Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Zaliczenie nadpłaty na poczet zobowiązań podatkowych w podatku VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zaliczenie nadpłaty na poczet zobowiązań podatkowych w podatku VAT

Poradnik VAT nr 13 (349) z dnia 10.07.2013

Podatnicy, u których wystąpiła nadpłata podatku, mają możliwość (a w niektórych przypadkach obowiązek) wykorzystania jej do spłaty zaległych, bieżących lub przyszłych zobowiązań. Nadpłatą - w myśl art. 72 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) jest kwota nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Zgodnie z powołanym przepisem, nadpłatą jest również:

  • kwota podatku pobrana przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
     
  • kwota zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
     
  • kwota zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jeżeli wpłata dotyczyła zaległości podatkowej, na równi z nadpłatą traktuje się również tę część wpłaty, która została zaliczona na poczet odsetek za zwłokę.

1. Jak powstaje nadpłata w podatku VAT?

Powstanie nadpłaty wynika najczęściej z korekty deklaracji. W przypadku podatników VAT rozliczających podatek w miesięcznych bądź kwartalnych deklaracjach, nadpłata może powstać w sytuacji gdy podatnik skoryguje deklarację VAT w związku ze zwiększeniem kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu i w wyniku tej korekty obniżone zostanie zobowiązanie podatkowe, bądź też gdy podatnik w wyniku korekty zmniejszy kwotę podatku należnego.

Nadpłata w podatku VAT powstaje na zasadach ogólnych, co oznacza, że w sytuacji gdy podatnik wpłacił podatek w kwocie wyższej niż należna - nadpłata powstaje już z chwilą uiszczenia tego podatku. W przypadku kwartalnych deklaracji VAT nadpłata powstaje - w myśl art. 73 § 2 pkt 4 Ordynacji podatkowej - z dniem złożenia tej deklaracji.

Przykład

W deklaracji VAT za marzec 2013 r. podatnik wykazał nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym w wysokości 5.000 zł i kwotę tę wpłacił na rachunek urzędu skarbowego 25 kwietnia. W dniu 17 maja 2013 r. podatnik skorygował deklarację VAT za marzec 2013 r., w związku z czym kwota zobowiązania podatkowego za marzec zmniejszyła się o 1.000 zł. W takim przypadku nadpłata w podatku VAT powstała z dniem uiszczenia zawyżonej kwoty, tj. 25 kwietnia 2013 r.

Źródłem nadpłaty w podatku VAT może być również zmiana, uchylenie lub stwierdzenie nieważności decyzji organu podatkowego bądź wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który przykładowo orzeka o niekonstytucyjności danego przepisu, bądź też orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Należy pamiętać, że co do zasady zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z deklaracji VAT nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. Mimo to w niektórych przypadkach kwota zwrotu bezpośredniego może przerodzić się w nadpłatę. Zgodnie bowiem z art. 87 ust. 7 ustawy o VAT, różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminach określonych w ustawie, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Uwaga

Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jaki przysługuje podatnikowi VAT na podstawie art. 87 ustawy o VAT nie stanowi nadpłaty w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej.


2. Kiedy składa się wniosek o stwierdzenie nadpłaty?

Podatnicy, którzy w deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek, mają prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Zasada taka została sformułowana w art. 75 § 2 pkt 1 lit. b) Ordynacji podatkowej. Równocześnie z tym wnioskiem - w myśl art. 75 § 3 ww. ustawy - muszą złożyć korektę deklaracji.

Przykład

W dniu 6 maja 2013 r. podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT za styczeń 2012 r., w związku ze złożoną za ten miesiąc korektą deklaracji VAT-7, w której zmniejszył kwotę podatku należnego od sprzedaży opodatkowanej 23% stawką VAT.

Na podstawie pierwotnej deklaracji za styczeń podatnik wykazał i odprowadził do urzędu skarbowego zobowiązanie podatkowe w kwocie 4.000 zł, natomiast zgodnie ze złożoną korektą zobowiązanie to powinno wynosić 1.500 zł.

Z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej wynika, że jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W przeciwnym przypadku złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty stanowi powód wszczęcia postępowania podatkowego, które zakończy się wydaniem decyzji podatkowej.

W sytuacji opisanej w powyższym przykładzie - gdy deklaracja została skorygowana przez podatnika - nadpłata podlega zwrotowi w terminie:

  • 3 miesięcy od dnia skorygowania deklaracji (art. 77 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej) - jeżeli nie została wydana decyzja o stwierdzeniu nadpłaty (art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej), bądź
     
  • 30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę lub określającej wysokość nadpłaty (art. 77 § 1 pkt 2).

Gdyby natomiast deklaracja skorygowana została przez organ podatkowy, na podstawie art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej - czyli w ramach czynności sprawdzających - zwrot nadpłaty nastąpiłby w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu przez podatnika.

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje także byłym wspólnikom spółki cywilnej. W takim przypadku osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w chwili rozwiązania spółki, jest obowiązana złożyć skorygowane zeznanie (deklarację) równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty oraz umowę spółki aktualną na dzień jej rozwiązania (art. 75 § 3a Ordynacji podatkowej).


3. Zasady zaliczania nadpłaty na poczet zaległości i przyszłych zobowiązań

W pierwszej kolejności nadpłata wraz z oprocentowaniem podlega z urzędu zaliczeniu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych (art. 76 Ordynacji podatkowej). Jeżeli urząd dokona takiego zaliczenia, wydaje w tej sprawie stosowne postanowienie, na które służy zażalenie (art. 76a Ordynacji podatkowej).

Jeżeli zatem podatnik posiada zaległości podatkowe, nie musi składać do urzędu skarbowego wniosku o zaliczenie kwoty nadpłaty na poczet tych zaległości, ponieważ urząd sam dokonuje zaliczenia, zgodnie z zasadami określonymi w art. 55 § 2 i art. 62 § 1 Ordynacji podatkowej. Jeśli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, a podatnik nie wskaże, na poczet którego zobowiązania chce zaliczyć nadpłatę podatku, to kwotę tę zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności.

Do niedawna organy podatkowe uznawały, że nie ma przeszkód, aby zaliczyć nadpłatę czy zwrot podatku VAT na poczet zaległości podatkowych wynikających z decyzji nieostatecznych, którym nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Uznawały bowiem, że kwoty ustalonej czy określonej w takim rozstrzygnięciu nie można dochodzić jedynie w trybie egzekucyjnym. Z kolei NSA w wyroku z dnia 25 października 2012 r., sygn. akt II FSK 1229/11 uznał, że organy podatkowe nie mogą w żadnej formie realizować nieostatecznej decyzji, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Nie chodzi w tym przypadku tylko o przymusowe ściągnięcie długu, ale też - jak podkreślił Sąd - o potrącenie, przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych, przejęcie własności nieruchomości lub prawa majątkowego w postępowaniu egzekucyjnym, czy też zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku VAT na zaległość podatkową.

W związku z rozbieżnościami w poglądach na ten temat, Minister Finansów wydał w dniu 11 kwietnia 2013 r. ogólną interpretację nr PK4/8012/75/AAN/13/RD-32130 (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 9). Uznał w niej jednoznacznie, że nie należy zaliczać nadpłat i zwrotów VAT na poczet zaległości podatkowych wynikających z decyzji nieostatecznej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Zaznaczył przy tym, że nie ma przeszkód, aby zaliczenie takie dokonane zostało na wniosek podatnika lub za jego zgodą.

Uwaga

Nadpłata wraz z oprocentowaniem z urzędu zaliczana jest na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Jeżeli zaległość określono w decyzji nieostatecznej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności, zaliczenie nadpłaty na poczet tej zaległości może mieć miejsce wyłącznie na wniosek podatnika lub za jego zgodą.

W razie braku zaległości czy bieżących zobowiązań urząd dokonuje zwrotu nadpłaty na wskazany rachunek bankowy podatnika, płatnika lub inkasenta obowiązanego do posiadania rachunku, bądź też w gotówce, jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent nie są obowiązani do posiadania rachunku bankowego, chyba że zażądają zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy.

Podatnik może jednak złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. W takim przypadku organ podatkowy dokonuje zaliczenia nadpłaty na poczet wskazanych we wniosku przyszłych zobowiązań.

Przykład

W dniu 5 lipca 2013 r. podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT za styczeń 2013 r. Jednocześnie podatnik złożył korektę deklaracji VAT-7 za styczeń. Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik złożył wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet zobowiązania podatkowego w podatku VAT, jakie powstanie u podatnika za lipiec 2013 r. i wynikać będzie z deklaracji VAT za ten miesiąc. W takim przypadku urząd zaliczy nadpłatę w całości lub w części na poczet przyszłego zobowiązania podatkowego.

Przepisy dotyczące zaliczenia nadpłat na poczet zaległości podatkowych stosuje się również do zwrotu podatku (art. 76b Ordynacji podatkowej). Zaliczenie zwrotu na poczet zaległości podatkowych następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot.

W przypadku złożenia przez podatnika upoważnienia organu podatkowego na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, zwrot podatku wraz z oprocentowaniem może być przekazany, w całości lub w części, na wskazany rachunek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie kredytu udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę, jeżeli w dniu złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku, w stosunku do podatnika nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości zobowiązań podatkowych.

Przekazanie zwrotu podatku wraz z oprocentowaniem bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej traktuje się na równi z przekazaniem zwrotu na rachunek podatnika.

Przekazanie bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej zwrotu podatku wraz z oprocentowaniem ma pierwszeństwo przed:

1) zaliczeniem tego zwrotu na poczet zaległości podatkowych i bieżących zobowiązań podatkowych ujawnionych po złożeniu deklaracji wykazującej zwrot podatku;

2) realizacją zajęcia wierzytelności z tytułu zwrotu podatku w postępowaniu egzekucyjnym, otrzymanego przez organ podatkowy po dniu złożenia deklaracji wykazującej zwrot.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.