Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Przywrócenie do rejestru podatników VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przywrócenie do rejestru podatników VAT

Gazeta Podatkowa nr 83 (1958) z dnia 17.10.2022
Aleksandra Węgielska

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i będący czynnymi podatnikami VAT muszą mieć na uwadze fakt, że przepisy o VAT dopuszczają możliwość wykreślenia ich z urzędu z rejestru podatników VAT. W niektórych przypadkach ponowna rejestracja jest możliwa na podstawie powtórnie złożonego VAT-R, przy czym przepisy dopuszczają także sytuacje przywrócenia podatnika VAT do tego rejestru bez konieczności składania VAT-R.

Wykreślenie podatnika z rejestru VAT

art. 96 ust. 9 ustawy o VAT wskazano przypadki, kiedy naczelnik urzędu skarbowego wykreśla podatnika z rejestru jako podatnika VAT, czyli m.in. gdy podatnik nie istnieje, mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem, podatnik albo jego pełnomocnik nie stawiają się na wezwania organu podatkowego, albo gdy wobec podatnika sąd orzekł zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Przesłanki wymienione w tym przepisie powodują wykreślenie podatnika z rejestru VAT z urzędu, czyli co do zasady bez konieczności zawiadamiania o tym fakcie podatnika. I też tak postępują urzędy skarbowe. Jednak z takim postępowaniem nie zgadzają się niektóre sądy administracyjne. Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 20 listopada 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 29/20 (wyrok prawomocny) uznał, że nie jest dopuszczalne wykreślenie z rejestru podatników VAT w dokonanej przez naczelnika w formie zawiadomienia, w przypadku, gdy do takiego wykreślenia dochodzi z urzędu. Wówczas, zdaniem Sądu, konieczne jest wydanie decyzji. Natomiast WSA w Łodzi w wyroku z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 190/20 (wyrok prawomocny), uznał, że wykreślenie z urzędu podatnika z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy o VAT jest czynnością materialno-techniczną i z uwagi na przesłanki zawarte w tym przepisie nie zachodzi potrzeba wydawania decyzji, postanowienia czy też innego aktu prawnego.

Przedsiębiorca może zostać wykreślony z rejestru VAT również w sytuacjach wymienionych w art. 96 ust. 9a ustawy o VAT, tj. m.in. gdy podatnik zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy, albo gdy będąc zobowiązanym do złożenia deklaracji VAT, nie złożył ich za 3 kolejne miesiące lub za 1 kwartał oraz gdy składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje VAT, w których nie wykazał sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia.

Warto podkreślić, że urząd nie wykreśli podatnika z rejestru VAT, m.in. w sytuacji, gdy podatnik niezwłocznie po otrzymaniu wezwania z urzędu złoży zaległe deklaracje.

Przywrócenie podatnika do rejestru VAT

Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, bez konieczności ponownego składania VAT-R, jeżeli udowodni on, że prowadzi opodatkowaną działalność, a w przypadku nieskładania deklaracji pomimo takiego obowiązku najpóźniej wraz ze złożeniem wniosku o przywrócenie zarejestrowania składanym w terminie 2 miesięcy od dnia wykreślenia z rejestru VAT złoży brakujące deklaracje (dotyczy podatników wykreślonych z rejestru VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 1-4 i ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT).

Ponadto urząd przywróci do rejestru VAT bez konieczności składania ponownie VAT-R, gdy podatnik wykaże, że:

  • prowadzi działalność, a wystawienie faktur, o których mowa w art. 96 ust. 9a pkt 4 ustawy o VAT, było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika,
  • brak wykazanej w deklaracjach sprzedaży innej niż zwolniona z VAT związany jest ze specyfiką prowadzonej działalności, a nie z zaprzestaniem wykonywania sprzedaży innej niż zwolniona.

Przywrócenie do rejestru nastąpi także, gdy podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem wykorzystania działalności banków i SKOK-ów do celów, które mają związek z wyłudzeniami skarbowymi albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru (przykład).

Należy wskazać, że przywrócenie do rejestru VAT w tym przypadku nie zawsze jest takie oczywiste. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 27 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 417/20 (wyrok prawomocny), rozpatrywał sprawę podatnika, który został wykreślony z rejestru VAT na podstawie zawiadomienia Szefa KAS o podejrzeniu prowadzenia przez niego działań z zamiarem wykorzystania działalności banków do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi, a w szczególności postanowienia tego organu o przedłużeniu terminu blokady rachunków bankowych podatnika. W wyroku tym WSA uznał, że dopiero brak blokady rachunków bankowych i wyeliminowanie z obrotu prawnego postanowienia o przedłużeniu blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego daje podstawy do ponownego zarejestrowania go jako podatnika VAT. Przy czym zdaniem Sądu zarówno wykreślenie, jak i ponowne zarejestrowanie podatnika VAT odbywa się automatycznie, przez właściwy organ podatkowy, na skutek stosownych działań Szefa KAS określonych w art. 119zw § 1 i § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, jak również, gdy podatnik wykreślony z rejestru udowodni, że rzeczywiście prowadzi działalność bez zamiaru podejmowania działań do wyłudzeń podatkowych z udziałem rachunków bankowych. Ciężar udowodnienia prowadzenia działalności w sposób prawidłowy został w tym przypadku przerzucony na podatnika. Aktywność podatnika w tym zakresie również powinna doprowadzić do wcześniejszego uchylenia postanowienia o blokadzie rachunków bankowych.

Przykład

Podatnik rozliczający VAT za okresy miesięczne na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT został wykreślony z rejestru jako podatnik VAT. Podatnik udowodnił, że rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą bez zamiaru dokonania wyłudzeń skarbowych z udziałem rachunków bankowych. Ponadto złożył wniosek do urzędu o przywrócenie go do rejestru VAT. Po ponownej weryfikacji organ przywróci podatnikowi status podatnika zarejestrowanego. Podatnik nie ma obowiązku ponownego składania zgłoszenia VAT-R.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.