Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Opłaty administracyjne pobierane przez gminy a VAT - w orzecznictwie ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opłaty administracyjne pobierane przez gminy a VAT - w orzecznictwie NSA

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 21 (812) z dnia 20.07.2013

Dla celów VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się jednak za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Z kolei na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT, zwolnione z VAT są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tymi przepisami są wątpliwości, czy opłaty pobierane przez gminy powinny być wyłączone spod regulacji ustawy o VAT na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy, czy też są zwolnione z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia. Choć może to wydawać się mało istotne, gdyż i tak od danej czynności kwota VAT nie wystąpi, to jednak może mieć wpływ na kwotę odliczanego podatku. Przypominamy bowiem, że czynności zwolnione z VAT uwzględniane są przy obliczaniu wskaźnika proporcji stosowanego do odliczania podatku przez podmioty wykonujące czynności mieszane, a czynności pozostające poza VAT - zgodnie z uchwałą NSA z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10 - nie są w tym wskaźniku uwzględniane.

Organy podatkowe zazwyczaj uznają, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych. Nie korzystają zatem z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Pobierane przez ww. jednostki opłaty mogą być natomiast objęte zwolnieniem z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie VAT.

Sądy natomiast mają inne zdanie. Przykładem może tu być wyrok NSA z 8 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 520/12. W tej sprawie gmina pobierała opłaty dotyczące np. licencji transportowych, wydania prawa jazdy, rejestracji pojazdu, przy której wydawane są tablice rejestracyjne, czy zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Czynności te były udokumentowane decyzją administracyjną. Gmina pobierała także opłaty za czynności, które nie były dokumentowane taką decyzją, ale wynikały z przepisów prawa (dotyczy np. udostępniania danych meldunkowych, zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, wydanie legitymacji instruktora nauki jazdy, itp.). Pobieranie ww. opłat należało do zadań własnych gminy lub powiatu wynikających z odrębnych przepisów.

Skarżący uznał, że wymienione opłaty, których obowiązek wniesienia wynika z przepisów o charakterze publicznoprawnym, są opłatami za usługi administracji publicznej niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Opłaty te cechuje brak właściwych dla stosunków cywilnoprawnych przymiotów, tj. ekwiwalentności, umownego charakteru, dobrowolności świadczenia. Odnosząc się do stanu faktycznego w zakresie pobierania opłat za wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu, organ podatkowy wyjaśnił jednak, że nie ma tu zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy, lecz zwolnienie z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie VAT (obecnie - rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w tej samej sprawie).

Ani WSA, ani NSA nie potwierdził jednak stanowiska fiskusa. Sąd kasacyjny zgodził się natomiast ze stanowiskiem prezentowanym w innych orzeczeniach NSA (np. w wyroku z 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 145/11, lub z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1594/11), zgodnie z którym organy samorządu terytorialnego należy kwalifikować jako organy władzy publicznej, bez względu na to, czy wykonują zadania własne, czy z zakresu administracji rządowej. Wskazał przy tym, że przepisy ustawy o VAT nie określają, jakie podmioty należy zaliczyć do organów władzy publicznej, które wyłączone są z kategorii podatników VAT. Nie ma także podstaw do poszukiwania definicji organów władzy publicznej w ustawie o finansach publicznych. Zasadą regulacji wspólnotowych jest jednak wyłączenie wszelkich organów władzy publicznej oraz innych organów podlegających prawu publicznemu z opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez te podmioty w charakterze władz publicznych. Ponadto, pobieranie przez samorząd opłat za zezwolenie np. na sprzedaż alkoholu jest bez wątpienia przejawem wykonywania władztwa publicznego. Są zatem spełnione obie przesłanki zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - jest to bowiem czynność wykonywana przez organ władzy publicznej i mieści się w zakresie władztwa publicznego.

W tym miejscu warto również przytoczyć wyrok NSA z 20 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 687/12. W tej sprawie samodzielna jednostka organizacyjna gminy pobierała opłaty za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych i dworców, których gmina była właścicielem. Opłaty te były ustawowo nałożone na przewoźnika odrębnymi przepisami i nie były zawierane umowy cywilnoprawne z przewoźnikami. NSA uznał, że w tej sprawie jednostka budżetowa spełnia przesłanki wskazane w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, czyli że nie występuje tu w roli podatnika. Pobierane opłaty (daniny publiczne) są bowiem przejawem wykonywania władztwa publicznego. Podmiot sprawujący zarząd i organizowanie lokalnego transportu zbiorowego oraz transportu aglomeracyjnego, przy wykonywaniu tych czynności, działa na ustawowo uregulowanych zasadach. Nie jest zatem w stanie dokonywać modyfikacji dopuszczalnych w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody zawierania umów. Organ taki, co istotne, pobiera należność o charakterze daniny publicznej, a dochód uzyskany z jej poboru służy celom publicznym.

Uwaga! Przypominamy, że dotychczas dominowało stanowisko, że wyodrębnione ze struktury gminy jednostki budżetowe mogą być uznane za odrębnych od gminy podatników VAT. Kwestia ta jednak była sporna i ostatecznie została rozstrzygnięta w uchwale NSA w składzie siedmiu sędziów (uchwała z 24 czerwca br., sygn. akt I FPS 1/13). NSA wyjaśnił, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W związku z tą uchwałą Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gminnych jednostek budżetowych jako podatników VAT. Natomiast kwestia dalszego rozliczania VAT w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami zostanie przedstawiona po opublikowaniu uzasadnienia do tej uchwały.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.