Podatnik może wystawiać zbiorcze faktury korygujące w sposób uproszczony (czyli bez podawania niektórych danych zawartych w fakturach pierwotnych), ale tylko wówczas, gdy udziela rabatu do całej sprzedaży zrealizowanej dla danego klienta w określonym czasie. Jeżeli natomiast rabatem objęty jest tylko pewien asortyment (a nie wszystkie sprzedane klientowi towary/usługi), wystawienie korekty uproszczonej nie jest możliwe. |
(wyrok NSA z 14 sierpnia 2013 r., sygn. akt I FSK 1198/12)
Spółka, w ramach uatrakcyjnienia sprzedaży, udzielała klientom różnych rabatów, co było dokumentowane fakturą korygującą. Korekty wystawiane były do wielu transakcji, ale obejmowały tylko wybrany asortyment wyrobów. Ponieważ uciążliwe było podawanie na korekcie wszystkich danych dotyczących faktur pierwotnych, spółka rozważała możliwość skorzystania z regulacji zawartych w § 13 ust. 2a wówczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur (obecnie - § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w tej samej sprawie). Możliwość skorzystania z tych regulacji oznaczałaby, że na korekcie nie trzeba podawać niektórych danych zawartych w fakturach pierwotnych (np. ich numerów, daty wystawienia, nazwy/rodzaju towaru lub usługi objętych rabatem).
Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił jednak, że w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wystawienie uproszczonej faktury korygującej. Jego zdaniem, warunkiem dokonania korekty w tej formie jest bowiem to, aby korekta za dany okres, wystawiona z tytułu udzielenia rabatu, dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Ponieważ spółka udziela rabatu tylko do wybranego asortymentu (a nie do wszystkich towarów sprzedanych dla danego kontrahenta), nie są spełnione warunki uprawniające do wystawienia uproszczonej faktury korygującej. Korekta ta nie będzie bowiem dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Podobnie będzie także w sytuacji, gdy wyrób lub wyroby objęte rabatem nie występują na każdej fakturze sprzedażowej lub gdy podatnik udzieli kontrahentowi w danym okresie kilku rodzajów rabatów dla poszczególnych grup asortymentów. W takiej sytuacji - jak argumentował fiskus - rabatem objęta będzie "cała sprzedaż danych asortymentów wyrobów", a nie "wszystkie dostawy towarów i usług" dla danego kontrahenta w danym okresie.
Podatnik zaskarżył tę interpretację i WSA przyznał mu rację, ale NSA tego stanowiska już nie podtrzymał. NSA wyjaśnił, że przepisy nie ograniczają możliwości wystawiania faktur zbiorczych jedynie do przypadków, kiedy rabat dotyczy "wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie". Jednak tylko w sytuacji, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca może mieć formę uproszczoną, czyli że nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej (jej numeru, daty, itp.). W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze korekty, ale one muszą już zawierać elementy, o których mowa w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia (w tym - datę faktury pierwotnej i jej numer, a także nazwę/rodzaj towaru lub usługi objętych rabatem).
|