Od 1 stycznia 2019 r. mają wejść w życie kolejne zmiany do ustawy o VAT. Dotyczą one m.in. zmiany definicji pierwszego zasiedlenia budynków, zasad wystawiania paragonów oraz zwrotów różnicy VAT. Początkowo niektóre z tych zmian miały wejść w życie od 1 lipca 2018 r.
Nowelizacja ustawy o VAT (projekt z 6 września 2018 r.) ma wprowadzić modyfikację przesłanek stosowania zwolnienia z VAT dla dostaw budynków, budowli i ich części, poprzez likwidację warunku, że ich zasiedlenie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Zmiana ta stanowi realizację wyroku TS UE z dnia 16 listopada 2017 r., w sprawie C-308/16. W wyroku tym TS orzekł, że przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE sprzeciwiają się przepisom krajowym, które uzależniają zwolnienie z VAT w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.
Od początku 2018 r. podatnicy mają obowiązek składania deklaracji VAT wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Brak jest jednak możliwości złożenia tą drogą wraz z deklaracją innych dokumentów. Z planowanych zmian do ustawy o VAT wynika, że np. informację o dokonanym spisie z natury, którą podatnik sporządza przy likwidacji działalności, będzie on zobowiązany złożyć nie później niż w dniu złożenia deklaracji VAT (a nie jak obecnie "wraz z deklaracją").
Z wyroku siedmiu sędziów NSA z dnia 23 kwietnia 2018 r., sygn. I FSK 255/17, wynika, że termin do zwrotu różnicy VAT zostanie przedłużony, jeżeli przed jego upływem podatnikowi doręczono postanowienie o przedłużeniu tego terminu do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia dokonywanego w ramach czynności sprawdzających.
W związku z tym zaproponowano wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, jeżeli zasadność zwrotu w terminie 60 dni, 25 dni lub 180 dni wymagałaby dodatkowego zweryfikowania, przedłużenie terminu nastąpi z dniem doręczenia postanowienia o przedłużeniu terminu, a jeżeli postanowienie to będzie doręczane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe - z dniem nadania postanowienia w placówce operatora pocztowego. Natomiast w przypadku doręczania tego postanowienia za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, przedłużenie terminu będzie następowało z dniem przesłania zawiadomienia, o którym mowa w art. 152a § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), na adres elektroniczny adresata.
Przewidziano także wprowadzenie zmiany w art. 87 ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) poprzez doprecyzowanie jednego z warunków uzyskania zwrotu różnicy VAT w terminie 25-dniowym. Podatnik, aby uzyskać zwrot w tym terminie, będzie musiał złożyć w urzędzie skarbowym, w odniesieniu do faktur ujętych w deklaracji VAT, potwierdzenie zapłaty wynikających z tych faktur należności w całości za pośrednictwem rachunku bankowego, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Potwierdzenie zapłaty tych należności będzie należało złożyć nie później niż w dniu złożenia deklaracji.
Projekt nowelizacji wprowadza również ograniczenie prawa do wystawiania faktur na rzecz nabywcy posługującego się NIP lub numerem, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, do paragonów potwierdzających dokonanie tej sprzedaży, które będą zawierały ten numer. Ma to pozwolić na eliminację procederu wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów. W związku z tym, że nie wszystkie obecnie funkcjonujące na rynku kasy rejestrujące posiadają możliwość umieszczenia na paragonie NIP nabywcy, wystawianie faktur na podstawie paragonów zawierających NIP nabywcy będzie ograniczone do tej grupy kas, które posiadają tę funkcjonalność.
Z uwagi na to w ust. 5 dodanym do art. 106b planuje się wprowadzenie sankcji za niestosowanie się podatników do nowego przepisu. Organ podatkowy będzie miał prawo do ustalenia sankcji w wysokości odpowiadającej 100% kwoty VAT wykazanego na tej fakturze.
Przy czym zakłada się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym nowe przepisy nie będą miały zastosowania w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.
W projekcie nowelizacji proponuje się także wprowadzenie zmian polegających na:
|