Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   VAT od usług budowlanych i konserwacyjnych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

VAT od usług budowlanych i konserwacyjnych

Poradnik VAT nr 8 (344) z dnia 20.04.2013
1. Szczególne zasady określania obowiązku podatkowego

Obowiązek podatkowy w podatku VAT, co do zasady, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli jednak dostawa towaru bądź wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Wynika to z art. 19 ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy o VAT.

Ustawodawca wymienia również przypadki, dla których w sposób szczególny określa się moment powstania obowiązku podatkowego. Tak jest np. w odniesieniu do robót budowlanych i budowlano-montażowych, dla których moment powstania obowiązku podatkowego określony jest na dzień otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dzień od dnia wykonania robót (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT).

Przykład

Usługa budowlana została zakończona w marcu 2013 r. Wykonawca otrzymał należność za wykonaną usługę również w marcu, w dniu podpisania protokołu odbioru robót. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania zapłaty.

Brak uregulowania należności za wykonaną usługę budowlaną nie zwalnia podatnika - wykonawcy robót z obowiązku wykazania podatku należnego od wykonanej usługi. Jeżeli zatem podatnik nie otrzyma zapłaty za usługę budowlaną, będzie musiał wykazać obowiązek podatkowy w 30. dniu od wykonania usługi. Wykonanie usługi jest bowiem drugim po zapłacie terminem decydującym o momencie powstania obowiązku podatkowego.

Przykład

Podatnik wykonał 6 marca 2013 r. usługę budowlaną na rzecz firmy Alfa. Z umowy wynikało, że kontrahent ureguluje należność w terminie 10 dni od zakończenia robót budowlanych. Firma Alfa nie uregulowała należności w umówionym terminie. Mimo braku zapłaty podatnik musi w kwietniu wykazać obowiązek podatkowy od wykonanej usługi budowlanej, wówczas bowiem mija 30 dni od jej wykonania.


2. Jak zdefiniować roboty budowlane i usługi konserwacyjne?

Przepisy o VAT nie określają w żaden sposób, co należy rozumieć pod pojęciem robót budowlanych czy budowlano-montażowych. W tym zakresie należy więc odnieść się do definicji zawartych w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.).

Jak wskazano w art. 3 pkt 6-8 Prawa budowlanego:

  • budowa - to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego,
     
  • roboty budowlane - to budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
     
  • przebudowa - to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji,
     
  • remont - to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei przepisy rozporządzenia w sprawie VAT definiują roboty konserwacyjne. Przez roboty konserwacyjne, zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie VAT, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku i jego części, inne niż remont. Taka też definicja konserwacji zawarta jest w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. nr 74, poz. 836 ze zm.).

Zatem uznać można, że konserwacja nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem robót budowlanych, bowiem prowadzi do utrzymania w sprawności technicznej funkcjonujących już elementów, ale nie do ich remontu. Jej celem jest zabezpieczenie przed zużyciem, zniszczeniem i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania użytkowanych elementów obiektów i ich części.

Uwaga

Konserwacja to wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Należy również podkreślić, że w celu zdefiniowania usług budowlanych czy konserwacyjnych pomocna może okazać się również PKWiU. Usługi budowlane są w niej sklasyfikowane w sekcji F "Obiekty budowlane i roboty budowlane". Obejmują one m.in.:

  • "Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)" - PKWiU 41.00.30,
     
  • "Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)" - PKWiU 41.00.40,
     
  • "Roboty budowlane specjalistyczne" - PKWiU 43.

Przykładowo, pod symbolem 43.22.20.0 znajdują się "Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych". Grupowanie to obejmuje m.in. instalowanie gazomierzy. Oznacza to, że dla tego typu usług obowiązek podatkowy powstanie w sposób szczególny. Natomiast usługi konserwacji gazomierzy sklasyfikowano w grupowaniu 35.22.10.0, które zaliczane jest do działu 35 "Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych". Nie jest to więc usługa należąca do sekcji F, w związku z czym jej wykonanie powinno być opodatkowane na zasadach ogólnych, czyli obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż 7. dnia od dnia wykonania usługi.

Warto pamiętać, że przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) nie uzależnia stosowania szczególnego obowiązku podatkowego od tego, gdzie, kiedy i przez kogo wykonywana jest usługa budowlana, czyli dotyczy wszystkich usług budowlanych.

To wykonawca robót, znając ich zakres, powinien zakwalifikować je bądź do robót budowlanych czy budowlano-montażowych, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, nie później niż 30. dnia od wykonania usług, albo do innych usług, dla których obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych.

Aby w sposób prawidłowy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego niezbędne jest sklasyfikowanie wszystkich wykonywanych przez podatnika czynności w oparciu o PKWiU. Zaliczenie określonego produktu, czy też świadczonej usługi do właściwego ugrupowania PKWiU należy bowiem do obowiązków producenta (usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę podatnik ma możliwość wystąpienia z wnioskiem o opinię do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.


3. Stawka VAT dla usług budowlanych i konserwacyjnych

Dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja czy przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym opodatkowana jest 8% VAT (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
     
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej te limity, 8% stawkę stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Natomiast jak wskazano w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie VAT, 8% stawka ma zastosowanie m.in. do:

1) robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,

2) robót konserwacyjnych dotyczących:

a) obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b) lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte 8% stawką na podstawie pkt 1.

Przy czym w § 7 ust. 3 omawianego rozporządzenia zaznaczono, że preferencyjna stawka nie ma zastosowania, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Tak więc przy ustaleniu wysokości stawki VAT decydujące znaczenie ma określenie co jest przedmiotem sprzedaży: czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy wykonywana przez niego czynność mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 7 rozporządzenia.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.