pracy na wzrok i układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy. Do dokonania oceny ryzyka można wykorzystać jedną z dostępnych w tym celu metod, tj. metodę:

  • oceny ryzyka według polskiej normy PN-N-18002 - ocenia się w niej ciężkość następstw danego zagrożenia oraz prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń odpowiednio do trzech poziomów - małego, średniego i dużego; po dokonaniu oceny następuje określenie poziomu ryzyka - od małego, przez średnie do dużego,
  • wstępnej analizy zagrożeń (tzw. metoda PHA),
  • oceny ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka,
  • oceny ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy.

Wskazane powyżej metody ryzyka oraz okoliczności brane pod uwagę przy dokonywaniu tej oceny generalnie dotyczą też stanowiska pracy zdalnej. Praca ta ma jednak swoją specyfikę, do której należy m.in. konieczność zachowania sfery prywatności pracownika, związanej z faktem wykonywania pracy w domu.

Pośrednia ocena ryzyka

Jak wynika z art. 6731 § 5 K.p. pracodawca może sporządzić uniwersalną ocenę ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej. Nie musi więc jej dokonywać do każdego stanowiska pracy zdalnej indywidualnie. To pracownik organizuje stanowisko pracy zdalnej, uwzględniając wymagania ergonomii i potwierdzając w oświadczeniu, że na stanowisku pracy zdalnej są zapewnione warunki bhp. Złożenie takiego oświadczenia jest warunkiem dopuszczenia do pracy zdalnej. Ponadto przed rozpoczęciem wykonywania tej pracy pracownik potwierdza, że zapoznał się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bhp przy pracy zdalnej, a także, że zobowiązuje się do ich przestrzegania.

Jak wynika z pisma Głównego Inspektoratu Pracy oraz wyjaśnień Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP) dotyczących oceny ryzyka przy pracy zdalnej (patrz ramka), nie jest konieczna osobista wizyta w domu pracownika w celu oceny warunków na stanowisku pracy zdalnej. Ze względu na konieczność zachowania sfery prywatności pracownika, pracodawca może poprzestać na ocenie ryzyka w oparciu o dostarczone przez pracownika wyjaśnienia i materiały, np. zdjęcia stanowiska pracy zdalnej czy wypełnione przez pracownika listy kontrolne, na podstawie których można ustalić występujące na stanowisku pracy zagrożenia i związane z tym ryzyko zawodowe. Przykładowe listy kontrolne są dostępne na stronie CIOP.

"(...) Obowiązek oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą spoczywa na każdym pracodawcy, w tym także w stosunku do wykonywania pracy zdalnej. (...) Decyzja czy w procesie analizy ryzyka zawodowego pracodawca skorzysta z prawa do przeprowadzenia kontroli w zakresie bhp w miejscu wykonywania pracy zdalnej przez pracownika (art. 6728 § 1 pkt 1 kodeksu pracy), czy też przygotuje inne narzędzia wspomagające ocenę ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą w sposób zdalny np. listy kontrolne, fotografie, filmy z miejsca wykonywania pracy zdalnej itp., należy wyłącznie do pracodawcy. (...)".

Pismo Głównego Inspektoratu Pracy udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 9 lutego 2023 r.


"(...) Konieczność poszanowania prawa do prywatności sprawia, że w większości przypadków, informacje potrzebne do oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy zdalnej będzie dostarczał sam pracownik. (...) zaleca się stosowanie na tym etapie (obejmującym zebranie informacji potrzebnych do identyfikacji zagrożeń - przyp. red.) list kontrolnych, które pozwolą zidentyfikować zagrożenia i oszacować związane z nimi ryzyko zawodowe. Dodatkowo, pracownik może wykonać dokumentację fotograficzną swojego stanowiska pracy. (...)".

Wyjaśnienia Centralnego Instytutu Ochrony Pracy dostępne na stronie www.ciop.pl

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.