Od grudnia 2021 r. zatrudniamy powyżej 50 osób. Z informacji uzyskanych od specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy dowiedzieliśmy się, że co dwa lata powinniśmy przeprowadzać pracownikom próbną ewakuację. Czy tak jest faktycznie? Z jakich przepisów prawa to wynika? Czy w trakcie trwającej epidemii obowiązek związany z próbną ewakuacją został zawieszony?
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869), dalej ustawy odpowiedzialność za naruszenie przepisów przeciwpożarowych ponoszą właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, a także korzystające ze środowiska, budynku, obiektu lub terenu osoba fizyczna, osoba prawna, organizacja lub instytucja. Z przepisów wynika również, że właściciel może odpowiedzialność za ochronę przeciwpożarową w całości lub w części scedować na zarządcę lub użytkownika budynku w umowie cywilnoprawnej ustanawiającej zarząd lub użytkowanie (art. 4 ust. 1a zd. 1 ustawy).
W przypadku, gdy umowa cywilnoprawna nie została zawarta, realizacja obowiązków z tego zakresu spoczywa na faktycznie władającym budynkiem, obiektem budowlanym lub terenem (art. 4 ust. 1a zd. 2 ustawy).
Do obowiązkowych czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej należą:
Ponadto, jak wynika z treści art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy, właściciel, zarządca bądź użytkownik, zapewniając ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany zapoznać użytkowników obiektu, w tym zatrudnionych w nim pracowników, z przepisami przeciwpożarowymi. Cytowany przepis nie precyzuje zasad (sposobu, terminów) przekazywania takiej informacji. Kwestia ta powinna zostać uregulowana przez właściciela, zarządcę lub użytkownika w stworzonej przez niego instrukcji bezpieczeństwa pożarowego (§ 6 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków..., Dz. U. nr 109, poz. 719 ze zm., dalej rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej), jeżeli jest on zobligowany do jej wdrożenia.
Jeszcze innym ważnym obowiązkiem związanym z ochroną przeciwpożarową, należącym do właściciela, zarządcy lub użytkownika jest przeszkolenie osób korzystających z budynku, obiektu budowlanego lub terenu w zakresie próbnej ewakuacji. W myśl § 17 rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej, w obiekcie, który jest przeznaczony dla ponad 50 osób będących jego stałymi użytkownikami, który nie jest zakwalifikowany do kategorii zagrożenia ludzi ZL IV (obiektów mieszkalnych), należy co najmniej raz na 2 lata przeprowadzać praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji z całego obiektu. W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników, praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji powinno mieć miejsce co najmniej raz na rok. O terminie przeprowadzenia działań osoba odpowiedzialna ma obowiązek powiadomić właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, nie później niż na tydzień przed ich przeprowadzeniem.
Powinności w zakresie ochrony przeciwpożarowej spoczywają również na podmiocie zatrudniającym pracowników bez względu na to, czy jest on właścicielem budynku, obiektu budowlanego lub terenu albo czy przejął od ich właściciela czynności związane z ochroną przeciwpożarową na podstawie umowy cywilnoprawnej, względnie czy faktycznie włada budynkiem, obiektem budowlanym lub terenem. Wystarczy, że ma status pracodawcy. Wynika to z art. 2091 K.p., w myśl którego pracodawca jest obowiązany:
Analiza przytoczonych przepisów pozwala przyjąć, że pracodawca może być zobowiązany do organizowania próbnej ewakuacji na podstawie przepisów ustawy, jeżeli spełnia przesłanki do uznania go za podmiot zobowiązany do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a jeżeli nie, to musi z takim podmiotem współpracować (chociażby ze względu na to, że to on wyznacza osoby odpowiedzialne za sprawną ewakuację pracowników).
Odpowiadając na ostatnie pytanie wyjaśniamy, że przepisami uchwalonymi w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 nie wprowadzono żadnych rozwiązań, które zwalniałyby podmiot zobowiązany z przeprowadzenia próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych.
Na rządowej stronie internetowej (www.gov.pl) znaleźć można natomiast wytyczne Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w których czytamy między innymi, że: "(...) W chwili obecnej może okazać się niezbędne dokonanie przeglądu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego (...).
W każdym przypadku, w którym występuje taka potrzeba, powinno się wdrażać właściwe dla obecnej sytuacji szczególne rozwiązania w zakresie warunków i organizacji ewakuacji ludzi oraz praktycznego sposobu ich sprawdzania, które z jednej strony powinny uwzględniać potrzebę ochrony zdrowia użytkowników obiektu budowlanego, a z drugiej strony zapewniać odpowiedni poziom ochrony przeciwpożarowej w rozpatrywanym aspekcie oraz możliwość jego oceny poprzez weryfikację przyjętych rozwiązań w praktyce.
W tym szczególnym okresie może się okazać, że np. w budynku, dla którego przewidziano ewakuację jednoczesną wszystkich użytkowników, nie jest obecnie optymalnym rozwiązaniem przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych polegających na próbnej ewakuacji w takim wymiarze. (...).
Natomiast dokonując zmian w zakresie sposobu praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy mieć na względzie cel omawianego obowiązku. W szczególności należy sprawdzić, czy:
Ważne jest również, aby realizacja tego obowiązku miała zawsze wymiar praktyczny (jeżeli jest to możliwe w danym przypadku można np. przećwiczyć organizację ewakuacji z udziałem wszystkich osób kluczowych dla jej właściwego przeprowadzenia, wykonać ćwiczenia ewakuacyjne w sposób etapowy dla poszczególnych grup użytkowników, oceniając przy tym występujące w praktyce organizację oraz warunki ewakuacji ludzi). Dobór właściwego rozwiązania w przedmiotowej kwestii zależy od konkretnych uwarunkowań.
Wprowadzane zmiany w omawianym zakresie powinny być zmianami mającymi charakter czasowy - powinny funkcjonować w okresie występowania zagrożenia związanego z chorobą zakaźną COVID-19. Po ustąpieniu tego zagrożenia należy wrócić do rozwiązań optymalnych w warunkach normalnych (...).".
|