Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Ułatwienia w przepisach w sprawie kas rejestrujących dla poszkodowanych przez ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ułatwienia w przepisach w sprawie kas rejestrujących dla poszkodowanych przez powódź

Poradnik VAT nr 20 (620) z dnia 20.10.2024
1. Ulga na zakup kas rejestrujących utraconych wskutek powodzi

Zmiana Prawa W Dzienniku Ustaw z dnia 4 października 2024 r., pod poz. 1473, opublikowano ustawę z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa zmieniająca określa różne formy pomocy dla osób, które zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu. Ustawa weszła w życie z dniem 5 października 2024 r.

Ww. ustawa zmieniająca wprowadza m.in. zmiany w ustawie o VAT w zakresie kas rejestrujących, w myśl których w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i którzy zakupili kasę rejestrującą on-line, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej klęski żywiołowej, może przysługiwać odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup (nowo dodany art. 111 ust. 5c). Warunki, sposób i tryb uzyskania ulgi na zakup kas oraz wysokość odliczenia określi Minister Finansów, w drodze rozporządzenia. Na dzień oddania do druku niniejszego numeru "Poradnika VAT" na stronie RCL znajduje się projekt z dnia 8 października 2024 r. rozporządzenia w tym zakresie (nr druku 896), który zakłada m.in., że w przypadku podatników zwolnionych przedmiotowo i podmiotowo z VAT wysokość zwrotu z tytułu zakupu kasy rejestrującej nabytej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w związku z klęską żywiołową będzie stanowiła cena jej zakupu (wraz z podatkiem), nie więcej jednak niż 2.000 zł., zaś czynni podatnicy VAT będą mieli prawo do odliczenia ulgi z tytułu jej zakupu w wysokości ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 1.626 zł. Warto nadmienić, że z przepisu przejściowego ww. ustawy (art. 67) wynika, że przepisy art. 111 ust. 5c ustawy zmieniającej mogą mieć zastosowanie również w przypadku podatników, którzy zakupili kasy rejestrujące w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia 5 października 2024 r.


2. Przedłużenie obowiązkowych terminów - nowelizacja rozporządzeń w sprawie kas

W Dzienniku Ustaw z dnia 27 września 2024 r., pod poz. 1434, opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 28 września 2024 r.

Mocą tego rozporządzenia wprowadzono zmiany w rozporządzeniu w sprawie kas, zgodnie z którymi w przypadku klęski żywiołowej spowodowanej powodzią podatnikom, którzy używają kasy rejestrujące przedłuża się termin na przesyłanie do naczelnika urzędu skarbowego informacji związanych z używaniem tych kas oraz z zakończeniem ich pracy.

Przedłużenie terminów związane jest z następującymi czynnościami:

  • powiadomieniem podmiotu prowadzącego serwis główny o zmianie podmiotu prowadzącego serwis (§ 9 ust. 3 rozporządzenia nowelizowanego);
  • powiadomieniem naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy (§ 10 ust. 1);
  • zgłoszeniem danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po dokonaniu fiskalizacji, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 22 ust. 5);
  • zgłoszeniem danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego, w celu zarejestrowania w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym (§ 23 ust. 1);
  • poinformowaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy (§ 23 ust. 2);
  • złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, po wymianie pamięci fiskalnej (§ 24 ust. 2 pkt 2);
  • złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 31 ust. 1 pkt 3 oraz § 34 pkt 3);
  • sporządzeniem i złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas w przypadku zakończenia używania kasy, gdy serwisant stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej (§ 3235).

Terminy wskazane w wyżej wymienionych przepisach rozporządzenia nowelizowanego przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nich określonych.

Ponadto, w myśl dodanego § 54a rozporządzenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi przedłużono o 30 dni termin obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o których mowa w § 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia nowelizowanego.

Przedłużenie ww. terminów przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 ze zm.),

2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ww. ustawy o szczególnych rozwiązaniach;

3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie ww. gminy.

Stosownie do dodanego § 12a ust. 3 rozporządzenia, przedłużenie ww. terminów stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących ogłoszenia klęski żywiołowej na danym obszarze (gminy/powiatu) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły one w życie.

W przypadku natomiast, gdy terminy na dopełnienie obowiązków związanych ze stosowaniem kas rejestrujących wskazane w ww. § 9 ust. 3, § 10 ust. 1, § 22 ust. 5, § 23 ust. 1 i 2, § 24 ust. 2 pkt 2, § 31 ust. 1 pkt 3, § 32, § 34 pkt 3, § 35 oraz § 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia zmienianego:

  • upłynęły w okresie od dnia 16 września do dnia 28 września 2024 r., czynności wynikające z tych przepisów mogą być wykonane w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  • rozpoczęły się przed dniem 28 września 2024 r. i nie upłynęły przed tym dniem, przedłuża się je do 30. dnia od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

W Dzienniku Ustaw z dnia 27 września 2024 r., pod poz. 1433, opublikowano natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 28 września 2024 r.

Mocą ww. rozporządzenia, w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom używającym kas rejestrujących mających postać oprogramowania przedłużono terminy związane:

  • z powiadomieniem właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego o awarii kasy związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy/utracie kasy (§ 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia nowelizowanego);
  • ze złożeniem do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas - w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (§ 19 ust. 1 pkt 3).

Terminy wskazane w ww. przepisach przedłużono do 30. dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nich określonych. W rozporządzaniu tym - analogicznie, jak w ww. rozporządzeniu nowelizującym w sprawie kas rejestrujących - wskazano warunki, które muszą być spełnione oraz przepisy przejściowe.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.